روش ها و تکنیک های متقاعد کردن مدیر

چگونه مدیر خود را قانع کنیم

متقاعد کردن مدیر می تواند تاثیرات ژرفی در انجام پروژه های سازمانی داشته باشد. البته باید بدانید که متقاعد سازی دارای یک سری اصول و مفاهیم می باشد که باید حتما با آنها آشنا باشید. در واقع برای متقاعد کردن مافوق باید نوع ارتباط خود و هدف را مشخص نمایید، سپس از ابزار های مناسب استفاده کرده و انگیزه شخص مقابل خود را درک نمایید.

چگونه مدیر خود را قانع کنید

متقاعد کردن مدیر دارای روش های متفاوتی است. اما در ادامه نکات طلایی بیان شده اند که با در نظر گرفتن آنها می توانید مدیران ارشد خود را قانع کرده و پروژه خود را جلو ببرید. برخی از مهمترین تکنیک ها در زیر درج شده اند:

برای متقاعد کردن مافوق از مخاطرات احتمالی صحبت نمایید

در این اصل متقاعد کردن مافوق، باید بسیار نکته سنج رفتار نمایید. به عبارت دیگر می بایست واقع بین باشید. اگر شما مشکلات را بسیار بزرگ یا زیاد بی اهمیت جلوه دهید، اعتماد فی ما بین از بین می رود. از همین رو توصیه می شود که از ترساندن و ناراحت نمودن مافوق خود جلوگیری نمایید. در برخی موارد، میزان ناراحتی تا حدی است که مدیر ارشد ممکن است با شما بد شود. به همین دلیل می توانید پیامد های احتمالی مشکل را به صورت واقع بینانه بیان دارید. مطمئن باشید، در این صورت میزان اعتماد او به شما بیشتر می شود.

مطالعه کنید: مدیریت استرس شغلی

صبر را فراموش نکنید

اگر قصد متقاعد کردن مدیر خود را دارید، ممکن است در وهله اول با شما مخالفت نماید. از همین رو بهتر است تا صبر نمایید. در این پروسه گاها نیاز است تا نظر افراد دیگر را هم بررسی نموده و اطلاع دهید. رئیس شما نباید این برداشت را داشته باشد که شما از روی هیجان ایده ای را مطرح نموده اید. در برخی موارد با توجه به اطلاعاتی که شما از محیط پیرامون خود دریافت می نمایید، می توانید مدیر را به بهترین شکل متقاعد نمایید. گاها بهتر است تا در جلسات تشکیل شده، سکوت کرده و اطلاعات جمع‌آوری نمایید تا در بهترین فرصت رئیس خود را متقاعد نمایید.

برای متقاعد کردن مدیر خود سعی نمایید تا با منطق و حوصله صحبت نمایید. در این صورت او شما را یک شخص دلسوز برای مجموعه خود می‌داند.

چگونه رئیس خود را جذب کنیم

برای متقاعد کردن مدیر خود لازم است تا هدف را مشخص نمایید

در یک مذاکره برای اینکه بتوانید شخص مقابل خود را متقاعد نمایید، بسیار مهم است که هدف مشترکی داشته باشید. برای متقاعد کردن مافوق تلاش نمایید تا در مورد اهداف مهم که برای مدیر شما نیز با اهمیت است، صحبت نمایید. اگر پروژه شما برای تیم ضروری است، باید بتوانید به نکات مهم اشاره نمایید. نکته مهمی که در این مرحله باید حتما به آن توجه داشته باشید، واضح بودن منظورتان است. در واقع نباید همچین برداشتی داشته باشید که همه صحبت شما را متوجه می شوند. به همین خاطر بهتر است تا متن خود را از قبل آماده نمایید.

یک روش عالی برای متقاعد کردن مدیر در شرایطی که با او مخالف هستید، گرفتن اجازه در حین صحبت وی است. با این کار به او اجازه کنترل جلسه را خواهید داد. در همین راستا بهتر است که ابتدا ماجرا را شرح داده و سپس به او اعلام دارید که اجازه دهد نظر خود را عنوان نمایید.

آرام بودن در حین مذاکره بسیار مهم است

برای متقاعد کردن مافوق خود باید بسیار آرام رفتار نمایید. شما به عنوان مخالف نباید هیچ گونه استرسی داشته باشید. زیرا در این صورت طرف مقابل نمی تواند به گفته های شما اعتماد نماید. با اضطراب نمی توانید منظور خود را بیان دارید. از همین رو توصیه می شود تا چند نفس عمیق کشیده و سپس به آرامی صحبت خود را ادامه دهید.

برای اینکه کلام شما تاثیر بهتری در شنونده داشته باشد، باید شمرده شمرده و آرام صحبت نمایید. با این کار مافوق نیز آرام به شما گوش می دهد.

مطالعه کنید: راهکارهای کاهش استرس

هیچ وقت برای متقاعد کردن دیگران، تلاش بر قضاوت آنها نکنید

این اصل نیز یکی از نکات مهمی است که برای متقاعد کردن مدیر خود باید حتما به آن توجه داشته باشید. در زمان عنوان کردن نگرانی و دغدغه های خود باید مراقب کلماتی که انتخاب می نمایید، باشید. کلمات شما نباید هیچگونه بار منفی منتقل نمایند. در این صورت ممکن است مافوق شما عصبانی شود. در نظر داشته باشید که سوتفاهم برای هر شخصی ممکن است ایجاد شود. اما شما با بیان حقیقت می توانید از خیلی مشکلات جلوگیری نمایید.

توجه داشته باشید که حین صحبت با مافوق خود باید متواضع باشید. برای متقاعد کردن مدیر می بایست دقت نمایید که در هر شرایطی وی از لحاظ مقام از شما بالاتر است. لذا باید نظر خود را بسیار متواضعانه بیان دارید. در این صورت می توانید با گفتگو نمایید. برای اینکه بتوانید با مدیر خود به صورت مسالمت آمیز صحبت کنید، لازم است از عباراتی چون “من فکر میکنم” یا “به نظر من” و … استفاده نمایید.

نکاتی که در زمان متقاعد کردن مدیر خود باید در نظر داشته باشید

تا به اینجا در خصوص متقاعد کردن مدیر خود تکنیک هایی خدمتتان ارائه گردید. اما برای اینکه بتوانید به یک نقطه مشترک برسید، لازم است تا حتما نکات متفاوتی را در نظر داشته باشید. برخی از مهمترین موارد در زیر بیان شده اند:

  • از روش های تاثیرگذاری کلام استفاده نمایید. در این تکنیک متقاعد کردن مدیر، توصیه می شود تا حتما چند موضوع را مطرح نمایید. در این صورت می توانید هر موردی که مد نظر مدیر نبود را سریعا پوشش دهید. در واقع شما باید از موضوعاتی که برای مدیر تان جذاب است، بهره ببرید. در این صورت می توانید او را کنجکاو نمایید.

نکاتی که در زمان متقاعد کردن مدیر خود باید در نظر داشته باشید

  • حتما از اعداد و ارقام بهره ببرید. اگر برای بیان نظرات خود بتوانید از اعداد و ارقام استفاده نمایید در این صورت احتمال بیشتری وجود دارد که شخص مد نظرتان به سمت ایده شما جذب شود. آمار ها اگر به صورت نموداری باشند، تاثیرگذاری بیشتری دارند.
  • سعی کنید از برند های مطرح و معروف بهره ببرید. همه مدیران دوست دارند تا کسب و کار خود را در زمره فعالیت های برتر قرار دهند. از همین رو اگر برای متقاعد کردن مدیر خود، بتوانید مثال های مرتبط با برندهای معتبر ارائه نمایید، تاثیر کلام شما به مراتب بیشتر از حالت عادی خواهد شد. این تکنیک نتایج شگفت انگیزی به همراه خواهد داشت.
  • برای متقاعد کردن مدیر خود سعی نمایید تا از وی بازخورد دریافت نمایید. به عبارت دیگر باید به چهره مدیر خود دقت نمایید. حرکات دست و بدن او نیز می توانند گویای احساس وی باشند. در این صورت می توانید دغدغه های وی را متوجه شوید و روی آنها مانور دهید. در زمان واکنش نشان دادن، لازم است تا با مدیر خود کاملا همسو باشید. در واقع اگر از او بازخورد مناسبی دریافت نکردید، عقب نشینی کنید.

تشویق نمودن را فراموش نکنید

این مورد در متقاعد کردن مافوق تاثیر بسزایی دارد. انسان ها به صورت طبیعی دوست دارند تا مورد تشویق قرار بگیرند. توصیه می شود تا در هنگام صحبت با مدیر خود از فعالیت های وی حمایت نموده و تشکر کنید. در این صورت به راحتی می توانید مورد محبت و توجه او قرار بگیرد.

  • به قانون پل طلایی احترام بگذارید. بسیاری از مدیران دوست ندارند تا ریسک کرده و در درازمدت نتیجه فعالیت های خود را مشاهده نمایند. در واقع شما باید برای متقاعد نمودن آنها موضوعات را به صورت اولویت بندی شده ارائه دهید. در این صورت موضوعاتی که در کوتاه مدت به نتیجه می رسند را در بین صحبت های خود بیان دارید تا نظر مخاطبان جلب گردد. بهترین زمان از دید کارفرمایان برای دریافت نتیجه دو ماه می باشد.

در زمان متقاعد کردن مدیر خود چه مواردی را نباید بیان دارید؟

در زمان متقاعد کردن مدیر خود چه مواردی را نباید بیان دارید؟

برای متقاعد کردن مافوق خود تکنیک های زیادی وجود دارند. اما در نظر داشته باشید که شما از بیان نمودن برخی موارد نیز باید اجتناب نمایید. این موضوعات به قرار زیر هستند:

  • از عبارات یا کلماتی که می توانند بار منفی داشته باشند، استفاده نکنید. این موارد همچون”احمقانه”، “اشتباه” یا ” عجولانه” می توانند مدیر تان را عصبانی نمایند.
  • از افراد دیگر در حین سخن گفتن دعوت نکنید که به جلسه شما بپیوندند. در این صورت به مافوق شما احساس بدی منتقل می شود. جو صحبت را همیشه خودمانی و ساده نگه دارید.
  • عادی و در کمال خونسردی مخالفت نمایید. در این صورت عواقب کمتری متوجه شما می شود. اگر به صورت علنی و جدی مخالفت خود را اعلام نمایید، ممکن است خطرناک باشد.

جمع‌بندی

بسیاری از افراد قبل از متقاعد کردن مدیر خود به این موضوع فکر می کنند که مخالفت آنها می تواند منجر به اخراج شود. اما احتمال این موضوع بسیار کم است. اگر شما برای شرکتی که در آن کار می کنید، احترام قائل هستید باید نظرات خود را بیان دارید. زیرا این نظرات می توانند منجر به پیشرفت و موفقیت آن شوند. در واقع بسیاری از مدیران زمانی که ناراحتی و نگرانی شما را مشاهده نمایند، به فکر تان حس مثبتی پیدا می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد