چگونه مهارت گوش دادن خود را بهبود بخشیم؟

مهارت گوش دادن

تقویت مهارت گوش دادن می تواند به مزایای متعددی منجر شود. با گسترش کار و فعالیت های هوشمند، تغییر اساسی در استراتژی های ارتباطی، با هدف یافتن تعادل جدیدی بین زندگی شخصی و حرفه ای به امری ضروری تبدیل شده است. در واقع در عصر حاضر برای بهبود و گسترش کسب و کار و فعالیت حرفه ای خود باید نحوه ارتباط تان با تیم مجموعه را از همه نظر تغییر دهید. باید به مدیریت و برنامه ریزی فعالیت ها توجه بیشتری داشته باشید. بنابراین، برقراری ارتباط موثر برای متحد نگه داشتن تیم و کسب بهترین نتیجه از هر یک از همکاران ضروری است.

چگونه مهارت گوش دادن خود را بهبود بخشیم؟

بهبود وضعیت کاری و شغلی تنها با تقویت مهارت گوش دادن میسر نمی شود، اما این قدمی است که باید برای موفقیت تیم خود بردارید. شما باید به خود اجازه دهید که انتخاب شوید؛ نه تنها به این دلیل که بهترین هستید، بلکه به این دلیل که می توانید بر موانع غلبه کنید و آنها را به نقاط قوت خود تبدیل کنید.

گوش دادن فعال، اساس ارتباط صحیح است

توانایی گوش دادن و حفظ سطح بالای توجه و مشارکت، اساس ارتباط موثر است. این موضوع ممکن است مسئله ای کاملا بدیهی به نظر برسد، اما در دیدگاهی عمیق‌تر تقویت مهارت گوش دادن به شما این امکان را می دهد که روابط پایدارتر و سازنده تری برقرار کنید. این مهارت نه تنها به شما این امکان را می دهد که نیازهای واقعی دیگران را درک کنید، بلکه بهترین راه برای سازماندهی کار است تا بتوانید از مهارت های عرضی که هر یک از اعضای تیم به ارمغان می آورد، بهترین ها را استخراج کنید.

مهارت گوش دادن فعال یک اهرم انگیزشی است و یکی از معدود راه های موفق برای حل و فصل هرگونه اختلاف و سوء تفاهمی محسوب می شود که می تواند بهره وری را به خطر بیندازد.

نحوه بهبود مهارت گوش دادن

اطلاع از نحوه گوش دادن یک ویژگی ذاتی است، اما هنوز راه هایی برای بهبود مهارت خود در این زمینه و برقراری تماس مستقیم موثرتر با دیگران وجود دارد؛ حتی زمانی که ارتباطات شامل ایمیل های سرد و خشک و جلسات مجازی باشند. گوش دادن به طور فزاینده ای دشوار شده است. حواس‌پرتی‌ها، اعلان‌ها بین جلسه، تماس‌های تلفنی ناگهانی و همچنین صداهای مختلفی که در طول روز می‌توانند ما را از صفحه نمایش دور کنند، همگی منجر به این دشواری می شوند.

مهارت-گوش-دادن

به منظور تقویت مهارت گوش دادن خود، عوامل حواس پرتی را از بین ببرید

از بین بردن عوامل حواس پرتی کار آسانی نیست. مهمتر از همه، این است که آنچه به عنوان “حواس پرتی” تعریف می شود، اغلب عناصر اساسی برای کسب و کار شما هستند. به عنوان مثال، اگر یک نفر را در مقابل خود دارید، باید یاد بگیرید که تلفن را بی صدا کنید یا صفحه ایمیل را ببندید. در این مورد، نه به کار چند وظیفه ای امری مطلق است. شما باید روی یک چیز و در یک زمان تمرکز کنید. همچنین خود را از حواس‌پرتی‌های درونی که بیشتر شما را درگیر می‌کنند، رها سازید. به کارهایی که باید انجام دهید، جلسه بعدی یا همه تعهدات تان فکر نکنید. روی کاری که در حال حاضر انجام می دهید متمرکز شوید.

به خودتان زمان بدهید تا اعلان‌هایتان را بررسی کنید. همچنین می توانید 10 دقیقه در صبح قبل از شروع کار، اعلان و پیغام های خود را مورد بررسی قرار دهید. فکر نکنید این زمان تلف شده است. این چیزی است که برای برنامه ریزی روزتان و افزایش بازدهی شما در انتهای روز به آن نیاز دارید.

قبل از حرف زدن فکر کنید

برای تقویت مهارت گوش دادن خود اجازه دهید دیگران بدون وقفه صحبت خود را تمام کنند. چند بار پیش آمده که در یک جلسه، شخصی برای بیان نظر خود در صحبت دیگری دخالت کند؟ خیلی زیاد! این به این دلیل اتفاق می‌افتد که شما روی فکر کردن به آنچه می‌خواهید بگویید، بدون گوش دادن به حرف‌های دیگران متمرکز شده‌اید.

سعی کنید فکر کنید و حرف کسی که صحبت می کند را قطع نکنید. با این کار نه تنها احترام به صحبت و شخصیت او را نشان می دهید، بلکه می توانید اطلاعات دقیق تری در مورد آنچه دیگران می گویند دریافت کنید و قادر خواهید بود به طور کامل تری پاسخ دهید. بنابراین از اتلاف وقت غیر ضروری جلوگیری می شود.

به منظور تقویت مهارت گوش دادن، ذهن خود را باز نگه دارید

بهبود مهارت گوش دادن به دیگران و احترام گذاشتن به زمان آنها تنها اولین قدم است. گوش دادن فعال به نوعی مهربانی محسوب می شود اما کنجکاوی و علاقه را نیز در بر دارد. اگر ارتباط خوبی دارید، پس باید قبل از تعصب با ذهنی باز به دیگران نزدیک شوید، به خصوص اگر با این شخص اختلاف نظر دارید. استقبال از عقاید دیگران ضعف نیست، برعکس فرصتی برای رشد است.

طوفان فکری بهترین زمان برای یادگیری چیزهای جدید است. استفاده از مغز به معنای محدود کردن خود به دانش خود نیست، بلکه به معنای دانستن نحوه استفاده از دانش دیگران است. اجازه ندهید غرایز تان شما را به حرکت درآورد، به حقایق پایبند باشید. به همین دلیل است که شما باید همیشه آماده دریافت هر چیزی که به شما می آید، باشید؛ از جمله شکایات و نارضایتی ها، که در عوض باید با استراتژی درست از آنها برای شناسایی نقاط ضعف و تقویت آنها بروید.

سوالات خود را بپرسید تا مهارت گوش دادن تان تقویت شود!

گوش دادن فعال فقط تمرین صبر نیست. این مهارت برای اینکه به شکل صحیحی تعریف شود باید شامل سوالاتی باشد که لازم است از همکار خود بپرسید. از پرسیدن نترسید: با استفاده از سؤالات مناسب، علاقه خود را به بحث نشان دهید. شما به عنوان یک عضو از بخش فعال گفتگو هستید و باید مشارکت معقول نیز داشته باشید. طرح سوال برای توسعه انواع پروژه ها، به ویژه پروژه هایی که نیاز به برنامه ریزی پیچیده دارند، ضروری هستند. کل تیم را گرد هم بیاورید تا بهترین ایده ها و نظرات را از همه افراد به دست آورید. اشتراک گذاری دانش به علاوه تجربه ای که سنگ بنای اصلی هر شغلی است در این جلسات صورت می پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد