چگونه ذهنی آرام داشته باشیم

چگونه ذهنی آرام داشته باشیم

در دنیای پر مشغله امروزی، بسیاری از ما در تلاش برای رسیدن به آرامش ذهن هستیم. ذهن آرام، یک حالت آرامش درونی است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید در مسیر پر پیچ‌وخم زندگی، راحت‌تر به حرکت خود ادامه دهید.

در راستای این موضوع، ما در این مقاله، قصد داریم بهترین راهکارهایی را که با استفاده از آن‌ها می‌توانید ذهن آرامی داشته باشید، مورد بررسی قرار دهیم.

آرامش ذهن چیست؟

آرامش ذهن که به عنوان آرامش درونی نیز توصیف می‌شود، زمانی محقق می‌شود که احساس کنید:

  • از درون خود به یک حالت آرامش و راحتی خیال رسیده‌اید.
  • با خودتان مهربان هستید.
  • در مواجهه با نگرانی‌های روزمره، آرام و خونسردید.
  • برای استقبال از هر چیزی که در زندگی‌تان رخ می‌دهد، آمادگی لازم را دارید.

ممکن است این تصور در شما ایجاد شود که فقط زمانی می‌توانید به آرامش ذهن و روان برسید که در نهایت بتوانید از مشکلات زندگی خود خلاص شوید؛ اما این‌طور نیست. آرامش درونی می‌تواند احساس رضایت و خوشبختی را در شما بدون توجه به چالش‌هایی که با آن روبه‌رو هستید، بیشتر کند.

۱۶ مسیر میان‌بر برای رسیدن به آرامش ذهن

بهترین راه جذب آرامش، تربیت ذهن و افکار است. حتما زیاد راجع‌به قانون جذب شنیده‌اید. تعاریف زرد و غیرمنطقی راجع‌به این قانون را فراموش کنید. قرار نیست یک گوشه بنشینید و تنها با فکرهای مثبت، هر آنچه که می‌خواهید را جذب کنید یا به آرامش و موفقیت برسید. اما از تاثیرات افکار مثبت و منفی خود نیز نباید غافل شوید.

ساده‌ترین راه برای رسیدن به آرامش درونی، کمک گرفتن از فردی است که پیش از ما این مسیر را طی کرده و با تمام تله‌های ذهنی آشنایی داشته باشد. در ادامه، برخی دیگر از راه های رسیدن به آرامش ذهن را بررسی کرده‌ایم.

۱. مثبت‌اندیشی را تمرین و تکرار کنید

مثبت‌اندیشی و قدرت کنترل افکار دستاوردی نیست که یک شبه حاصل شود؛ بلکه نیاز به تمرین و تکرار دارد. کتاب‌های زیادی در این زمینه وجود دارد که به شما کمک می‌کند به درک درست‌تری از قدت ذهن برسید و کنترل آن را به دست بگیرید. آرامش ذهن، زمانی حاصل می‌شود که شما ذهنتان را کنترل کنید. چراکه هر زمان ذهنتان شما را کنترل کند، تله‌های زیادی وجود دارد که شما را گرفتار آن‌ها خواهد کرد!

مطالعه کنید:‌ پاکسازی ذهن از افکار منفی و مزاحم

۲. لبخند بزنید

ساده‌ترین راه جذب آرامش هم‌اکنون در اختیار شماست. لبخند بزنید و آرامش را نه تنها در خود، بلکه در اطرافیانتان هم ایجاد کنید. هیچ محدودیتی در لبخند زدن ندارید و هیچ بهایی در ازای آن قرار نیست پرداخت کنید.

۳. تاثیر شکرگزاری را دست کم نگیرید

چندین بار در طول روز بابت همه چیزهایی که در اختیار دارید، شکرگزاری می‌کنید؟ شکرگزاری را می‌توان بهترین راه جذب آرامش دانست. دوران کودکی و عیدی‌هایی که می‌گرفتید را به خاطر بیاورید. برایتان مهم نبود که این مبالغ اندک هستند یا چه چیزهایی در زندگی خود ندارید.

آن‌ها را مشت می‌‌کردید و با هر بار عیدی گرفتن، یک‌بار دیگر از اول پول‌هایتان را می‌شمردید. فکر می‌کنید چرا؟! یادآوری چیزهایی که داریم به صورت ذاتی منجر به ایجاد آرامش درونی می‌شود. اکنون چرا هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید برای هرآنچه که دارید شکرگزاری نمی‌کنید؟!

مطالعه کنید:‌ شکرگزاری روزانه؛ کلید دروازه‌های خوشبختی

۴. موفقیت‌های خود را هرچند کوچک بنویسید

نوشتن موثرترین راه جذب آرامش است. اغلب ما چندین بار دفتری را برای نوشتن موفقیت‌ها، اهداف و خواسته‌های خود انتخاب کرده‌ایم اما پس از مدتی انجام این عمل را کنار گذاشته‌ایم. یک‌بار دیگر امتحان کنید و این‌بار در انجام آن مصرتر و جسورتر باشید. شک نکنید تاثیر آن را پس از مدتی خواهید دید.

۵. درست نفس کشیدن را تمرین کنید

تنفس عمیق از فعالیت‌هایی است که انجام مداوم آن تاثیرات چشمگیری بر آرامش روانی و ذهنی خواهد گذاشت. خیلی از افراد حتی نمی‌دانند که تنفسی غلط و ناقص دارند. تنفس عمیق، از راه های آرامش روح و روان است.

۶. مراقبه و مدیتیشن را در برنامه خود بگنجانید

آگاهی از حواس پنج گانه یکی از راههای آرامش در زندگی است. آگاهانه ببینید، بشنوید، ببویید، لمس کنید و بچشید. اما چطور می‌توان این اعمال را به صورت آگاهانه انجام داد؟ یکی از تکنیک‌های رسیدن به آگاهی، مراقبه و مدیتیشن است. اگر به این کانال‌های ورودی خود آگاه‌تر باشید، مسیر رسیدن به آرامش درونی هموارتر می‌شود.

انجام مدیتیشن و مراقبه برای رسیدن به آرامش

۷. چیزی که قابل تغییر یا کنترل نیست را بپذیرید

سعی کنید آنچه را که نمی‌توانید تغییر دهید یا کنترل کنید، بپذیرید. همان‌طور که شما نمی‌توانید ذهن خود را به سادگی کنترل کنید و به آن بگویید که آرام باشد، زندگی را نیز نمی‌توانید کنترل کنید. زندگی غیر قابل پیش‌بینی است. هر از گاهی با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوید که روال زندگی روزمره‌تان را پیچیده می‌کنند و شما را مضطرب، خسته یا حتی دچار ترس و هراس می‌کنند.

این کاملاً طبیعی است که در مورد بیماری والدین خود نگران باشید یا به خاطر از دست دادن شغل خود احساس ناامیدی و عصبانیت کنید؛ اما وقتی روی آن احساسات منفی تمرکز می‌کنید، این احساسات، در نهایت می‌توانند آرامش شما را به هم بزنند و توان شما را برای مقابله با آن‌ها کم‌تر کنند.

در این زمینه، تحقیقات نشان می‌دهند که پذیرش افکار و احساسات خود می‌تواند به عنوان یک استراتژی مؤثر تلقی شود.

شما همچنین می‌توانید با گفتن جملات زیر به احساس آرامش بیشتری دست پیدا کنید:

  • من تمام تلاشم را کرده‌ام. پیامدهای هر اتفاقی تا ابد ادامه نخواهد داشت.
  • این وضعیت سختی است اما من می‌توانم از آن عبور کنم.
  • ممکن است الان احساس ناامیدی داشته باشم اما این احساس من همیشگی نخواهد بود.

۸. بخشش را تمرین کنید

وقتی کسی به شما ظلم می‌کند یا با شما ناعادلانه رفتار می‌کند؛ عصبانی شدن و تهاجمی پاسخ دادن شما به آن شخص، کاملاً طبیعی و قابل درک است؛ اما این نوع واکنش طبیعی و کینه‌توزی، کمک زیادی به شما برای رسیدن به آرامش ذهنتان نمی‌کند.

در این زمینه، عمل بخشیدن می‌تواند به کنترل احساساتی مانند خشم، ناامیدی یا رنجش در شما کمک کند و سلامت جسمی و روانی شما را به خطر نمی‌اندازد.

درواقع، بخشش فقط به نفع کسی نیست که شما می‌بخشید. طبق تحقیقات، افرادی که می‌بخشند، استرس کمتر و علائم سلامت روان بهتری را تجربه می‌کنند.

البته، بخشش همیشه به راحتی گفتن “من تو را می‌بخشم” نیست و مستلزم شفقت و همدلی از سوی شما است.

۹. با افرادی که دوستشان دارید ارتباط برقرار کنید

داشتن روابط سالم، پایه و اساس یک ذهن آرام و تضمین کننده سلامت کلی شما است. شما برای زندگی کردن به افرادی نیاز دارید که بتوانید زمان‌هایی که احساس استرس، اضطراب و تنهایی می‌کنید، به سراغشان بروید. کسانی که دوستتان داشته باشند، به حرف‌های شما گوش دهند و بتوانند اضطراب شما را کم کنند.

۱۰. برای خود وقت بگذارید

در میان مشغله‌های زندگی، وقت گذاشتن برای خودتان از دیگر راههای آرامش ذهن و روح است که به نفع سلامتی شما نیز است.

انتخاب فضایی کنج که بتوانید مدتی را به تنهایی در آنجا بگذرانید، روشی است که می‌تواند حس رضایت عمیق‌تری را در طول زمان برای شما ایجاد کند.

تنهایی به شما کمک می‌کند تا بتوانید:

  • به ارزش خودتان پی ببرید.
  • هویت خود را کشف کنید.
  • با نیازهای خود ارتباط برقرار کنید.
  • جنبه‌های شخصیتی خود را ارزیابی کنید.
  • خلاق شوید.

۱۱. یک دفتر خاطرات داشته باشید

نوشتن احساساتتان بر روی کاغذ، درواقع دیدگاه متفاوتی را در اختیار شما قرار می‌دهد. این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید بار عاطفی احساسات منفی که درون شما وجود دارد را کمتر کنید و با حل‌وفصل آن‌ها به یک آرامش درونی برسید.

برای این کار، سعی کنید افکار پر هرج‌ومرج خود را از سرتان بیرون بیاورید. سپس، آنچه در قلب و ذهنتان می‌گذرد را بدون پنهان‌کاری یا دروغ بر روی یک برگه کاغذ بنویسید.

۱۲. به طبیعت برگردید

زمانی که نیاز به استراحت از کار روزانه دارید، رفتن به طبیعت به ویژه فضاهای سبز و ساحل دریاها می‌تواند پریشانی ذهنتان را کاهش دهد و احساس آرامش درونی شما را بیشتر کند.

رسیدن به آرامش ذهن با طبیعت گردی

گذراندن وقت در طبیعت به عنوان مثال رفتن به پارک، کوه، دریا و جنگل به شما کمک می‌کند تا:

  • کمتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار بگیرید.
  • احساس نگرانی، خشم یا ترس در شما کاهش یابد.
  • استرستان کم شود.
  • تمرکزتان بیشتر شود.
  • با افراد بیشتری بتوانید معاشرت داشته باشید.

۱۳. فعال باشید

یکی از بهترین راه‌های آرامش ذهن و کم کردن استرستان، فعال بودن است. هر فعالیتی که فکر می‌کنید با انجام آن، ذهن شما از نگرانی‌هایتان دور می‌شود و سلامت جسمی‌تان بهبود می‌یابد می‌تواند مفید باشد.
برای این کار می‌توانید به سراغ ورزش کردن بروید، وزنه‌برداری کنید، دوچرخه‌سواری کنید، کلاس کشتی و کاراته ثبت‌نام کنید یا به تیم بسکتبال بپیوندید.

۱۴. خواب کافی داشته باشید

داشتن هفت تا نه ساعت خواب کامل شبانه بسیار مهم است؛ زیرا خواب کافی، بسیاری از مشکلات سلامتی شما مانند استرس و اضطراب را برطرف می‌کند.

اگر در خوابیدن به دلیل این که ذهنتان پریشان است، مشکل دارید، سعی کنید یک ساعت قبل از خواب، یک برنامه روتین آماده‌سازی ایجاد کنید. مطابق برنامه، کار کردن با گوشی و سایر وسایل دیجیتالی را کنار بگذارید. نور چراغ‌ها را کم کنید. یک دوش آب گرم بگیرید. مکمل‌های غذایی مورد نیازتان را مصرف کنید.

۱۵. رژیم غذایی مناسب داشته باشید

در کنار خواب کافی، توجه به رژیم غذایی غنی از مواد مغذی نیز برای داشتن ذهنی آرام اهمیت دارد. غذا، تأثیر مستقیمی بر روی خلق‌وخو و همچنین عملکرد بدن شما دارد. در صورتی که رژیم غذایی شما حاوی مقادیر زیادی قند مصنوعی مانند شکر و غذاهای فرآوری شده باشد، این می‌تواند باعث بیشتر شدن سطح اضطراب شما شود.

۱۶. به موسیقی گوش دهید

موسیقی به روح و روان شما التیام می‌بخشد؛ بنابراین، بهتر است یک لیست پخش سفارشی درست کنید و آن را با آهنگ‌های شاد و مورد علاقه‌تان پر کنید.

مطالعه کنید: راه‌های جذب آرامش و رسیدن به آرامش درون

نتیجه‌گیری

رسیدن به آرامش ذهن، لزوماً از علائم اضطراب یا افسردگی شما جلوگیری نمی‌کند. شما نمی‌توانید از چالش‌های زندگی فرار کنید. آرامش درونی نیز نمی‌تواند مشکلات شما را از بین ببرد؛ اما می‌توانید با راهکارهایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم؛ وضعیت روحی و روانی خود را بهبود دهید و در مواجهه با مشکلات، احساس اضطراب و نگرانی کمتر و خونسردی بیشتری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد