کارما چیست؟

کارما چیست؟ در تفسیر به معنای بازگشت آنچه که انجام شده است به خود شخص مدنظر می‌باشد. در این صورت، کسانی که معتقد هستند که کارما وجود دارد، باور دارند که کارما غیر قابل انکار و غیر قابل رد است. آنچه در مورد کارما صدق می‌کند این است که تمام موجودیت افعال انسان بنا بر قانون کارما در همین دنیا به فاعل کار باز می‌گردند و مجازات گریز ناپذیر است.

کارما با معنای بازگشت از یک کلمه سانسکریت گرفته شده که رابط بین عمل و نتیجه عمل است. قانون کارما در توضیح به افرادی که مدام سوال می‌کنند کهکارما چیست؟می‌گوید، کارما یعنی آنچه امروز انجام می‌دهی فردایت را می‌سازد و امروزت نتیجه اعمال دیروزت است.

به بیانی ساده‌تر کارما فرض را بر نبود دنیایی دیگر می‌گذارد و محاسبه اعمال خوب و بد انسان را به همین دنیای کنونی واگذار می‌کند. کارما به اصل اراده و استقلال انسان واقف است.

به این صورت که عده بسیاری می‌گویند که سرنوشت هر شخص از پیش تعیین شده است و نمی‌توان آن را تغییر داد؛ طبق این بیان، گذشته، حال و آینده انسان بسته به اعمال او نیست و شما هر رفتاری که داشته باشید مهم نیست و سرنوشت شما است که تعیین می‌کند برای شما چه اتفاقی بی‌افتد.

اما قانون کارما خلاف این گفته غیر منطقی عمل می‌کند و می‌گوید که این اعمال انسان است که موجب رنج و مشقت او می‌شود و یا او را از فرش به عرش می‌کشاند. بر اساس استدلال این منطق، تعریف کارما از اتفاقات پیشِ رو درست‌تر از نظریه غیر منطقی برخی افراد است.

اما باز هم ما می‌خواهیم در ادامه این بررسی به شرح بیشتر دربارهکارما چیست؟و قانون موثر کارما بپردازیمبنابراین اگر می‌خواهید به پاسخ سوالقانون کارما چیست؟دست یابید، با ما همراه باشید.

قانون کارما چیست؟ 

واژه قانون در لغت به معنای فعلی است که به احتساب منطق از سوی افرادی پذیرفته می‌شود و در دایره قوانین دیگر قرار می‌گیرد. یک قانون زمانی اجرا می‌شود که درستی آن به اثبات برسد و صلاحیت آن تایید شود.

به فرض مثال یکی از قوانین راهنمایی و رانندگی اگر بازخورد مناسبی نداشته باشد و رعایت آن موجب پیشرفت نگردد پذیرفته نیز نمی‌شود.

اما در عین حال بعضی از قوانین موجود هستند که ناخودآگاه افراد را به پیروی از خود وا می‌دارند. قانون کارما از نمونه قوانینی است که به صورت تکمیلی بر روی زمین و افکار افراد حاکم است.

به این صورت که حتی اگر این قانون مورد قبول شما نباشد باز هم نمی‌توانید از آن فرار کنید. قانون کارما، قانون علت و معلول است و بر این مبنا پایدار است که اگر کنشی صورت می‌گیرد واکنشی نیز در پی آن به وجود می‌آید.

ضرب المثل درباره کارما

ضرب المثلی وجود دارد که می‌گوید،از هر دست بدی، از همون دست می‌گیری.” این عبارت صراحتا گویای مفهوم درونی قانون کارما است که بر پاسخ فعل و انفعالات اصرار دارد. 

قانون جذب، قانون ثانویه قانون اولیه ارتعاش است؛ قانون ارتعاش بدین معنا است که اگر امواج انعکاس خواستنی به کائنات منتقل شود قانون جذب انجام می‌شود و فرد مدنظر به خواسته خود می‌رسد. قانون کارما نیز یکی از زیرشاخه‌های قانون اساسی جذب است‌.

همانطور که قانون جذب برخواستن توانستن است.” تاکید دارد؛ قانون کارما نیز چرخه زندگی و پاسخ‌دهی اعمال را تعریف می‌کند. پیش از این گفتیم که واژه کارما به مفهوم بازگشت اشاره دارد و می‌گوید که سرنوشت هر فردی در دستان خودش قرار دارد؛ این رفتار، اعمال و انتخاب‌های شما هستند که سازنده آینده شما می‌باشند و به طور کلی هیچ سرنوشتی در هیچ صفحه‌ای ثبت نمی‌شود، تا وقتی که انسان نخواهد!

شاید این جمله خلاف باورهای اعتقادی تلقی شود اما واقعیت امر این است که پروردگار تعالی به انسان قوه اراده و انتخاب را بخشیده است تا خود انتخاب کننده مسیر و راه خود باشد. خداوند استقلال را از انسان سلب نکرده است و قانون کارما دقیقا قصد دارد که این موضوع را به گوش خلق خدا برساند.

قانون کارما

بیشتر بخوانید: راز اعداد تسلا و نحوة استفاده از آن ها

رابطه قانون جذب و قانون کارما چیست؟ 

همانطور که در پاراگراف قبلی به صورت مختصر بیان شد، قانون جذب و قانون کارما همسو و هم راستا هستند‌. به طوری که انجام پذیرفتن قانون جذب به معنای انجام پذیرفتن قانون کارما است و قبول موجودیت قانون کارما به معنای قبول موجودیت قانون جذب است‌. برای تعریف چیستی قانون جذب ابتدا نیاز است چند سطری را به شرح قانون ارتعاش بپردازیم.

قانون ارتعاش به فرکانس‌هایی اشاره دارد که انسان با تفکر خود آن‌ها را به سمت کائنات می‌فرستد. به این صورت که اگر شما تمام فکر خود را درگیر داشتن و خواستن یک شیء کنید، به علت خواستن به معلول توانستن و داشتن می‌رسید. یعنی قانون ارتعاش می‌خوا‌هد فعل تلاش را با تفکر ترکیب کند.

از سوی دیگر قانون جذب به موازات رسیدن‌ها عمل می‌کند و قانون ارتعاش را به حقیقت بدل می‌کند. به عنوان مثال اگر شما روزانه به صورت مداوم و با تمام وجود خود به داشتن یک مقام فکر کنید در نهایت تفکر شما سبب تلاش و تلاش شما سبب رسیدن می‌شود؛ افکار روح دارند و خواسته‌های شما را می‌فهمند و به همین علت است که افکار انسان موجب پیشرفت او می‌شود.

بنابراین قانون جذب یک نوع نگرش اساسی راجع به قانون کارما است و قانون کارما بخشی از قانون جذب به حساب می‌آید. شما برای جذب خواسته‌هایتان به قانون ارتعاش روی می‌آورید و قانون کارما نیز همانند قانون جذب که جواب تفکر انسان را می‌دهد، پاسخ عمل انسان را می‌دهد.

به صورت کلی قانون کارما تاکید دارد که هیچ چیز، در هیچ زمانی و در هیچ مکانی بدون توجه به خود انسان برای او و تقدیر او ثبت نشده است.

رابطه قانون جذب و قانون کارما کاملا مستقیم است و برخلاف رابطه قانون ارتعاش و قانون جذب که حالت علت و معلولی دارد، کاملا هم راستا و در یک جهت تعریف می‌شود.  برای آموزش قانون جذب از دوره قانون جذب اکادمی مهرآفرین استفاده کنید.

10 قانون کارما 

قانون کارما با اینکه به صورت مستقل یک قانون کامل است و نمی‌توان آن را حتی در صورت عدم اعتقاد کتمان کرد، زیرمجموعه‌هایی را به خود اختصاص داده است که خبر از قدرت و ماهیت وجودی این قانون پررنگ در زندگی، می‌دهند.

قانون کارما یعنی بازتاب عملی که صورت گرفته و انعکاس فرآیندی که در گذشته به ثبت رسیده است. بنابراین در ادامه به نقد 10 قانون کارما می‌پردازیم تا خود قانون کارما را به بیانی بهتر توضیح دهیم. 

۱) قانون اصلی کارما

قانون اصلی کارما بر رابطه علت و معلولی کارما تاکید دارد. به این صورت که هر چه کاشته شود، برداشته می‌شود. یعنی اگر خوبی کنید، خوبی را دارا می‌شوید و اگر بدی کنید، بدی با تمام شما عجین می‌شود. لذا اگر به دنبال یک زندگی عالی، آرام، پر محبت و پر از سلامتی و پایداری هستید، عالی باشید، آرام باشید، محبت بورزید، سلامتی کسی را مختل نکنید و پایبند باشید.

۲) قانون خلق کارما

زندگی به شرطی جریان دارد و خلق می‌شود که انسان‌ها بخواهند. شما خود باید خالق لحظه‌های خود باشید، نه اینکه مدام منتظر جریان زندگی باشید و همه اتفاقات را بر عهده چرخه طبیعت بگذارید.

برای داشتن زندگی لازم است انسان‌ها زندگی کنند و هیچ گاه یک زندگی حیات نمی‌گیرد مگر اینکه انسان بخواهد اکسیژن نفس‌های آن زندگی باشد.

بسیار مشاهده می‌شود که افراد در همه حال منتظر یک اتفاق، یک هیجان، یک تنوع، یکهستند؛ اما متاسفانه یا خوشبختانه هیچ کدام از اینیک‌هابه مرحله به وجود آمدن نمی‌رسند و این عمر انسان‌ است که در تمنای انتظار به تباهی رسیده است. 

منتظر نباشید، برای زندگی انتظار کافی نیست؛ برخیزید و زندگی را درست زندگی کنید.

۳) قانون پذیرش 

پذیرش از ارکان مهم یک زندگی سالم است که معمولا صورت نمی‌گیرد و به همین علت جریان زندگی افراد مختل می‌شود. پذیرفتن برخی از عوامل در زندگی ضرورت آرامش خود انسان است. به عنوان مثال اگر رفتاری را در فردی نمی‌پسندید شما قادر به تغییر آن نخواهید بود.

یعنی حداقل تا زمانی که خود شخص دست به کار نشود، شما توانای تغییر بخشیدن به رفتار آن شخص نخواهید بود و باید صرفا برای آرامش خود این رفتار را بپذیرید و نیز برای بهتر شدن اوضاع آینه‌ای از آن رفتار را در خود ایجاد کنید و سعی کنید تا با الگوبرداری از آن رفتار ناپسند در مسیر صحیح قرار بگیرید. 

۴) قانون رشد 

قانون رشد نسبت به زادگاه اعتقادی ندارد و عبارتهیچ کجا خانه خود آدم نمی‌شودرا رد می‌کند. قانون رشد می‌گوید هر کجا که بروی متعلق به همان جایی. به این صورت که چون انسان قادر به تغییر است، بنابراین قادر به سازش نیز هست و می‌تواند با خودشناسی و تلاش خود را تغییر دهد و از تعلق یک منطقه به منطقه دیگری برود.

قطعا هیچ کس نمی‌تواند شخص دیگری را تغییر دهد و یا او را تغییر دهد. آنچه که قانون رشد می‌گوید این است که انسان تنها توانای تغییر خود است.

۵) قانون مسئولیت 

مسئولیت به معنای پذیرش آنچه است که توسط خود انسان صورت گرفته است. شما نمی‌توانید معلول علت خود را نادیده بگیرید و از زیر بار اعمال خود شانه خالی کنید. قانون مسئولیت به عنوان بخشی از قانون کارما تاکید دارد که هر فرد مسئول رفتار خود است و اگر شما در زندگی بدی‌ای در حق کسی انجام داده‌اید و اکنون در حال پرداختن تاوان آن بدی هستید باید مسئولیت پذیر باشید و بپذیرید که عمل شما موجب ظهور چنین عاملی شده است.

۶) قانون ارتباطات 

گاهی بعضی از کارها هستند که از نظر افراد به عنوان یک عمل بیهوده تلقی می‌شوند. در حالی که قانون ارتباطات می‌گوید هر چیزی موجب پدید آمدن یک چیز دیگر می‌شود و هیچ چیز در این دنیا بی هدف نیست و با سایر اشیا و اعمال در ارتباط است. زنجیره ارتباطات فرآیند‌ها و کارها سبب می‌شود که افراد باور کنند که قرار نیست اتفاقات بی ارزش رخ بدهند.

به عنوان مثال اگر فکر می‌کنید یک عملی از سوی شما بدون هیچ نیازی به انجام رسیده است به این مسئله فکر کنید که اگر شما آن عمل را انجام نداده بودید شاید الان در این جایگاهی که هم‌اکنون هستید نبودید و اتفاقات در مسیر دیگری برای شما رقم می‌خوردند.

قانون ارتباطات‌ عامل کلیدی و موجه قانون کارما است که علت را معنا می‌کند. شاید شما فکر کنید که قانون کارما وجود ندارد و عموما سرنوشت ما پیش از اراده ما به فعل رسیده است؛ اما مطمئنا هرگز نمی‌توانید قانون ارتباطات را نقض کنید. بر همین اساس اگر فکر می‌کنید که قانون کارما تنها در حد حرف است، با استدلال حضور قانون ارتباطات می‌توان وجود قانون کارما را نیز به مرحله اثبات رساند.

۷) قانون اثبات 

قانون اثبات از ثابت شدن خواسته‌ها و علاقه‌ها خبر می‌دهد. به این ترتیب که شما در زندگی خود مدام در حال اثبات تلاش، علایق، رفتار و..‌ خود هستید تا به عنوان یک انسان در جایگاه درست بشریت قرار بگیرید. قانون اثبات از ثابت شدن خبر می‌دهد. بارها شده است که این جمله را از زبان افراد مختلف شنیده‌ایمکاش از خدا یه چیز دیگه می‌خواستم.”

این عبارت در مواقعی بیان می‌شود که افراد خواسته‌ای دارند و تقریبا مطمئن هستند که به آن نمی‌رسند و در همان حین به آن خواسته هر چند کوچک یا بزرگ، می‌رسند و این جمله را نقل می‌کنند. این عبارت نشان دهنده حضور قانون اثبات است که به ما ثابت می‌کند که قانون کارما، قانون ارتعاش و قانون جذب حضور دارند و کائنات شنونده خواسته‌های ما هستند.

 

۸) قانون اینجا و اکنون 

قانون اینجا و اکنون به هم‌اکنونِ قانون کارما اشاره می‌کند. بسیاری از افراد هستند که در گذشته خود غرق می‌شوند و همراه با گذشته می‌میرند و زنده می‌شوند؛ عده‌ای هم وجود دارند که بر موج‌های آینده سوار می‌شوند و به وادی رویا‌ها و خیالات قدم می‌گذارند.

چنین افرادی مدام در حال از دست دادن گذشته زیباتر و آینده بهتر خود با جایگزین گذشته و آینده قدیمی‌تر پیشین هستند. “گذشته را به حال نفروشید و اکنون را فدای آینده نکنیدجمله‌ای است که قانون اینجا و اکنون به آن اشاره دارد که می‌گوید اعمال در حال حاضر ما هستند که آینده ما را می‌سازند و در آینده به گذشته انسان تبدیل می‌شوند. از این رو باید مورد توجه قرار بگیرند و هرگز فراموش نشوند.

۹) قانون تغییر 

تغییر اصلا چیز بدی نیست و اتفاقا بسیار هم عالی است. شما نمی‌توانید از تغییر رها شوید، چرا که باید تسلیم تغییر شوید و بپذیرید که انسان، احساسات او و جسم او تغییر پذیرترین موجودیت جهان هست. از همین رو قانون تغییر به یک اصل کلیدی و مهم در رابطه با قانون کارما تبدیل شده هست. کارما نیز قانون تغییر را قبول دارد.

آیا تا به حال مشاهده کرده‌اید که فردی در گذشته بسیار رفتارهای ناپسندی داشته و هیچ مجازاتی برای او در نظر نگرفته شده است؟.. چنین شرایطی به علت پذیرش قانون تغییر از سوی قانون کارما است که به سبب تغییر انجام شده و جایگزینی پاکی با پلیدی کارما به میان نیامده است.

۱۰) قانون صبر و پاداش 

نتیجه گیری و دریافت پاداش مستلزم صبوری پیشه کردن است. هیچ فرآیندی در آن واحد صورت نمی‌گیرد و هیچ پاداشی بدون صبر حاصل نمی‌شود. اگر شما عمل مثبتی را در حق شخصی، گروهی یا حتی طبیعت انجام داده‌اید باید بدانید که کارما پاداش کار شما را به شما می‌دهد، اما این پاداش با سرعت صدم ثانیه به شما نمی‌رسد. بنابراین قانون صبر و پاداش جزئی از قانون کارما می‌باشد.

کارما و نقش آن در رفتار و اعمال انسان 

هنگامی که انسان می‌داند اعمالش چه تاثیری بر روی آینده و اتفاقات آن دارد در انجام آن‌ها دقت بیشتری به خرج می‌دهد و سعی می‌کند که در همه حال درست قدم بردارد. به عنوان مثال اگر شما بدانید که دروغ امروزتان حتما فردا روزی موجب تباهی خواهد شد از گفتن آن امتناع می‌کنید.

ایمان به قانون کارما در صورت وجود بانی پیشرفت می‌شود و اگر هم وجود نداشته باشد، قانون کارما همچنان پایدار است و این خود شخص است که به سبب غفلت از قوانین پایدار هستی به سمت بی‌راهه کشیده می‌شود‌. 

آنچه در این مقاله به آن اشاره شد در رابطه با موجودیت قانون کارما، تعریف آن و ارتباطات این قانون با دیگر قوانین هستی بود که به سبب آن شما اکنون می‌دانید کارما یک واقعیت بزرگ در زندگی انسان است که در صورت نادیده گرفته شدن تنها شخصی که آسیب می‌بیند خود انسان است. شاید قانون کارما به لحاظ اعتقادی دچار ضعف باشد، اما از لحاظ موجودیت همچنان ماندگار و پایدار است.

هر چه کنی به خود کنی، گَر همه نیک و بد کنی.

کارما به زبان ساده؟

کارما یعنی آنچه امروز انجام می‌دهی فردایت را می‌سازد و امروزت نتیجه اعمال دیروزت است. به بیانی ساده‌تر کارما فرض را بر نبود دنیایی دیگر می‌گذارد و محاسبه اعمال خوب و بد انسان را به همین دنیای کنونی واگذار می‌کند.

 

2 دیدگاه برای “کارما چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد