مانترا چیست؟

مانترا-چیست

امروزه با توجه به مشکلات روحی و روانی موجود در جامعه جهانی استفاده از ورزش هایی که منجر به تقویت جسم و روح شود بسیار مهم است. یوگا یکی از بهترین و پرطرفدارترین این ورزش ها می باشد. مانترا  یکی از اصول انجام یوگا می باشد که برای آرامش روح و تقویت روان بسیار موثر است. مشکلات روحی در کشور ما به دلایل مختلف از جمله کرونا و مشکلات اقتصادی بیشتر است.  این مموارد باعث شده است که این بیمار ی ها  بیش از پیش خود را نشان دهد. به همین دلیل استفاده از این ورزش برای همه تقریبا ضروری می باشد.

 

مانترا چیست؟

مانترا در واقع تکرار یک کلمه یا لفظ به صورت مکرر در تایم زمانی خاص می باشد. این تکرار الفاظ تقریبا در تمام مذهب ها و حتی برخی ورزش ها که علاوه بر جسم بر روح هم تاثیر دارد وجود دارد. در ورزش یوگا اعتقاد بر این است که در هر یک از این الفاظ خاص انرژی پنهانی وجود دارد که با تکرار آن این انرژی آزاد می شود.از نظر ورزش یوگا این الفاظ بر چاکراها تاثیر گذاشته و باعث باز شدن آنها در نهایت مدیتیشن مثبت خواهد شد.

مانترا چیست

فواید استفاده از مانترا چه می باشد؟

در این بخش به مهمترین تاثیرات این کلمات اشاره خواهیم کرد:

  1. این کلمات باعث جاری شدن زندگی انرژی بخش یا پرانا در افراد می شود. این کلمات زمانی که در آرامش و به درستی بیان شود باعث تخلیه انرژی های منفی پنهان می شود.
  2. ایجاد آرامش روانی و جسمی: مربیان ورزش یوگا معتقدند که بیان درست این کلمات و الفاظ باعث ایجاد آرامش در هر دو بخش برای انسان خواهد شد. به عنوان مثال بعد از یک روز سخت استفاده از این روش باعث رفرش شدن و رفع خستگی خواهد شد.
  3. ایجاد حالت ریلکسیشن و رفع اضطراب توسط مانترا: این کلمات باعث میشود که ذهن شما از مشکلات آزاد شود. زمانی که شما این کلمات را تکرار می کنید ذهن شما از زیر بار افکار و استرس ها خالی شده و سبک می شود. همین سبک شدن باعث رفع استرس و راحتی روحی و روانی خواهد شد.
  4. خود شناسی: مانترا در مراحل پیشرفته باعث ایجاد خودشناسی در افراد خواهد شد. زمانی که شما یاد می گیرید چگونه از افکار روزانه و منفی خود جدا شوید. کم کم با فطرت درونی خود که نور و روشنایی است آشنا خواهید شد. این آشنایی در نهایت به شناخت خویشتن خویش خواهد انجامید.
  5. تاثیر این کلمات خاص بر لایف استایل افراد: یوگا و به ویژه ایجاد آرامش با تکرار کلمات باعث ایجاد تغییر مثبت بر سبک زندگی افراد می شود. در این مرحله هر حرف و هر اتفاقی نمی تواند شما را ناراحت کند. کمتر دچار استرس خواهید شد. همچنین افکار منفی کمتر به سراغ شما خواهد آمد.
  6. کنترل تنفس و سلامت قلب و عروق: تحقیقات نشان داده است که با تمرین این روش و انجام انواع تنفس تعداد ضربان قلب شما پایین خواهد آمد. این حالت دقیقا مشابه ورزشکاران حرفه ای دو و میدانی می باشد.

ایجا -قدرت در مانترا

انواع مانترا:

این الفاظ از لحاظ تکامل به 3 دسته تقسیم می شوند که در این بخش به آنها اشاره خواهیم کرد:

  1. مانتراهای بذری یا بیجا مانترا: این الفاظ معنی خاصی ندارند و عمدتا قدرت آنها بر روی اصوات آنها می باشد. این نوع از اصوات از پیشرفته ترین مانترا ها هستند و دارای قدرت بسیار بالایی هستند. برای تمرین این موارد باید حتما از کمک یک مربی حرفه ای یوگا بهره‌مند  شوید.
  2. آبسترکت مانترا یا نیرگونا مانتراها: این کلمات دارای معنی خاص می باشند. برخلاف مورد قبلی این کلمات دارای قدرت ارتعاش قوی در بدن می باشند. این کلمات باعث ایجاد وحدت انرژی در بدن شده و در حالت پیشرفته منجر به خودشناسی خواهد شد.  از انواع این الفاظ می توان به سُ آهام، آهام برهما آزمی، تات توام آزی و اُوم اشاره کرد.
  3. دیتی ها: این موارد از رایج ترین مانترا ها هستند. علاوه بر تاثیر روحی تاثیر ظاهری و جسمی هم در فرد ایجاد می کنند. با تکرار این کلمات چشم افراد فرم خاصی پیدا خواهد کرد. شیوا، راما، کریشنا، اُم شری ماها گانا و اُم شری ماهاکالی از این انواع کلمات می باشند.

 

بهترین اصوات خاص یوگا برای گوش دادن:

گوش دادن به مانترا  به اندازه تکرار آن قابل اهمیت است.  در این بخش به  مهمترین اصواتی که هر فرد در زندگی خود باید گوش دهد اشاره خواهیم کرد:

  1. الهه لاکشمی که به مانترا ثروت معروف است.
  2. یکی از مهمترین موارد در ورزش یوگا توجه به چاکراها و پاکسازی آنها می باشد. به همین منظور گوش کردن به کلمات مخصوص پاکسازی این چاکراها بسیار مهم است.
  3. مانتراهای خاص مانند: سیارات، آسانوما، ماهامریتیونجایا
  4. کلمات خاص رفتاری مانند: الفاظ جذب سلامتی، الفاظ مربوط به جذب عشق  و یا تولید عشق
  5. مانترای جذب برکت و یا افزایش برکت
  6. مانترای دوستی با خود یا شناخت خود

 

در انتها:

مانترا ها  در واقع نجواهای زندگی هستند. این نجواها با انجام حرکات یوگا کامل شده و باعث پیشرفت توامان فیزیکی و ذهنی افراد می شود. به همین دلیل یادگیری صحیح این نجواها مهم می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد