نقد قانون کارما [هر آنچه که باید بدانید]

در این مقاله با نقد قانون کارما در خدمتتان هستیم. به احتمال زیاد تاکنون صحبت­های بسیار زیاد و جنجالی در رابطه با کارما شنیده­اید. به عنوان مثال، بسیاری از افراد را در اطرافمان می­بینیم که می­گویند این فرد حق ما را خورده است و چنین و چنان کرده و من مطمئنم که روزی همه­ی این­ها از طرف کارما به او برمی­گردد.

همان افرادی که در هنگام بدبختی فردی می­نویسند: دیدید بالاخره کارما همه چیز را به او برگرداند. البته برعکس این موضوع هم صادق است و بسیاری از آن­ها، افراد موفق، ثروتمند و خوشبخت را کسانی می­دانند که در طول زندگی افراد مثبتی بوده­اند و کارما است که آن­ها را به این اهداف رسانده است.

شاید شما هم هنوز با این قانون کنار نیامده باشید و ندانید که آیا ارزش باور کردن دارد یا باید آن را در ردیف مطالب چرندی قرار دهید که تاریخ مصرفشان گذشته است. اگر این پرسش­ها مدام در ذهنتان می­چرخند و هنوز پاسخی برای آن­ها پیدا نکرده­اید، مطالعه­ی مقاله نقد قانون کارما را از دست ندهید. در ابتدا تعریف کلی از این قانون خواهیم داشت و سپس به شرح مطالبی می­پردازیم که در نهایت به شما کمک می­کنند یک تصمیم قاطع در این باره بگیرید.

 

نقد قانون کارما

پیش از آن که در رابطه با نقد این قانون صحبت کنیم، بد نیست تعریف کلی از کارما داشته باشیم:

کارما یکی از مفاهیم شرقی بوده که از ادیان بودایی و هندی سرچشمه گرفته است. کارما به معنای عملکرد فرد در زندگی است. این عملکردها به طور خودکار و ذاتی در این زندگی و زندگی بعدی، نتایجی را به دنبال دارند. به بیان ساده­تر، هر چه کاشته باشی، همان را درو می­کنی.

در ادیانی همانند بودیسم، هندوئیسم و جینیسم که به تولد ادواری اعتقاد دارند، گفته می­شود: نتیجه‌­های قانون کارما است که به زندگی­‌های بعدی کشیده می­شود و در دیگر دوره­های زندگی آشکار می­شود. بر اساس این تعریف، افراد با توجه به اعمالی که انجام می­دهند، شادی و رنج را در زندگی آینده خود به وجود می­آورند.

مطالعه کنید: قانون جذب چیست؟ صفر تا صد قانون جذب 

 

چرا می گویند قانون کارما وجود ندارد؟

با توجه به توضیحاتی که در بخش قبلی خواندید، می­توان گفت که به وجود آمدن کارما براساس ایمان به وجود نوعی از عدالت در زندگی ما انسان­ها در این دنیا است. اگر کمی متفارانه عمل کنید متوجه می­شوید که کاملاً اشتباه بودن این تعریف آشکار است، اما در حال حاضر بسیاری از افراد از پذیرفتن این اشتباه، واهمه دارند.

اگر در میان تاریخ، نوشته­ها و عکس­ها بگردید، خواهید دید که این جهان پر از افراد ظالمی است که بدون هیچ تفکری خون دیگران را در شیشه کرده­اند، اما برخلاف قانون کارما در نهایت در آرامش کار به سر برده­اند و زندگی باشکوه و باعزتی داشته­اند.

اما چرا بسیاری از افراد دوست دارند که این قانون را پذیرفته باشند؟ دو نظر اصلی برای پاسخ به این سؤال وجود دارد.

 

این افراد به هیچ عنوان نقد قانون کارما را نمی پذیرند

دسته­ی اول آدم­های ضعیفی هستند که به این قانون اعتقاد دارند. آدم­هایی که توان گرفتن حقشان را ندارند و به همین خاطر به دنبال دلیل تراشی برای خودشان هستند. هیچ راه حلی برای این افراد بهتر از کارما نیست. در گوشه­ای می­نشینند و تصور می­کنند تنها با تکرار کلمه کارما در ذهن خود در آخر همه چیز به نفع آن­ها تمام می­شود.

دسته­ی دیگر، افراد سنتی هستند که تفکرات مدرنی پیدا کرده­اند. در واقع به دلایل مختلفی، عقاید و استدلال­های دینی قبلی خود را کنار می­گذارند و به جای آن کارما را وارد زندگی خود می­کنند.

شاید با خودتان بگویید نقد قانون کارما درست نیست و چرا باید قانونی که می­تواند انجام کارهای خوب را گسترش دهد، نقد کنیم؟

در واقع هر فرد باید تلاش کند با انجام اعمالی نیکو، به اهداف والای خود در این جهان برسد. اگر فردی در انجام این اعمال کوتاهی کند، در چرخه­ی روزگار شرمنده می­شود و مجبور است باز در این عالم متولد شده و رنج­های دیگری را متحمل شود.

باید بدانید نتیجه­ی اعتقادات به کارما، پذیرفتن تناسخ و تولدهای دوباره در این عالم است. در نتیجه­ی اجتماعی آن نیز، شاهد نظام طبقاتی ظالمانه­ای خواهیم بود که قرن­هاست در این سرزمین بوده و جریان دارد.

پاراگراف آخر که اکنون خواندید، چکیده­ای از نقد فرضیه کارما از نگاه حکمت متعالیه بود.

[irp posts=”133770″ name=”کارما چیست؟ + [10 قانون اصلی کارما]”]

کلام پایانی

در نقد قانون کارما مطالب بسیار زیادی مطرح شده است. ما در این مقاله تصمیم گرفتیم به بررسی مهم­ترین آن­ها بپردازیم. دانستید که اصلاً کارما چیست و چرا برخی از افراد چنین باورهای عمیقی به این قانون دارند. فرضیه کارما را بررسی کردیم و از دیدگاه­های متفاوتی به نقد آن پرداختیم.

لازم است در آخر بگوییم که ما شما را مجبور به پذیرفتن هیچ کدام از این­ها نمی­کنیم، اما پیشنهادمان این است که سرسری هر چیزی را نپذیرید و در مورد این نوع قوانین نگاه واقع بینانه­ای داشته باشید.

[irp posts=”135372″ name=”بررسی کارما در ادیان مختلف”]

سوالات متداول

آیا کارما حقیقت دارد؟

در این مقاله با عنوان نقد قانون کارما به دیدگاه ها و صحبت های ضد و نقیض پیرامون کارما پرداخته ایم. دیدگاه هایی که برخی را ثروتمند و برخی را فقیر کرده است.حقیقت کارما و نقد این قانون داستانی بی پایان است.

قانون کارما در قرآن

در ایه ۷ سوره اسراء به این مفوم اشاره شده است که {اگر نیکی کنید، به خودتان نیکی می‌کنید؛ و اگر بدی کنید باز هم به خود می‌کنید}. این یکی از دقیق ترین تعاریف از  قانون کارما است.

2 دیدگاه برای “نقد قانون کارما [هر آنچه که باید بدانید]

  1. یکی که هیچی نمی‌دونه ولی می‌خواد بدونه گفته:

    من قبلاً شنیده بودم کارما در واقع مفهومش از هر دست بدهی از همان دست بگیریه. ولی الان اومدم که بفهمم اصلش واقعا اینه یا نه 🙂 و انگار نیست. شما درست می‌گید. کارما با این تعریف ، یعنی تایید تناسخ. ولی اگه تعریف کارما رو همون ضرب‌المثل خودمون از هر دست بدهی از همان دست بگیری، در نظر بگیریم، میشه قانون حاکم بر جهان ما که درست هم نیست باز 🙂 و اصلا همچین قانونی حاکم واقعی نیست. پس کارما از نظر اسلام ، ببخشید ولی.. چرت و پرته؟!

  2. حسین زاده گفته:

    سلام و عرض ادب. آیه7سوره اسرا هیچ ارتباطی به قانون کارما ندارد و منظور نتیجه اعمال در جهان ابدی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد