راهنمای کامل درباره حرکات یوگا برای کاهش استرس

یوگا برای کاهش استرس

این روزها اغلب افراد دنبال راهی برای بهبود وضعیت زندگی پرتنش هستند و می‌خواهند آرامش درونی را تجربه کنند. یوگا تمرینی موثر برای کاهش استرس و تجربه احساس خوشایندی است که پیشینه‌ای قدیمی دارد. در این مطلب قصد داریم اطلاعات کامل و دقیقی درباره فواید یوگا برای کاهش استرس در اختیار شما قرار دهیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

یوگا چیست؟

یوگا ورزشی شامل تمرینات بدنی و ذهنی است که به شما کمک می‌کند تنفس و رژیم غذایی خود را کنترل کنید، تفکر مثبتی داشته باشید و بتوانید آرامش را تجربه کنید. در واقع شما با انجام تکنیک‌های مخصوص می‌توانید ذهن و بدن خود را هماهنگ کنید و سلامت جسم و روح خود را ارتقا دهید. بنابراین با حالت‌های یوگا قدرت و استقامت بدن بالا می‌رود و با افزایش انعطاف‌پذیری می‌توانید یک زندگی متعادل و شاد داشته باشید.

یوگا برای چه کسانی مناسب است؟

وقتی از فواید یوگا برای کاهش استرس صحبت می‌کنیم، اغلب افراد می‌پرسند آیا ورزش یوگا محدودیت سنی دارد و چه کسانی بهتر است این ورزش را انجام بدهند. بهتر است بدانید ورزش یوگا نیاز به هیچ پیش‌زمینه یا مهارت خاصی ندارد. همه علاقه‌مندان به این ورزش بدون محدودیتی سنی می‌توانند انجام تمرینات را شروع کنند و از تاثیرات آن بر جسم و روح خود بهره‌مند شوند. کسانی که شرایط زندگی یا شغلی آن‌ها پر تنش است، خواب نامنظمی دارند یا می‌خواهند با کنترل ذهن خود تمرکز بیشتری برای انجام کارهای روزانه داشته باشند بهتر است تمرینات ورزشی یوگا را شروع کنند.

خانم‌های باردار هم می‌توانند ورزش یوگا را شروع کنند. زیرا علاوه بر فواید یوگا برای کاهش استرس می‌توانند انعطاف‌پذیری بدن خود را افزایش دهند و عضلات کمر و شکم را تقویت کنند تا بتوانند زایمان راحت‌تری داشته باشند. حتی کسانی که مشکلات نفسی دارند هم قادرند با انجام منظم تمرینات ورزشی عملکرد سیستم تنفسی خود را بهبود بخشند و با افزایش آگاهی از تنفس میزان استرس خود را کاهش دهند.

مطالعه کنید: تمرین تنفس برای آرامش و کاهش استرس

بهترین حرکات یوگا برای کاهش استرس کدام است؟

همانطور که پیش از این گفتیم تمرینات تنفس عمیق، تمرکز و مدیتیشن یوگا برای کاهش استرس موثر است و باعث می‌شود سیستم عصبی فرد در آرامش قرار بگیرد. بنابراین فرد می‌تواند در مواجهه با استرس‌های روزانه ومشکلات روحی و روانی مقاومت بیشتری داشته باشد. بهترین تمرین‌ها و حرکات یوگا برای کاهش استرس شامل موارد زیر است:

بهترین حرکات یوگا برای کاهش استرس کدام است؟

حالت عقاب

یکی از بهترین تمرینات یوگا برای کاهش اضطراب، حرکت عقاب است. در این حرکت باید در حالت ایستاده دست‌ها و پاهای خود را به‌هم گره بزنید و تعادل خود را حفظ کنید تا فشار و تنش از طریق پشت، شانه و پاهایتان از بدن خارج شود.

حالت بچه

حرکت بچه بین تمرینات یوگا یکی از بهترین تمرینات است که می‌تواند استرس را کنترل کند و آرامش را به شما برگرداند. برای انجام این حرکت باید به حالت خوابیده روی زمین قرار بگیرید تا دست‌هایتان را دراز کنید و با درگیر کردن عضلات پشت تنش را از بدن خود دور کنید.

حالت آتاناسا

برای انجام حرکت آتاناسا باید خم شوید، دست‌ها را به پشت پا ببرید و مچتان را بگیرید تا عضلات ران و کفل منبسط و کشیده شوند. با انجام این حرکت می‌توانید استرس و خستگی را از خود دور کنید و آرام شوید.

حالت جسد

حرکت جسد برای تمدد اعصاب مفید است. برای انجام این حرکت باید به پشت دراز بکشید و بدن خود را صاف کنید. چند دقیقه در این حالت بمانید تا میزان فشار خون کاهش پیدا کند و بتوانید آرامش ذهنی داشته باشید.

حالت پل

یکی دیگر از موثرترین تمرینات یوگا برای کاهش استرس حرکت پل است که باعث می‌شود خستگی کمر از بین برود و میزان استرس و اضطراب شما کاهش پیدا کند. شیوه انجام حرکت به این صورت است که باید کف پاها را روی زمین و دست‌ها را کنارتان قرار دهید تا بتوانید کمرتان را بلند کنید.

جرکت یوگا برای کاهش استرس

حالت دلفین

حرک دلفین به شکلی طراحی می‌شود که کمر به سمت بالا باشد و ساعد روی زمین قرار بگیرد. این حرکت باعث می‌شود عضلات پشت بدن کشیده شود و میزان اضطراب کاهش پیدا کند.

حالت درخت

برای انجام حالت درخت در یوگا لازم است صاف بایستید و دست‌ها را کنار بدنتان قرار دهید. سپس زانوی راست را خم کنید و کف پا را صاف روی ران چپ بگذارید. این وضعیت علاوه بر اینکه دردهای سیاتیک را تسکین می‌دهد و موجب ایجاد تعادل می‌شود و به بهبود تمرکز هم کمک می‌کند. البته کسانی که فشار خون بالایی دارند نباید این حرکت را انجام دهند.

حالت پاها روی دیوار

تمرین مناسبی برای کارکرد مناسب ذهن و بدن و تنظیم خواب شبانه، حالت پاها روی دیوار است. در این وضعیت باید باسن 15 سانتی‌متر با دیوار فاصله داشته باشد و کف پاها روی دیوار قرار بگیرد. هنگام انجام تمرین باید پاها و شکم خود را شل کنید و نفس عمیق بکشید. دست‌ها هم باید کنار بدن باشد، طوری که کف دست روبه بالا باشد.

حرکات یوگا برای افزایش انرژی

همه ما در روزهای پرمشغله راه‌های مختلفی برای کاهش تنش تجربه می‌کنیم.؛ برخی از افراد نوشابه‌های انرژی‌زا مصرف می‌کنند، برخی دیگر ترجیح می‌دهند قهوه بنوشند. اما پیشنهاد ما انجام تمرینات یوگا برای کاهش استرس و افزایش انرژی است. مناسب‌ترین حالات یوگا برای افزایش انرژی شامل موارد زیر است:

  • حالت کبرای ساده
  • حالت ماهی
  • حالت کمان
  • حالت شتر
  • حالت ملخ
  • حالت سگ سر پایین
  • حالت هلال ماه
  • حالت تخته

یوگا قدرت ذهن یا پیلاتس؟

اغلب افرادی که تمرینات یوگا را به طور مرتب انجام می‌دهند اندام متناسب و بدن منعطفی دارند. به همین دلیل یک تصور نادرست درباره یوگا این است که به تناسب اندام کمک می‌کند و باعث لاغری موضعی شکم و پهلو می‌شود. در حالی‌که یوگا فقط تمرینی برای آرامش و افزایش تمرکز ذهن است و تاثیری بر لاغری و کاهش وزن ندارد.

حرکات پیلاتس هم از جهاتی به یوگا شباهت دارد، اما پیلاتس شامل حرکات اصلاحی است که فرد باید در موقعیت ثابتی قرار بگیرد و دست و پاهای خود را حرکت دهد تا عضلات بدن تقویت شوند و انعطاف‌پذیری بدن افزایش پیدا کند. در حالی که حرکات یوگا برای کاهش استرس و تقویت قدرت ذهن است و بر ثابت ماندن بدن و تنفس تمرکز دارد.

در واقع یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های بین یوگا و پیلاتس در تنفس است. تمرینات یوگا باعث می‌شود در موقعیت‌های سخت نفس بکشید تا بدن و ذهن منعطف شوند و بتوانید نسبت به قسمت‌های مختلف بدنتان آگاهی داشته باشید. اما در پیلاتس تنفس به‌صورت دیافراگمی است و از ابزارهایی مانند دمبل، کش و… استفاده می‌شود.

اگر انتظار دارید به شما بگوییم یوگا بهتر است یا پلاتس باید بدانید پاسخ واضحی برای این سوال وجود ندارد. در واقع بهترین ورزش برای شما با توجه به اهداف و علایقتان تعیین می‌شود. در صورتی که هدفتان از ورزش کردن افزایش قدرت بدنی و حرکتی است، بهتر است تمرینات پیلاتس را انجام دهید، اما اگر می‌خواهید آرامش ذهن داشته باشید و انعطاف‌پذیری بدن خود را افزایش دهید تمرینات یوگا برای شما مناسب‌تر هستند. یوگا برای کاهش اضطراب و افزایش انرژی بهترین انتخاب است.

البته انجام همزمان یوگا و پیلاتس مشکلی ایجاد نمی‌کند و کسانی که که مایل باشند می‌توانند همزمان این دو ورزش را انجام دهند.

مطالعه کنید: راهکارهای کاهش استرس

جمع بندی

تمرینات یوگا باعث هماهنگی بین جسم و ذهن می‌شود و موجب کاهش استرس و اضطراب می‌شود. در این مطلب سعی کردیم شما را با فواید یوگا برای کاهش استرس آشنا کنیم تا بتوانید زندگی آرامی را تجربه کنید. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد