تاثیر منفی عزت نفس پایین بر روابط عاطفی زنان

تاثیر منفی عزت نفس پایین بر روابط عاطفی زنان

عزت نفس، یا به عبارتی Self-esteem، یکی از اصطلاحات روانشناسی می باشد، که به ارزیابی یک شخص از میزان اهمیت و ارزش خود اطلاق می گردد. از این روی، عزت نفس تاثیر مستقیمی در شکل گیری یک ارتباط سالم بین افراد و روابط عاطفی آنها دارد. به خصوص برای زنان، که به طور کلی بیش از مردان در معرض سرکوب عزت نفس قرار دارند. حرمت نفس پایین، باورهای غلط و نادرستی را در ذهن فرد ایجاد می کند. در نتیجه، شخص همواره در تلاش است، تا شریک عاطفی خود را با باورهای خود مورد سنجش و قضاوت قرار دهد.

تاثیر منفی عزت نفس پایین بر زنان

از این روی، در این مقاله قصد تحلیل ۱۰ مورد از تاثیرات منفی عزت نفس پایین را بر روی روابط عاطفی بانوان داریم. چرا که، با کسب آگاهی از این تاثیرات می توان با دیدی بازتر در جهت ارتقا عزت نفس کوشید.

۱. توقعات نابجا و انتظارهای غیرمنطقی

توقعات نابجا و انتظارهای غیرمنطقی، از باورهایی نشات می گیرند، که از دوران کودکی و نوجوانی در ذهن بانوان تزریق شده اند. اغلب انیمیشن هایی که برای کودکان تولید می شوند، بیانگر شرح حال دختری می باشند، که در اسارت آدم های منفی داستان قرار گرفته است و شاهزاده ای برای نجات او از راه می رسد. بدون شک، چنین باورهایی در قالب های دیگر نیز به اندازه ای برای ما تکرار شده اند، که همواره در انتظار یک ناجی برای ادامه زندگی خود هستیم. به ویژه، بانوانی که نقش پدر در زندگی آنها به نوعی کمرنگ بوده است، به صورت ناخودآگاه، انتظاراتی اشتباه از شریک عاطفی خود دارند. اما، آگاهی از این موضوع، می تواند نقطه شروعی برای کشف توانایی های فردی و افزایش عزت نفس باشد.

تاثیر عزت نفس پایین در زنان

۲. حساسیت بیش از حد برای گزینش شریک عاطفی

یکی از تاثیرات عزت نفس پایین در بانوان، وسواس و حساسیت غیر عادی آن ها در رابطه با گزینش شریک عاطفی خود می باشد. چرا که، این دسته از افراد، همواره دچار احساس نارضایتی از خود می باشند و پروسه ی آشنایی با یک فرد دیگر را امری دشوار و نیازمند تلاش می پندارند. از این روی، وارد یک مسیر احساسی نادرست می شوند، که قطعا نتیجه ی مثبتی به دنبال نخواهد داشت. زیرا طرف مقابل، نمی تواند مطابق با الگوی ذهنی آنها پیش برود.

مطالعه کنید: چگونه زن خوبی برای شوهر باشم؟

۳. آزمودن بی وقفه شریک عاطفی

بانوانی که دچار کمبود عزت نفس می باشند، همواره به صورت ناخودآگاه در پی یافتن نقصی در درون خود می باشند. در نتیجه، احساس ناامنی می کنند و از هر فرصتی برای کسب اطمینان از علاقه ی طرف مقابل نسبت به خود، استفاده می کنند. اما، هر اندازه شریک عاطفی آنها می کوشد تا عشق خود را به این دسته از افراد ثابت کند، گویی نتیجه برعکس می شود و این دور باطل هیچ گاه پایانی نخواهد داشت. بنابراین، یک روز طرف مقابل دست از تلاش برای اثبات عشق خود می کشد و از رابطه خارج می شود. بدین ترتیب، گویی تمامی منفی بافی های فرد به حقیقت می پیوندند. تنها راه رهایی از این احساس، باور داشتن توانایی های خود می باشد.

۴. بیش از حد اهمیت دادن به بُعد مالی یک رابطه

داشتن امنیت مالی، به خودی خود آیتم منفی و بدی نیست. اما، کار از آنجایی خراب می شود، که تمام آرزوهای خود را فدای رابطه ای نمایید، که در آن از نظر مالی تامین باشید. ظاهر خوب یک رابطه، نه تنها کمکی به افزایش حرمت نفس نمی کند، بلکه از شما فردی وابسته و نیازمند می سازد. به یاد داشته باشید، امنیت مالی که به صورت یک طرفه از سمت مرد به شما داده می شود، بُعد عاطفی رابطه را نیز کنترل می کند. در نتیجه، تعهد طرفین به رابطه، شکل دروغین به خود می گیرد.

آزمودن بی وقفه شریک عاطفی

۵. بیش از حد محتاط بودن

در نظر داشته باشید، هر چیزی که از حد تعادل خارج شود، آسیب زا می باشد. برای مثال، اگر شما شاهد جدایی عاطفی و یا قانونی والدین خود بوده اید، همواره نوعی ترس از عاشق شدن خواهید داشت. از این روی، دائما همان اتفاقی که برای والدین شما افتاده است را، برای خود متصور خواهید شد. حتی اگر از وسواس بیش از اندازه خود در این مورد آگاه باشید، باز هم هضم آن برای شما دشوار است. از این روی، پیش از ورود و در حین یک رابطه جدی، توصیه می کنیم به یک مشاور و یا روانشناس مراجعه نمایید. چرا که، یک متخصص حاذق، به شما می آموزد که چگونه، با ترس های خود برخورد نمایید. بنابراین، نه شما و نه طرف مقابل قربانی جدایی های ناخواسته نخواهید شد.

۶. جستجوی رابطه ای فاقد امنیت عاطفیش

یکی از عواملی که به طور مستقیم در کاهش عزت نفس زنان نقش دارد، تجربه ی ترد شدن و به نوعی خیانت است. در واقع، اغلب زنانی که از عزت نفس پایین رنج می برند و طعم تلخ خیانت را می چشند، در رابطه ای فاقد امنیت عاطفی قرار داشته اند. جالب توجه است، که همین امر موجب می گردد تا روابط سالم و ایده آل، آن ها را کسل کند. در نتیجه، همواره به طور ناخودآگاه در پی یافتن رابطه ای چالش برانگیز هستند، تا در تلاش اصلاح آن باشند. این موضوع، باعث انتقال فرد از رابطه ای سمی، به رابطه سمی دیگر می شود و تنها با خودآگاهی می توان در جهت خروج از این مدار نادرست قدم برداشت.

۷. نشان دادن انعطاف بیش از حد

بعضی از بانوان، بیش از حد منعطف می باشند. به طوری که تمام شرایطی که به آنها تحمیل می شود را، بی چون و چرا می پذیرند و با این کار، میل به جلب محبت شریک عاطفی خود دارند. اما، غافل از اینکه با نادیده گرفتن حقوق و احتیاجات خود، نه تنها عزت نفس خود را به سوی نابودی می برند. بلکه، طرف مقابل نیز شریک خود را فردی بی ارزش می پندارد و دید مثبتی به وی نخواهد داشت. انعطاف یک اصل مهم در حفظ رابطه می باشد. اما، افراط در آن به هیچ وجه توصیه نمی شود و هیچ کمکی به ماندگاری رابطه نخواهد کرد. در نتیجه، همواره نظر و عقاید خود را، با جسارت و محترمانه بیان کنید، تا با شریک خود به توافقی دو جانبه برسید.

۸. باور نداشتن یک ارتباط سالم و ایده آل

از دیگر تاثیرات منفی عزت نفس پایین در زنان، این است که هرگز نمی توانند باور کنند که آن ها نیز می توانند یک رابطه سالم و منطقی داشته باشند. از این روی، در طی رابطه ی عاطفی خود به دنبال عیب و نقص می گردند و تا آن را پیدا نکنند، آرام نخواهند گرفت. در این حین، طرف مقابل همواره خود را در معرض اتهام دروغ گویی و شک می بیند. در نتیجه، او نیز ترجیح می دهد صادق نباشد و از اثبات خود خسته می شود. در نهایت، این موضوع که نتیجه ی رفتار خود شماست، باز هم تبدیل به مهر تاییدی بر قابل اعتماد نبودن مردان می گردد.

تاثیر عزت نفس بر روابط زنان

۹. واهمه از شکل گیری صمیمیت در رابطه

در یک رابطه جدی و دو طرفه، روز به روز احساس صمیمیت، امنیت و عشق بین دو طرف در حال افزایش می باشد. از این روی، اگر پس از گذشت مدت زیادی از رابطه تان، حس کردید هنوز به اندازه کافی با شریک عاطفی خود احساس دوستی قلبی و راحتی ندارید، این به کمبود حرمت نفس شما باز می گردد. رابطه ی بدون پیشرفت و هدف، یک رابطه ی مرده است. اگر در پی یافتن، یک رابطه پویا و زنده هستید، باید بر روی افزایش عزت نفس خود کار کنید. چرا که، یک بانوی متشخص و کاریزماتیک، بسیار جذاب تر از یک بانوی ترسو و بدون اعتماد به نفس است.

۱۰. عشق یکطرفه

اغلب خانم هایی که عزت نفس پایینی دارند، مردانی را ترجیح می دهند، که تنها از سمت آنان دوست داشته می شوند. بدین معنا که، اگر علاقه ای هم به آن فرد نداشته باشند، به دلیل محبتی که از او دریافت میکنند، وارد رابطه ای سمی می شوند. این کار، برای هر دو طرف بسیار آسیب زا و مضر می باشد. زیرا، چنین رابطه ای شما را به پذیرش رفتارهایی مجبور می کند، که شاید به هیچ عنوان آن ها را دوست نداشته باشید. اما، برای ماندن در کنار شریک عاطفی خود، نظر واقعی خود را پنهان می سازید. در آخر، روزی به خود خواهید آمد که قسمتی از زمان و احساسات خود را به بطالت گذرانده اید. در نتیجه، نقش عزت نفس بسیار بیشتر از آنچه می باشد، که می پندارید.

مطالعه کنید: راه های افزایش عزت نفس زنان

نتیجه‌گیری

عزت نفس پایین در زنان می‌تواند تأثیر عمیقی بر روابط عاطفی داشته باشد. زنانی که با این چالش مواجه هستند، ممکن است دچار مشکلات در بیان احساسات و نیازهای خود شوند. این ممکن است منجر به ارتباطات ناموفق، نقدهای مداوم به خود و عدم اعتماد به شریک زندگی شان شود. با افزایش عزت نفس، زنان می‌توانند بهترین نسخه از خود را در روابط نشان دهند و توانایی درک و همدلی با دیگران را ارتقا بخشند. توجه به افزایش عزت نفس در زنان می‌تواند به بهبود کیفیت روابط عاطفی و زندگی اجتماعی آنان کمک کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد