برای کاهش استرس چه بخوریم

برای کاهش استرس چه بخوریم

بروز استرس و اضطراب در محل کار و زندگی اجتناب‌ناپذیر است و همه ما تجربه استرس‌های مقطعی داریم. اما اگر این استرس‌ها فروکش نکنند و به صورت بلندمدت باقی بماند اثرات مخربی بر روح و روان ما می‌گذارند و ممکن است موجب بروز عوارضی نظیر بیماری‌های قلبی، افسردگی یا اختلالات خود ایمنی شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در پاسخ به کسانی که می‌پرسند “برای کاهش استرس چه بخوریم” یک پاسخ جامع و کامل ارائه کنیم. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

اختلال اضطراب فراگیر چیست؟

اختلال اضطراب فراگیر یا Generalised anxiety disorder نوعی اختلال اضطرابی است که سبب نگرانی و استرس غیر قابل کنترل و دائمی در افراد می‌شود. به‌طوری که زندگی روزمره آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود همیشه احساس ترس داشته باشند. قطعا در چنین وضعیتی اقدامات روزمره، حرفه و شغل، سلامتی و وضعیت تحصیلی فرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد و موجب ایجاد عملکرد نامناسب می‌شود.
شایع‌ترین علائم اضطراب فراگیر شامل ترس، تنگی نفس، تحریک‌پذیری، گرفتگی عضلانی، مشکل در تمرکز و نگرانی بیش از حد در انجام امور روزانه است. اغلب پزشکان برای از بین بردن این علائم و بالا بردن کیفیت زندگی فرد علاوه بر مصرف دارو، استفاده از مشاوره و روان درمانی را به بیماران پیشنهاد می‌کنند. اما برای درمان لازم است بیمار در کنار تمام این موارد سبک زندگی خود را با اقدامات ساده تغییر دهد.

مطالعه کنید:‌ استرس چیست؟

معرفی بهترین مواد غذایی برای درمان استرس

در پاسخ به کسانی که می‌پرسند برای کاهش استرس چه بخوریم باید بگوییم، تمام مواد غذایی که حاوی آنتی‌کسیدان بالایی باشند در کاهش اضطراب موثرند. به طور مثال انواع میوه و سبزیجات آنتی‌اکسیدان بالایی دارند و موجب آرامش می‌شوند. همچنین غذاهایی که حاوی اسید چرب امگا3 یا مواد معدنی مانند زینک، ویتامین E، D هستند موجب بهبود خلق و خو می‌شوند و احتمال ابتلا به اختلال اضطراب فراگیر یا افسردگی را کاهش می‌دهند. انواع ماهی‌های چرب مانند سالمون و ساردین حاوی اسید چرب امگا 3 هستند که لازم است در رژیم غذایی افراد مضطرب گنجانده شوند.

کسانی که می‌پرسند برای کاهش استرس چه بخوریم باید بدانند بادام، تخم کدو تنبل، زردجوبه، شکلات تلخ، کنگر فرنگی، جعفری، سیر، سیب زمینی شیرین و تخم مرغ، کلم بروکلی، نخود، بلوبری جزو مواد غذایی موثر در کاهش اضطراب هستند.

معرفی دمنوش ضد استرس

چای ماچا

چای ماچا از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های گرم است که از چای سبز به دست می‌آید و حاوی ال تیانین است. این چای خوشمزه و خوش‌عطر یک نوشیدنی ضد استرس است که در چربی‌سوزی هم تاثیر دارد. پس بدون اینکه نگران باشید و بپرسید برای کاهش استرس چه بخوریم یک فنجان چای ماچا تازه‌دم و خوش‌عطر آماده کنید.

چای ماچا دمنوش ضد استرس

چای اسطوخودوس

چای اسطوخودوس یک نوشیدنی گرم و اثربخش برای کاهش اضطراب است. با نوشیدن یک فنجان چای اسطوخودوس قبل از خواب می‌توانید علائم اختلال خواب را بهبود بخشید و میزان بی‌قراری و اضطراب خود را کاهش دهید.

چای بابونه

کسانی که می‌پرسند برای کاهش استرس چه بخوریم باید بدانند چای بابونه هم در کاهش اضطراب و بیقراری موثر است. زیرا باعث می‌شود میزان ترشح کورتیزول کاهش پیدا کند، بی‌قراری فرد کمتر شود و بتواند آسودگی خیال را تجربه کند.

دمنوش سنبل الطیب

وقتی کسی می‌پرسد برای کاهش استرس چه بخوریم و می‌خواهند آرامش و آسودگی را با اقدامات خانگی و ساده تجربه کنید، به او پیشنهاد کنید دمنوش سنبل الطیب آماده کند.

سنبل الطیب حاوی آنتی‌اکسیدان، مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن است و به دلیل اینکه کافئین ندارد، در هر ساعتی از شبانه روز می‌توانید آن را تهیه کنید و از اثرات ضد استرسی آن بهره ببرید.

تهیه این دمنوش ساده است؛ فقط باید یک قاشق چایخوری از آن را در یک لیوان آب جوش بریزید و روی حرارت غیر مستقیم بگذارید. بعد از نیم ساعت می‌توانید دمنوش را صاف کنید و بنوشید. البته اگر مایل باشید می‌توانید فقط روی لیوان یک درب بگذارید و دیگر آن را روی حرارت قرار ندهید.

دمنوش بادرنجویه

یکی از بهترین دمنوش‌هایی که موجب ایجاد آرامش می‌شود دمنوش بادرنجویه است. دمنوش بادرنجویه موجب آرام کردن سیستم عصبی می‌شود و جایگزین مناسبی برای قرص‌های آرام بخش و اعصاب است. کسانی که از بیخوابی رنج می‌برند و می‌پرسند برای کاهش استرس چه بخوریم بهتر است دمنوش بادرنجویه را امتحان کنند تا از اثرات مثبت آن بهره‌مند شوند. البته کسانی که اختلالات تیروئید دارند یا دچار مشکلات پروستات هستند مجاز به مصرف این دمنوش نیستند.

مکمل غذایی برای بهبود استرس

برای بهبود علائم اضطراب و بیقراری در کنار استفاده از دمنوش‌ها، تمرینات ورزشی و مدیتیشن می‌توانید از مکمل‌های غذایی هم استفاده کنید. موارد زیر بهترین مکمل‌های غذایی هستند که برای کنترل اضطراب به کسانی که می‌پرسند برای کاهش اضطراب چه بخوریم پیشنهاد می‌کنیم.

مکمل نوترارست کارن

مکمل نوتراست کارن حاوی ویتامین‌های گروه B، اسید آسکوربیک، آرژنین، لیزین و کولین است که در ارتقا سلامت عمومی بدن تاثیرگذار است و میزان استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد.

مکمل غذایی برای کاهش استرس

مکمل استرس کالم ناتیریس

مکمل کالم ناتریس حاوی عصاره‌های بابوبنه، سنبل الطیب و رازک است و با تامین ویتامین‌های گروه B مورد نیاز بدن موجب بهبود عملکرد فردی و اجتماعی افراد مضطرب می‌شود. همچنین این مکمل انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند و با ایجاد آرامش باعث می‌شود تمرکز فرد افزایش پیدا کند.

مکمل ویتامین D

مکمل ویتامین D در تنظیم خلق و خو و کاهش اضطراب تاثیر زیادی دارد و باعث می‌شود افرادی که درگیر بیماری‌های اعصاب هستند بتوانند آرامش خود را حفظ کنند و کیفیت زندگی خود را ارتقا دهند. به هیمن دلیل پزشکان به بیمارانی که می‌پرسند برای کاهش استرس چه بخوریم توصیه می‌کنند مود غذایی غنی از ویتامین D را به رژیم غذایی خود بیفزایند، مکمل ویتامین D مصرف کنند و زمان بیشتری را در مقابل نور آفتاب بگذرانند تا نیازهای بدن تامین شود.

مکمل مولتی ویتامین مینرال

مکمل مولتی ویتامین حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است و می‌تواند به طور قابل‌توجهی میزان افسردگی، اضطراب و استرس را کاهش دهد.

معرفی قرص ضد استرس برای امتحان و سخنرانی

این روزها وقتی کسی می‌پرسد برای کاهش استرس چه بخوریم، بسیاری از افراد فورا قرص پروپرانولول را توصیه می‌کنند. به طور قطع استفاده از قرص پروپرانولول در کاهش اضطراب تاثیرگذار است. اما باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که هر فردی باید با توجه به شرایط جسمی و سن و سال، دوز مناسبی از قرص پروپرانولول را مصرف کند. پس اگر قصد استفاده از آن را دارید حتما از پزشک درباره دوز مناسب سوال کنید و از مصرف خودسرانه آن بپرهیزید.

مزیت استفاده از قرص پروپرانولول برای کاهش اضطراب این است موجب کاهش اضطراب و آرامش فرد می‌شود اما موجب ایجاد خواب آلودگی نمی‌شود.

معرفی تکنیک‌های رفع استرس بدون دارو

ورزش و مدیتیشن

برخی از افراد گمان می‌کنند راه کنترل استرس فقط این است که رزیم غذایی متعادلی داشته باشند و فقط می‌پرسند برای کاهش استرس چه بخوریم. در حالی‌که ورزش و مدیتیشن از بهترین اقدامات برای کنترل استرس است. ورزش کردن میزان ترشح هورمون‌ها در بدن را تنظیم می‌کند و باعث می‌شود بتوانید تنش‌ها و اضطراب‌ها را مدیریت کنید. همچنین تمرینات یوگا و مدیتیشن باعث می‌شوند بتوانید بر روی ذهن و بدن خود تمرکز کنید و با هماهنگ کردن آن‌ها با هم آرامش را تجربه کنید.

ورزش و مدیتیشن برای کاهش استرس

انجام فعالیت‌های هنری

مدیریت استرس و اضطراب فقط با پرسیدن اینکه برای کاهش استرس چه بخوریم انجام نمی‌شود. بلکه شما باید تکنیک‌های موثری یاد بگیرید تا بتوانید استرس خود را کاهش دهید. انجام فعالیت‌های هنری نظیر نقاشی کردن و مجسمه‌سازی از تکنیک‌های مفید هستند که به شما کمک می‌کنند میزان استرس خود را کنترل کنید.

برنامه‌ریزی و تعیین هدف روزانه

در صورتی که مشغله زیاد دارید و نگرانید در وقت محدود به تمام کارهای خود نرسید، بهتر است برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید. با برنامه‌ریزی فعالیت‌ها و تعیین اهدافی که دارید می‌توانید به تمام کارها برسید و استرس کمتری را تجربه کنید.

مطالعه کنید: راه‌های کاهش استرس

برای رفع استرس چه نخوریم؟

تا اینجا به سوال مهم کسانی که می‌پرسند برای کاهش استرس چه بخوریم جواب دادیم. اما حالا نوبت به این می‌رسد که بدانیم برای کاهش استرس چه چیزهایی نباید بخوریم.

با توجه به اینکه رژیم غذایی در خلق و خوی ما موثر است و ممکن است موجب تشدید اضطراب شود، لازم است بدانیم کافئین یکی از محرک‌های استرس است و کسانی که می‌خواهند آرامش بیشتری داشته باشند نباید نوشیدنی حاوی کافئین مانند قهوه و نسکافه مصرف کنند. نوشیدنی‌های انرژی‌زا هم موجب تشدید استرس می‌شوند و به کسانی که دنبال آرامش هستند توصیه نمی‌شود.

گروه دیگری از مواد غذایی که در کاهش تنش و اضطراب تاثیر دارند، مواد قندی و انواع کیک و شیرینی است. چون بالا رفتن قند خون باعث خستگی و بی‌حالی می‌شود و میزان استرس و اضطراب را افزایش می‌دهد.

جمع بندی

استرس و بیقراری یکی از حالت روحی است که باعث می‌شود فرد نتواند بر کار خود تمرکز کند و عملکرد ضعیفی داشته باشد. طبیعتا کسانی که به طور مداوم استرس دارند نمی‌توانند کیفیت زندگی مطلوبی داشته باشند و رنج می‌برند. این مطلب را در پاسخ به کسانی که می‌پرسند برای کاهش استرس چه بخوریم جمع‌آوری کردیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما کافی باشد و بتوانید زندگی آرام و بدون تنشی را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد