پاکسازی ذهن از افکار منفی و مزاحم

پاکسازی ذهن از افکار منفی و مزاحم

همه ما ممکن است در بخشی از زندگیمان و یا به صورت همیشگی با افکار منفی و مزاحم درگیر باشیم. این افکار می‌توانند مانند وزنه‌ای پایدار و نامرئی باشند که روزانه آن‌ها را در ذهنمان حمل می‌کنیم که طبیعتا حس ناخوشایند، ناامیدی و چالش روانی را به همراه دارند. اما شما مجبور نیستید به تنهایی با این افکار مبارزه کنید. ما اینجا هستیم تا شما را از طریق بسیاری از استراتژی‌ها ارائه شده، راهنمایی کنیم تا به شما کمک کند افکار منفی را از ذهن خود دور کنید. پس تا ادامه این مقاله ما را همراهی کنید تا با ۱۵ راهکار در جهت پاکسازی ذهن از افکار منفی آشنا شویم.

۱۵ راهکار عملی و موثر برای رهایی از افکار منفی و مزاحم

از جمله روش‌های موثر برای پاکسازی ذهن از افکار منفی به قرار زیر است:

۱. فکر منفی را به فکر مثبت تبدیل کنید

شما در واقع می‌توانید با تنظیم مجدد افکار منفی، هر زمان که به ذهنتان خطور کردند، احساس بهتری به خود بدهید و مغزتان را طوری تنظیم کنید که مثبت‌تر فکر کند. برای اینکه مطلب را بهتر متوجه شوید، یک مثال خواهیم داشت:

  • فکر بد: همه در محل کار از من متنفر هستند یا من فرد بی استعدادی هستم.
  • برای تنظیم مجدد ذهن: همکارانم در محیط کار احتمالاً آنقدرها هم نسبت به من احساس بدی ندارند. من خودم هستم با ویژگی‌های منحصر به فرد. افراد اصیل و ارزشمند مرا همانگونه که هستم می پذیرند.

این کار نیاز به تمرین دارد و در ابتدا می‌تواند کمی دشوار به نظر برسد، اما اگر تمرین کنید، در نهایت روند پاکسازی ذهن از افکار منفی را جلو خواهید برد.

۲. احساسات خود را با عزیزان و دوستان قابل اعتماد خود در میان بگذارید

افکار منفی که در ذهنتان هستند را به اشتراک بگذارید. آشکار کردن افکار منفی، می‌تواند به شما کمک کند تا آن‌ها را از دیدگاهی واضح‌تر و منطقی‌تر بشناسید و نسبت به حل کردن آن‌ها راهکار درستی را در پیش بگیرید. دوستان و عزیزانی را که می‌توانند بدون قضاوت گوش شنوایی داشته باشند، در اولویت قرار دهید، چنین دوستانی همواره به شما ثابت خواهند کرد که افکار منفی شما جدی نیستند و تنها یک نوع افکار مزاحم به شمار می‌آیند.

۳. در طول روز از جملات مثبت استفاده کنید

هر چه به افکار منفی بیشتری بیندیشید، جهان اطرافتان را با دید منفی بیشتری خواهید دید. در عوض، با تکرار جملات تاکیدی مثبت و نشاط‌آور، مثبت‌اندیشی را در خود پرورش دهید.

  • من فردی توانا و شایسته موفقیت هستم
  • به خودم اعتماد دارم
  • درصورت تلاش به هدفم می‌رسم

راهکار پاکسازی ذهن از افکار منفی

۴. خود را مشغول سرگرمی‌هایی دوست داشتنی کنید

برای پاکسازی افکار منفی، می‌توانید در حین خطور این افکار مزاحم به فعالیت‌هایی فکر کنید که شما را شادتر و راحت‌تر می‌کنند. این فعالیت‌ها می‌توانند مرور نحوه پختن یک وعده غذایی بعد از یک روز طولانی کاری یا انتخاب بهترین برنامه تلویزیونی مورد علاقه‌تان باشد. همچنین با افزودن این سرگرمی‌های مثبت و نشاط آور به روز خود، حواس خود را از این افکار ناخوشایند دور می‌کنید. اگرچه این فعالیت‌های سرگرم‌کننده، ممکن است تفکر منفی را به طور کلی از بین نبرند، اما می‌توانند به شما کمک کنند تا در موقعیت مثبت‌تری قرار داشته باشید.

۵. افکار منفی را روی کاغذ بیاورید

نوشتن روی کاغذ، می‌تواند راهکاری ارزشمند برای پاکسازی ذهن از افکار منفی و خلاص شدن از شر اثرات منفی ناشی از آن‌ها باشد. به سادگی آنچه را که در ذهن خود دارید به گونه ای بنویسید که در عین حال پاسخ منطقی نیز برای آن‌ها پیدا کنید. در نظر داشته باشید، هیچ قاعده و قانونی برای خالی کردن افکار روی کاغذ وجود ندارد و شما باید در این کار کاملا آزادانه عمل کنید.

مطالعه کنید:‌چگونه ذهنی آرام داشته باشیم؟

۶. ورزش را در برنامه روزانه خود داشته باشید

ورزش کردن، هورمون شادی (اندروفین) را در مغز آزاد می‌کند که به شما کمک خواهد کرد در کل احساس بهتری داشته باشید. ورزش همچنین به عنوان راهکار موثر در پاکسازی ذهن از افکار منفی، فواید دیگری برای سلامت روان چون افزایش اعتماد به نفس و بهبود خواب دارد.

۷. افکار منفی ذهن را با آگاهی تمام رها کنید

بنشینید و روی زمان حال تمرکز کنید، اجازه دهید افکارتان به بیرون از ذهنتان حرکت کنند. به جای نگه داشتن آن افکار منفی، آن‌ها را تصور کنید که از ذهن شما خارج می‌شوند. در حین انجام این کار، سعی کنید روی زمین نشسته و ثابت بمانید. چه احساسات منفی در ذهن شما شناور است؟ نفس بکشید و آن‌ها را با آگاهی تمام از ذهن خود دور کنید. سعی کنید به تمرین ذهن آگاه به طور منظم عادت کنید، هرچه تمرکز بیشتری بر روی ذهن آگاهانه داشته باشید، خلاص شدن از شر منفی گرایی و جلوگیری از غلبه بر افکار منفی بر ذهن شما آسان‌تر خواهد بود.

۸. با خودتان مثل یک دوست صحبت کنید

وقتی یک فکر منفی به ذهن شما نفوذ کرد، یک قدم به عقب بردارید و آن فکر را به طور انتقادی بررسی کنید. شما هیچوقت با لحن منفی و انتقادی با یک دوست صحبت نمی‌کنید، بنابراین نباید با خودتان اینطور صحبت کنید.

  • فکر منفی: من هیچ کاری را درست انجام نمی‌دهم.
  • بررسی ذهن مثبت به عنوان یک دوست: یک فرد همیشه قرار نیست در همه چیز استعداد داشته باشد، تو توانایی انجام بسیاری از کار‌های دیگر را داری.

۹. زمان مشخصی را برای افکار منفی داشته باشید

به جای تلاش برای سرکوب افکار و نگرانی‌های منفی، یک دوره مشخص (مانند 15 یا 20 دقیقه) ایجاد کنید که در آن برای هیچ فکری (منفی یا مثبت) محدودیت ایجاد نمی‌کنید. به خودتان اجازه دهید در این دوره به هر تعداد افکار منفی بیندیشید. این جلسات را هر روز در ساعت معینی برنامه ریزی کنید، خواه اول صبح یا درست قبل از رفتن به رختخواب. فقط در پایان خودتان را متقاعد کنید که افکار منفی نباید عملی شوند. درواقع این تکنیک به نوعی برای خالی کردن ذهن است تا در طول روز فشار کمتری در اثر افکار منفی داشته باشید.

۱۰. شوخ طبعی را وارد جنبه‌های منفی زندگی کنید

یک راهکار موثر در پاکسازی افکار منفی، افزایش حس شوخ‌ طبعی در خود است. به یک موقعیت ناامیدکننده که افکار منفی را ذهن شما بیشتر پرورش می‌دهد، بخندید. هرچه بیشتر بخندید، در کل احساس بهتری خواهید داشت. تمرین کنید که خنده را واکنش پیش فرض خود به موقعیت‌های ناامیدکننده و منفی (در حد منطقی) قرار دهید.

۱۱. قدردانی را تمرین کنید

افرادی که قدر کوچک‌ترین داشته‌هایی خود را می‌دانند، کمتر افکار منفی در ذهن آن‌ها خطور می‌کند. چنین افرادی به همه چیز دید مثبت‌تری دارند. سعی کنید از کوچک‌ترین محبت و کار مثبتی که برای شما انجام می‌دهند، قدردانی کنید. این مورد تنها به اشخاص مربوط نمی‌شود، شما می‌توانید از خدا و از کائنات نیز برای برخی داشته‌هایتان تشکر کنید. وقتی قدردانی را در ذهن خود پرورش دهید، به منفی‌ها فضای کمتری برای شکوفایی خواهید داد. قدردانی را در زمان مشخصی هر روز تمرین کنید تا به یک عادت تبدیل شود.

۱۲. باور داشته باشید افکار مزاحم واقعی نیستند

یک استراتژی موثر در پاکسازی ذهن از افکار مزاحم این است که باید باور داشته باشید این افکار به طور مطلق واقعی نیستند. با تمرین و تاکید بر این نکته، می‌توانید افکار منفی را به مرور زمان از ذهن خود دور کنید. چراکه ذهن دوست ندارد افکار ناواقعی را در خود پرورش بدهد. این روش افکار سازنده‌ و مثبت‌تری را در ذهنتان ایجاد می‌کند.

۱۳. در طول روز چند دقیقه مدیتیشن کنید

هر روز برای چند دقیقه، مکانی آرام برای نشستن و استراحت پیدا کنید. روی دم از طریق بینی و بازدم از طریق دهان تمرکز کنید. در حین انجام این کار، به نحوه تنفس خود توجه کنید و اجازه دهید ذهنتان به سمت افکار مثبت پیش رود، به عنوان مثال خود را در یک مکان زیبا در طبیعت تصور کنید که در آنجا در حال گشت و گذار هستید. مدیتیشن و مراقبه ذهنی، یک روش موثر در پاکسازی ذهن از افکار منفی است.

پاکسازی ذهن از افکار منفی با مدیتیشن

۱۴. کتاب بخوانید

بدون اغراق یک راهکار ویژه در پاکسازی ذهن از افکار منفی، خواندن کتاب است. سعی کنید کتاب‌های که به آن‌ها علاقه دارید را در اوقات فراغت خود مطالعه کنید. همان طور که می‌دانید فکر‌های منفی در زمان آسودگی و فراغت از کار بیشتر سراغ فرد می‌آیند. با مطالعه ذهن شما درگیر شده و جایی برای افکار منفی نخواهد ماند. کتاب‌های چاپی و کاغذی را نسبت به کتاب‌های الکترونیکی در ارجحیت قرار دهید.

۱۵. از درمانگر‌های روانشناختی کمک بگیرد

اگر افکار مزاحم تاثیر بسیار منفی در روند زندگی‌تان دارند به طوری که منجر به افسردگی و اضطراب‌تان شده‌اند، بهتر است به یک روانشناس مراجعه کنید. با دریافت درمان‌های تخصصی روانشناسی، می‌توانید تا حد زیادی از افکار‌ منفی که زندگی شخصی‌تان را تحت تاثیر قرار داده‌اند، خلاص شوید.

جمع‌بندی

فکر‌های منفی همواره بخشی از افکار ذهنمان هستند که باید با روش‌های مناسب با آن‌ها نه تنها مقابله بلکه مدارا کنیم. اصل اساسی در مثبت سازی افکار ذهن، عدم مقاومت در برابر افکار منفی است. امیدواریم با خواندن این مقاله با راهکار‌های موثر برای پاکسازی ذهن از افکار منفی و مزاحم دست یافته و زندگی پر نشاط و مثبتی را تجربه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد