خوب حرف زدن

خوب-صبحت-کردن

هر کسی تمایل دارد تا آنقدر در صحبت کردن چیره‌دست و خبره باشد که نه تنها دیگران را مبهوت سخنان خود کند بلکه بر دیگران تاثیر مثبت بگذارد و آنان را نسبت به باورهای خود متقاعد نماید. حتما دیده اید افرادی را که آنقدر در این حرفه مهارت دارند و آنقدر خوب صحبت می کنند که دیگران را به راحتی نسبت به هر آنچه که باور دارند و می گویند متقاعد می سازند. آیا دوست دارید شما هم مانند آنها شوید و قادر به خوب و اثرگذار صحبت کردن باشید؟ اگر جواب شما مثبت است این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. در این مقاله از فنون و روش های خوب حرف زدن بیشتر خواهیم گفت.

خوب حرف زدن در جمع

صحبت کردن یک مهارت است و خوب صحبت کردن یک هنر می باشد. همه ی ما دوست داریم تا از مهارت هایمان به بهترین شیوه ی ممکن استفاده کنیم و با به خوبی بکار گرفتن آنها به یک هنرمند تبدیل شویم. خوب حرف زدن در جمع هم سخت است و هم آسان می باشد. چند روش کاربردی برای خوب حرف زدن در جمع وجود دارد که مطمئنا با بکارگیری آنها هر کسی قادر خواهد بود تا مهارت صحبت کردنش را به هنر قدرتمند و اثرگذار صحبت کردن تبدیل کند. در ادامه از روش هایی خواهیم گفت که بکارگیری آنها باعث می شود تا شما نیز در جمع به خوبی صحبت کنید:

  • از پیش طرح ریزی کنید: باید بپذیریم که بسیاری از افراد ممکن است از مهارت برنامه ریزی ذهنی به خوبی سایرین بهره‌مند نباشند. این مهارت در سخنوری مهم است و به فرد کمک می کند تا در لحظه بداند که چه می خواهد بگوید و از کدام نقطه به کدام نقطه می خواهد برود. با این حال این تنها یکی از الزامات خوب حرف زدن است و با یک روش ساده و آسان می توان آن را بهبود بخشید. اگر شما در چنین مهارتی ضعیف هستید بهتر است پیش از سخنرانی یا صحبت کردن همه چیز را روی کاغذ بنویسید. به عنوان مثال بنویسید که قرار است سخنوری را از کدام مبحث شروع و به کدام مبحث خاتمه داد و همچنین در میانه قرار است به کدامین مباحث اشاره نمود. پس همه چیز را بنویسید و در زمان سخنوری مطابق با برنامه ریزی خودتان پیش بروید تا چیزی از قلم نیفتند و رشته ی کلام از دستتان خارج نشود.
  • با یک موضوع جذاب شروع کنید: به عنوان یک حقیقت باید بگوییم که به منظور جلب توجه دیگران، بایستی جذاب بود. جذاب و البته تاثیر گذار. پس برای خوب حرف زدن صحبت هایتان را با ذکر یک موضوع جذاب از جمله یک خاطره یا یک داستان شروع کنید. گفتنی است که خاطره و داستان شما بایستی مرتبط با موضوع اصلی باشد.
  • با مخاطب تان ارتباط برقرار کنید: حتما پای صحبت افرادی که متکلم وحده هستند نشسته اید. این افراد معمولا خودشان را مرکز توجه قلمداد می کنند و به دیگران اجازه ی صحبت و اظهار نظر نمی دهند. شنوندگان ممکن است تا پایان پای صحبت این افراد بنشینند اما اثرگذاری این روش از سخنوری به مراتب کمتر خواهد بود. کما اینکه برای خوب حرف زدن روش درست تر این است که مخاطبانتان را به مشارکت در موضوع و همچنین اظهار نظر تشویق کنید. اجازه دهید تا آنها فکر کنند اهمیت دارند و نظراتشان مهم است. با اجرای چنین روشی شما حس مهم بودن و اثرگذار بودن را به شنونده القا می کنید. و القای همین حس در نهایت باعث می شود تا آنها نیز شما را اثرگذار و جذاب قلمداد کنند.

تمرین حرف زدن خوب

از خطا کردن نترسید: این یک تله است. بسیاری از افراد فکر می کنند که در زمان سخنوری بایستی بی عیب و نقص باشند. تصور اینکه تپق بزنند یا اشتباه بکنند و یا اینکه کلمه ها و مطالب را فراموش کنند برایشان ترسناک است. همین باعث می شود که خودشان را برای سخنوری و حرف زدن در جمع کاندید نکنند. این افراد باید بدانند که هر کسی ممکن است در این زمینه ایراد داشته باشد و فرد بی عیب و نقص عملا وجود ندارد. پس حواستان باشد به دام این تله نیفتید.

کلمات مناسب برای حرف زدن

صحبت کردن مثل یک ظرف است با این حال محتویات این ظرف به سلیقه و انتخاب شما بستگی زیادی دارد. حتما می‌دانید که استفاده کردن از کلمات خوب و مناسب تاثیرگذاری را بیشتر می کند. استفاده کردن از یک واژه به تنهایی کافی است تا ارزش کلام شما بیشتر و یا حتی بسیار کمتر شود. پس برای خوب حرف زدن بایستی تا جای ممکن در انتخاب کلمات دقیق عمل کرد. در حقیقت گلچین کلمات مهمترین کاری است که باید انجام داد. در همین باره شاید بپرسید که کلمات مناسب چه کلماتی هستند و زمانی که در رابطه با کلمات مناسب صحبت می کنیم از چه حرف می زنیم؟ در ادامه به صورت موردی ویژگی کلی این قبیل کلمات را بازگو خواهیم کرد:

  • کلمه مناسب کلمه ای است که مناسب مخاطب تان باشد.
  • کلمه ی مناسب کلمه ای است که با سطح فرهنگی و همچنین سطح سواد خودتان تناسب داشته باشد.
  • کلمه ی مناسب کلمه ای است که با شرایط همخوانی داشته باشد.

تمرین شمرده حرف زدن

خوب حرف زدن مانند هر کار دیگری اصول و مقررات خودش را دارد. در واقع کسی خوب حرف می زند که تا حد زیادی به این اصول پایبند باشد. در ادامه مهمترین آنها را شرح خواهیم داد:

شمرده حرف بزنید: سریع صحبت کردن می تواند یک عادت اشتباه و یا ناشی از کنترل نکردن هیجانات باشد. وقتی سریع و تند صحبت می کنید مخاطب به راحتی ارتباطش را با کلام شما قطع خواهد کرد. چراکه تند و سریع صحبت کردن سبب می شود تا او متوجه کلمات و جمله های شما نشود و همین به قطع شدن ارتباط منجر می شود. پس لازم است تا جای ممکن شفاف و شمرده و واضح صحبت کنید تا بتوانید توجه مخاطب را جلب نمایید و او را به شنونده بودن ترغیب نمایید.

لحن حرف زدن خوب

از لحن مناسب استفاده کنید: هر موقعیتی لحن مرتبط با خودش را طلب می کند. به عنوان مثال لازم است تا در کنار دوستان با لحن صمیمی و دوستانه و در مکان های رسمی با لحن جدی صحبت کنید. لحن مناسب به ما کمک می کند تا تاثیرگذارتر حرف بزنیم.

هنر خوب حرف زدن

پیش از سخنرانی خوب فکر کنید: برای خوب حرف زدن بایستی خوب فکر کرد. بدون فکر کردن نمی شود خوب سخن گفت. کما اینکه گاهی ممکن است سخنی از دهان ما خارج شود و پس از مدتی نسبت به آن احساس پشیمانی کنیم. ما غالبا افرادی که پیش از سخن گفتن فکر می کنند را با عنوان افراد دانا و خردمند می شناسیم. پس اگر می خواهید دانا و خردمند به نظر برسید و سخن گوی خوبی باشید حتما قبل از سخنوری خوب فکر کنید.

 

 از دیگران درس بگیرید: اگر می خواهید در کاری موفق شوید جستجو کنید و ببینید که دیگران چگونه در انجام آن کار موفق بوده اند. اگر می خواهید در سخن وری سرآمد باشید به افرادی که در این زمینه خبره هستند مراجعه کنید. به عنوان مثال اگر فکر می کنید که فلان مجری یا گوینده و یا حتی فرد عادی در سخنوری تبحر دارد او را پیگیری کنید. زمانی که صحبت می کند به انتخاب کلمات، به موضوع، به لحن و تن صدا، به استدلال ها، به کنش ها و واکنش هایش و… توجه کنید. این کار به شما کمک می کند تا با روش های خوب حرف زدن آشناتر شده و در نهایت خودتان به یک سخن ور خوب تبدیل شوید.

تمرین واضح حرف زدن

صدای خودتان را بشنوید: ضبط کردن صدا بهترین روش برای انجام این کار است. زمانی که صحبت می کنید فقط دیگران صدای شما را می شنوند اما زمانی که صدایتان را ضبط می کنید این امکان برایتان فراهم می شود تا خودتان نیز صدای خودتان را بشنوید. شنیده شدن صدای خودتان در نهایت به شما کمک می کند تا لحن، تن صدا، کلماتی که انتخاب کرده اید، فاصله ی مکث ها و… را از نظر بگذرانید و چنانچه در این زمینه ها دچار خطا هستید آن را زودتر از هر کس دیگری متوجه شوید و در جهت رفع آن برآیید.

  • از دیگران بخواهید پای صحبت شما بنشینند: دوستان، اعضای خانواده و هر کسی که شما را دوست دارد بهترین گزینه برای این مساله است. شما می توانید از آنها بخواهید که پای صحبت شما بنشینند و به دیده ی انتقاد صدای شما را بشنوند. مطمئنا یک منتقد حامی و دلسوز خطای شما را گوشزد خواهد کرد و در نهایت کمک خواهد کرد تا به سخنور بهتری تبدیل شوید. 

چگونه حرف زدن بلد باشیم

  • تبدیل کردن این مهارت به یک عادت: هیچ تکنیکی بهتر از این نیست که استفاده از روش ها و مولفه های خوب حرف زدن را به یک عادت روزمره تبدیل کنید. در واقع تنها چیزی که شما لازم دارید این است که در خلال زندگی روزمره ی خودتان تکنیک های موثر خوب حرف زدن را تمرین کنید. بدانید که شما مهم هستید و حرف شما اهمیت دارد پس در زندگی عادی خودتان را در جایگاه یک سخنور تصور کنید و تمرین کنید که در این جایگاه بهترین باشید.
  • به زبان بدن خودتان توجه کنید: زبان بدن یک اصل کلیدی است. چراکه ما با دهان مان حرف می زنیم و با بدن مان منظور را انتقال می دهیم. پس برای انتقال هر چه بهتر منظور و جذب بیشتر مخاطب لازم است تا بر روی زبان بدن نیز کار کرد و آن را بهبود بخشید. در همین زمینه لازم به ذکر است که نحوه ی ایستادن شما، نحوه ی نگاه کردن به شنونده گان، نحوه ی نشستن، نحوه ی تکان دادن دست ها و… از مهمترین مولفه های زبان بدن می باشند. برای خوب حرف زدن باید به این مولفه ها واقف و آنها را بهبود ببخشید.

آداب حرف زدن در زندگی روزمره

همیشه شنیده ایم که آداب معاشرت مهم است. خوب حرف زدن یکی از مولفه های اصلی آداب معاشرت می باشد. آداب معاشرت باعث می شود تا شما در نزد دیگران جایگاه پیدا کنید، با اهمیت تلقی شوید و دیگران به ارتباط داشتن با شما ترغیب شوند. حال فرض کنید اگر کسی خوب حرف نزند و یا حرف زدن درست و بجا را بلد نباشد آیا ممکن است دیگران به ادامه دادن ارتباط با او ترغیب گردند؟

تمرین آرام حرف زدن

قبل تر گفتیم که تند صحبت کردن و یا واضح صحبت نکردن سبب می شود تا مخاطب ارتباطش را با شما قطع کند. برای جلوگیری از این اتفاق لازم است تا آرام و واضح صحبت کردن را تمرین کنید. سعی کنید تا شمرده شمرده حرف بزنید و تا زمانی که جمله قبلی تمام نشده جمله جدید را ادا نکنید. کلمات را کامل بگویید و اصطلاحا آنها را نخورید. بین جملات مکث کنید و به صدایتان فراز و فرود دهید.

فواید آرام حرف زدن

این مهم به شما کمک می کند تا سخن ور بهتری شوید. همچنین به شنوندگان تان کمک می کند تا متوجه منظور شما شوند و صحبت های شما برایشان جذابیت بیشتری داشته باشد. بطور کلی تابعیت از قوانین خوب حرف زدن مثل یک جاده ی دو طرفه به نفع هر دو گروه است.

 

جمع‌بندی و نتیجه گیری:

خوب حرف زدن یک هنر است. بکارگیری این هنر باعث می شود تا افراد اثرگذاری بیشتری بر روی مخاطبین و بر روی محیط داشته باشند. این مهم مولفه های بیشماری دارد که ما در این مقاله به مهمترین آنها اشاره کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد