تفاوت کارما و دارما

تفاوت کارما و دارما

در گذشته اعتقاد بر این بود که با نگاه کردن به اعمال گذشته فرد، می‌توان علل و آثار کارما را دید. امروزه مردم بیشتر به دنبال عواقب اعمال خود هستند تا نیت خود. در بودائیسم نیز همین امر صادق است. یک بودایی می‌تواند با پیروی از آموزه‌های بودا به روشنگری برسد، به بودا برسد و به نفع همه موجودات ذی شعور کار کند. همچنین ممکن است شخصی در اثر ارتکاب اعمال بد در جهنم متولد شود. تنها تفاوت این است که اولی به اهداف خود خواهد رسید، در حالی که دومی به اهداف خود نخواهد رسید.

اما در بودائیسم، کارما در سطح شخصی عمل نمی‌کند. بلکه در سطح جهانی عمل می‌کند که بر همه موجودات و پدیده‌های جهان بدون استثنا تأثیر می‌گذارد. بنابراین می‌توان گفت که کارما بر اساس علت و معلول عمل می‌کند. این همان چیزی است که بودا گفت که همه پدیده‌ها به کارما وابسته هستند. با این حال، دارما و کارما متفاوت هستند. که در این مطلب به تفاوت کارما و دارما خواهیم پرداخت هر چند ابتدا باید معنی کارما و دارما را دقیق متوجه شویم.

دارما چیست؟

اولین قدم برای کشف تفاوت کارما ودراما، دانستن اطلاعات لازم راجع به هر کدام از آن‌ها است. پس ابتدا باید معنی دارما را بدانیم.

دارما یک مفهوم مهم هندو و بودایی و است که به قانون یا اصل حاکم بر جهان اشاره دارد.  برای اینکه یک فرد دارمای خود را زندگی کند، لازم است که طبق این قانون عمل کند.  دارما به عنوان یکی از سه جواهر بودیسم در کنار سانگا و بودا در نظر گرفته می‌شود که با هم مسیر روشن‌گری را هموار می کنند.

در هندوئیسم، دارما یکی از چهار اصل اصلی فلسفی همراه با آرتا، کاما و موکشا است. همچنین می‌توان آن را به‌عنوان قانون درستی و ساتیا (حقیقت) درک کرد که به آداب، رفتارها و اخلاقیاتی که زندگی را ممکن می‌سازد، نظم می‌دهد.

مفهوم دارما این است که یک راه درست یا واقعی برای هر فرد برای انجام زندگی خود به منظور خدمت به خود و دیگران وجود دارد.  دارما ارتباط نزدیکی با مفاهیم وظیفه و خدمت فداکارانه یا سوا دارد و بنابراین یک اصل اساسی یوگا است.  اگرچه درک آن می‌تواند مفهومی چالش برانگیز باشد زیرا معادل معنایی تک کلمه‌ای ندارد، اما ترجمه آن می‌تواند نزدیک به «روش درست زندگی» باشد.

تفاوت کارما و دارما

کارما چیست؟

دومین موردی که باید در مورد فهمیدن تفاوت کارما و دراما بدانیم، معنی کارما است. ما میلیون‌ها بار کلمه کارما را در جملات متفاوت شنیده‌یم: “این کارما است!” یا “کارما به حسابش می‌رسد”. معنای مثبت کارما یک سیستم قابل اعتماد است که کارهای خوب، انرژی مثبت، افکار مهربانانه، آینده ای آسان‌تر و شادتر ایجاد می‌کند، درحالی که در معنای منفی آن، یک نفرین است که بر کسانی که مقصر انجام کاری هستند، اعمال می‌شود.

 کارما یک سیستم عدالت اخلاقی نیست.  کارما کلمه‌ای سانسکریت برای عمل است و عمل چیزی است که بر زندگی ما حاکم است. کلمه کارما ریشه هندوئیسم دارد، اما درک آن از بودیسم (شاخه‌ای از الهیات هندو) گرفته شده است.

در آیین هندو، تا حد زیادی اعتقاد بر این است که روح، از مرگ جان سالم به در می‌برد و دوباره در بدن جدیدی متولد می‌شود و کارما را از زندگی گذشته به ارث می‌برد. بودیسم متفاوت است.  بودا آموزه‌ای به نام آناتمان را تعلیم داد که به این ایده اشاره داشت که روح و خود وجود ندارد.

در عوض، بودیسم بر مجموعه‌ای متمرکز است که تجربیات مشترک موجودات ذی‌شعور را توضیح می‌دهند: شکل، احساس، ادراک، فکر و آگاهی.  این چیزها «خود» واقعی نیستند، بلکه چگونگی شکل گیری شخصیت از طریق تعامل با جهان مادی هستند. اساساً «خود» دائمی نیست، به این معنی که کارما دائمی نیست.

اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم، کارما، یک کلمه سانسکریت است که تقریبا “عمل” ترجمه می‌شود و یک مفهوم اصلی در برخی ادیان شرقی از جمله هندوئیسم و ​​بودائیسم است.

[irp posts=”135542″ name=”12 قانون کارما”]

اگرچه ویژگی‌های آن بسته به مذهب متفاوت است، کارما به طور کلی چرخه علت و معلول را نشان می‌دهد یعنی هر عملی که شخص انجام می‌دهد در زمانی در آینده بر او تأثیر می‌گذارد. این قانون در مورد افکار و گفتار یک فرد و اعمالی که افراد دیگر تحت دستورات آن فرد انجام می دهند نیز صدق می‌کند.

امروزه، مردم از کلمه کارما به روش‌هایی استفاده می‌کنند که کاملاً با معنای سنتی آن سازگار نیست. به عنوان مثال، از کارما اغلب برای نشان دادن شانس یا سرنوشت استفاده می شود. همچنین از کارما به عنوان راهی برای توضیح سختی‌های ناگهانی استفاده می‌شود.

کارما نه تنها به رابطه بین اعمال و پیامدها، بلکه به دلایل یا مقاصد اخلاقی پشت اعمال نیز توجه دارد. بنابراین، اگر کسی به دلایل اشتباه مرتکب یک کار خوب شود؛ برای مثال، یک کمک خیریه برای تحت تأثیر قرار دادن فرد مورد علاقه خود، این عمل همچنان می‌تواند غیراخلاقی باشد و کارمای بدی ایجاد کند.

نکته مهم این است که کارما با مفهوم تناسخ یا تولد دوباره پیچیده می شود، که در آن فرد پس از مرگ در بدن جدید انسانی (یا غیر انسانی) متولد می‌شود. بنابراین، تأثیرات یک عمل را می توان در زندگی بعدی بر روی شخص مشاهده کرد و بد اقبالی یا بدشانسی ممکن است نتیجه اعمالی باشد که در زندگی گذشته انجام شده است.

علاوه بر این، مجموع کارمایی یک فرد تعیین می‌کند که او در زندگی بعدی چه شکلی به خود می‌گیرد.

تفاوت کارما و دارما

در حالی که کارما و دارما اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، تفاوت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد. بیایید به تفاوت‌ بین کارما و دارما نگاه کنیم.

طبیعت

گفته می‌شود که کارما به تأثیر اعمالی که در این زندگی انجام می‌دهیم اشاره دارد. علاوه بر این، طبق ادبیات بودایی، کارما تابعی از ذهن است. کارما مستقل از شخص وجود ندارد، بلکه اثری از اعمال خود فرد است.

دارما از سوی دیگر به سیستم فکری اشاره دارد که هر موجود زنده باید از آن پیروی کند تا به رهایی از این زندگی دست یابد.

دلیل

کارما به تأثیر اعمالی که در این زندگی انجام می‌دهیم اشاره دارد. با این حال، مشخص نیست که چه چیزی باعث ایجاد کارما می‌شود. اعتقاد بر این است که کارما به دلیل آرزوهای انباشته و برآورده نشده در ذهن ما رخ می‌دهد. کارما نیز به دلیل تمایل به زندگی آینده اتفاق می‌افتد.

اعتقاد بر این است که علت دارما ذهن است. ذهن محصول خواسته‌هایی است که در این زندگی جمع می‌کنیم. علاوه بر این، اعتقاد بر این است که دارما به دلیل نادانی ما و همچنین تمایل به زندگی آینده رخ می‌دهد.

تاثیرات

اثر کارما این است که اسارت، رنج و توهم ایجاد می‌کند. کارما هیچ احترامی برای افراد یا موجودات قائل نیست. و این موضوع همه چیزهایی را که در این زندگی آرزو، عشق و علاقه داریم، از بین می‌برد.

دارما از سوی دیگر اساس همه خوشبختی و خوبی است. دارما تأثیر مفیدی بر ما، جامعه و جهان ما دارد. ما را به رهایی از این زندگی هدایت می‌کند و ما را قادر می‌سازد که در سعادت ابدی زندگی کنیم.

[irp posts=”135372″ name=”بررسی کارما در ادیان مختلف”]

به طور خلاصه تفاوت کارما و دارما

  • دارما و کارما مفاهیم سانسکریت هستند که از طریق اعمال ادیان بومی هند تدوین شده‌اند.
  • دارما به وظیفه مادام العمر شخص اشاره دارد، در حالی که کارما به اعمال روزانه شخص و تعهدات منفی یا مثبتی که این اعمال ایجاد می‌کند اشاره دارد.
  • دارما چیزی است که باید یک عمر برای رسیدن به آن صرف کرد، در حالی که کارما لحظه به لحظه تغییر می‌کند.
  • دارمای شما بر نوع کارمایی که اعمال شما به وجود می‌آورد تأثیر می‌گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد