اعتماد به نفس و خودباوری چیست؟

آیا می‌دانید اعتماد به نفس چیست و چه کارکردی در شکل‌گیری موفقیت‌ها دارد؟!
آیا می‌دانید در فقدان اعتماد به نفس احساس خوشبختی وجود ندارد؟!
آیا می‌دانید در فقدان اعتماد به نفس فرد منفعل است و اراده و پشتکار انجام کاری را ندارد؟!
آیا می‌دانید در فقدان اعتماد به نفس، ترس از شکست وجود آدمی را تسخیر می‌کند؟!
آیا می‌دانید کسانی که اعتماد به نفس بالاتری دارند، افراد موفق تری هستند؟!
آیا تمایل دارید که بر روی اعتماد به نفس‌تان کار کنید و حالات و روحیات خود را تقویت کنید؟!

اگر تمایل دارید که در راه اهداف و آرزوهای خود از هیچ کوششی فروگذار نکنید. از سختی‌های مسیر ناامید نشوید و انگیزه و اراده کافی برای به سامان رسانیدن کارها و وظایف محوله را در خود ایجاد کنید، لازم است که از اعتماد به نفس کافی برخوردار باشید.

احساس ترس از شکست، نباید مانع از اقدام و عمل شما شود. برای آشنایی با مقوله اعتماد به نفس و کارکرد آن، مقاله زیر را تا به انتها بخوانید. جهت تقویت اعتماد به نفس و احیاء توانمندیهای خود از دوره هایی که در مقاله زیر توصیه و پیشنهاد شده استفاده نمایید.

بیشتر مطالعه کنید: کارما چیست؟ + [10 قانون اصلی کارما]

مواجهه با مشکلات با ابزار اعتماد به نفس

هرگاه فردی برای رسیدن به هدفی که در سر می‌پروراند، قدرت و توان لازم برای تحقق آن هدف را در خود ببیند. از روبرو شدن با موانع و مشکلات و یا شکست‌های احتمالی هراسی نداشته باشد، نشان دهنده این است که این فرد توانایی‌های خودش را باور دارد.

این شخص دارای اعتماد به نفس کافی است. چرا که در انجام کارهایش، شک و تردید به خود راه نمی‌دهد. در برابر سختی‌ها و موانع پیش روی تسلیم نمی‌شود. این سازوکارها همگی از لوازم ضروری رسیدن آدمی به قله‌های موفقیت است. اعتماد به نفس، عامل اصلی موفقیت در هر کاری است و بدون آن، آدمی قادر نخواهد بود با ناملایمات روبرو شود.

عنصری که باعث می‌شود شما توان رویارویی با مشکلات و شکست‌ها را داشته باشید، وجود اعتماد به نفس است. اینکه شما چه تصویری از میزان توانمندی‌های خودتان در سر می‌پرورانید، به همان میزان قادر به ساماندهی موفق کارهایتان هستید. به میزانی که به خودتان و توانمندیهایتان، اطمینان دارید، می‌توانید احساس سربلندی و پیروزی داشته باشید.

شخصی که دارای اعتماد به نفس کافی است بر عواطف و احساسات خود مسلط است. احساساتی مثبت را در وجود خود می پروراند. آینده‌نگری، ریسک پذیری، کمک پذیری و کمک‌رسانی، ارتباط و تعاملی سازنده با دیگران، نمایش توانمندی‌ها و مهارت‌ها و برنامه داشتن، مسئولیت پذیری و شخصیت مقبول، از ویژگی‌های این شخص می‌باشد.

کسی که صاحب اعتماد به نفس است، تلاش می‌کند تا به کیفیت بالاتری از زندگی دست پیدا کند. همواره در حال تعقیب اهدافی است که او را به این مهم برساند و در این مسیر از هیچ تلاش و کوششی فروگذاری نمی‌کند. او حاضر است تا مسیر پر فراز و نشیبی را طی کند تا به آنچه خواهان آن است دست پیدا کند.

اعتماد به نفس

انجام کارها همراه با احساس موفقیت

اگر در صدد فراهم کردن اسباب خوشبختی و رضایت از زندگی هستید، یکی از لوازم ضروری آن، داشتن اعتماد به نفس کافی است. چون در غیاب اعتماد به نفس، کاری صورت نمی‌گیرد که بخواهد منجر به موفقیت شود. وقتی موفقیت‌های پی در پی در زندگی نباشد، فرد احساس رضایت از زندگی را از دست می‌دهد. تصور خوشبختی هم برای این شخص غیر ممکن می‌شود.

اعتماد به نفس، یعنی توانایی انجام کاری را در خود دیدن. لازمه آن این است که خودتان را باور داشته باشید. بهتر است از کارهای کوچک شروع کنید که توان لازم برای انجام آن کار را درون خود می‌بینید. در این صورت تجربه موفق ناشی از آن به شما کمک می‌کند تا در انجام کارهای بعدی، موفق‌تر عمل کنید و اعتماد به نفس بالاتری داشته باشید.

اعتماد به نفس بالاتر، باعث می‌شود که جسورانه‌تر عمل کنید. سبب افزایش قدرت ریسک‌پذیری شما می‌شود. از این روی، قادر به انجام کارهای بزرگتری خواهید بود.

اصل و اساس شکل‌گیری اعتماد به نفس در کودکی است. فردی تحت مراقبت والدین خوبی قرار گرفته باشد که به او پر و بال داده و نیروهای درونیش را سرکوب نکرده باشند. در بزرگسالی هم می‌تواند با دارا بودن اعتماد به خویشتن، از عهده انجام موفقیت‌آمیز کارهایش برآید.
با داشتن اعتماد به نفس، فرد می‌تواند زندگی خود را توسعه دهد و پیشرفت و موفقیت جزء لاینفک زندگی او خواهد بود.

کودکی و اعتماد به نفس

ممکن است مراقبان، در کودکی فرد، صدماتی به وی وارد کرده باشند. مدام در انجام کارهایش به او کمک کرده‌باشند و اجازه نداده‌باشند که شخصیت او به درستی شکل بگیرد. به طور طبیعی در اثر عدم خودباوری، در بزرگسالی هم، فرد از این عارضه رنج می‌برد و توانایی انجام کارها را در خود نمی‌بیند.

پس نقش والدین در کودکی و نحوه تربیت آنها بسیار مهم می‌شود. باید کودک را مستقل بار آورد و تا حدی اتخاذ تصمیم‌گیری‌های ساده را به خودش واگذار کرد. باید اجازه داد که کارهایش را خودش انجام دهد تا اعتماد به نفس لازم و خودباوری در او شکل بگیرد.

وقتی کودک با همسن و سال‌هایش مقایسه می‌شود، خوبی‌ها و محاسن آنها بر سرش آوار می‌شود. در انجام کارهایش آزادی عمل ندارد و مورد تشویق والدین قرار نمی‌گیرد و به گونه‌ای به او القا می‌شود که از انجام کارهایش ناتوان و ناخودآگاه صدماتی به او وارد می‌شود.

او احساس خوبی نسبت به خود و توانایی‌هایش ندارد. اولین آثار آن این است که دیگر، کودک آن نشاط و شادمانی اولیه را ندارد و کم صحبت و خجول می‌شود.

سعی می‌کند در پشت نقاب‌هایی خود را پنهان‌سازد و در رویارویی با هم‌سن‌و‌سالان، احساس ضعف می‌کند. نمی‌تواند خودش را به خوبی بیان کند. او دوست دارد که شبیه کودکان دیگر باشد و بتواند مثل آنها جسورانه عمل کند. اما در مواجهه با شرایط جدید، دچار استرس می‌شود.

نمی‌تواند که چالش‌هایی که با آن مواجه می‌شود را حل کند و از زندگی خود لذت ببرد. به تدریج در دوران نوجوانی، توانایی ارتباط با همسن و سالان را از دست‌می‌دهد و گوشه‌گیر می‌شود. نشان دادن این علائم، گواه است که فرد در بزرگسالی هم به علت کمبود اعتماد به نفس و عدم شکل گیری آن در کودکی، در مواجهه با مسائل زندگی خود، احساس ناتوانی کند.

بدون اعتماد به نفس، بدون هدف

متاسفانه، در نبود اعتمادبه نفس کافی، فرد تصویر مناسبی از خود ندارد و با خودش دوست نیست. در اثر فقدان صلح و آرامش درون او دائماً با خودش درگیر است. نمی‌تواند با انواع کاستی‌ها و کسر و کمبودهای خودش کنار بیاید.

این جنگ درونی باعث می‌شود که دائماً با استرس و اضطراب، درگیر باشد و افسردگی وجودش را تسخیر کند. زندگی او هدفمند نیست و نمی‌تواند امور و مسائل خود را ساماندهی کند. اندازه مشکلات، از خودش بزرگتر است و توان مقابله با آنها را ندارد.

برای پایان دادن به این مشکلات، ضروری است که فرد شرایط پیش‌ روی را بپذیرد. به شناسایی علت همه این مسائل، که ریشه در فقدان اعتماد به نفس دارد بپردازد. در جهت بازیابی اعتماد به نفس، اقداماتی را انجام دهد. دوره اعتماد به نفس آکادمی مهرآفرین را مشاهده کنید.

 

اعتماد به نفس

همه یا هیچ؟!

معنای اعتماد به نفس این نیست که شما توانایی انجام تمام کارهایی را که حتی در آن هیچ مهارت و علاقه ندارید هم، در خودتان ببینید. منظور این است که به طور اخص در یک حوزه که تخصص لازم در آن را دارید، توانایی انجام کارهای مربوطه را در خود ببینید. موانع درونی باعث نشود که هیچ اقدامی نکنید و دست روی دست بگذارید. و به طور عموم از عهده انجام بعضی امور، نظیر ایجاد تعامل و رابطه و داد و ستد با دیگران برآیید.

چون انسان، موجودی اجتماعی است و داشتن ارتباط زبانی و انجام صحبت و گفتگو با دیگران از لوازم پیشبرد کارهای اوست. بنابراین، موضوع خوب صحبت کردن و ایجاد ارتباط اثربخش با دیگران و شخصیت‌شناسی، مقوله‌های مهمی است که هر آدمی باید به مهارت آنها، دست پیدا کند. تا بتواند در تعامل با دیگران به گونه‌ای موثر و کارآمد، نتایج موردنظر را کسب کند.

ایجاد ارتباطات اثربخش

از آنجا که آدمی در برطرف کردن نیازهای خود به افراد و محیط پیرامون خود وابسته است و بعضی از کارهای خود را باید برون سپاری کند، تا دیگرانی که در آن حوزه مهارت و تخصص لازم را دارند انجام دهند؛ بنابراین ضروری است که توانایی ارتباط صحیح با دیگران را بلد باشد. تا بتواند در حوزه‌هایی که تخصص لازم را ندارد نیز موفق عمل کند. و شرایط رشد و پیشرفت و توسعه زندگی خود را فراهم سازد.

پس به نظر می‌رسد، لازم است، فقط در بعضی از حوزه‌های زندگی که برای ما ارزشمند است و قرار است در آن حوزه‌ها، کسب و کار خود را شکل دهیم و یا با دیگران ارتباط و تعامل سازنده‌ای داشته باشیم، اعتماد به نفس لازم را در خودمان احساس کنیم.

این افراد توان لازم برای انجام آن کارها را در خود می‌بینند. چرا که سالیانی است که در آن حوزه، صاحب تجربه و تخصص لازم هستند. چیزی که در اینجا برای برون‌سپاری کارهای لازم است، این است که از اعتماد به نفس لازم درخصوص ارتباط و تعامل با دیگران برخوردار باشیم.

مطالعه کنید: قانون ارتعاش به زبان ساده

روی خودت سرمایه گزاری کن!

در صورتی که احساس می‌کنید از فقدان اعتماد به نفس، رنج می‌برید و در کودکی به شما آسیب‌هایی وارد شده است، راهکارهایی وجود دارد که اعتماد به نفس از دست رفته را، در وجودتان تقویت نمایید. البته انتظار نداشته باشید که با ارائه چند تکنیک ساده‌ی افزایش اعتماد به نفس، بتوانید بر این مسئله چیره شوید.

باید آمادگی آن را داشته باشید که مدت‌ها بر روی آن وقت و انرژی بگذارید و آگاهی‌ها و آموزه‌هایی را دریافت کنید که بر مبنای آن و با تکرار و تمرین، با شرطی‌سازی ذهن، بتوانید در جهت حل نمودن معضل فقدان اعتماد به نفس، اقدام نمایید.در وبینار اعتمادبه‌نفس، شرکت نمایید تا قادر شوید فقدان اعتماد‌به‌نفس را به صورت ریشه‌ای در وجودتان حل کنید.

با احیای اعتماد به نفس از دست‌رفته، قادر خواهید بود به اوضاع زندگی‌تان، مسلط شده و با انجام کارهای موفقیت‌آمیز، راه رشد و توسعه زندگی خود را باز کنید. و از مواهب آن و احساس خوشبختی که پیامد آن است برخوردار شوید.

همچنین می‌توانید با استفاده از دوره ارتباطات اثربخش، نحوه تعامل و ارتباط سازنده با دیگران را یاد بگیرید و با دوره شخصیت‌شناسی که در دوره شغلی یک قرار گرفته، می‌توانید با شناخت شخصیت خود و کلاً تیپ‌های شخصیتی ۹ گانه (اینیاگرام) و ارتباط بین آنها، به دانش خود در حوزه برقراری ارتباطات اثربخش با دیگران بیفزایید و موفق‌تر عمل کنید.

3 دیدگاه برای “اعتماد به نفس و خودباوری چیست؟

  1. داوود مهدی پور گفته:

    سلام استاد سپاسگزارم بابت مطلب ارزشمند تون
    که در جهت پیشرفت ما حرکت می کنید

  2. فاطمه حیران گفته:

    سلام استاد عزیزم خداقوت خیلی عالیه .هر دوره و یاوبیناری که برگزار میشه به خودم میگم توی این زمینه مسئله ای ندارم ولی دقیقا با شرایطی مواجه میشم که از اعماق وجودم احساس نیاز میکنم متشکرم از شما

  3. رقیه یادگار گفته:

    سلام وقتتون به خیر 🌹
    واقعا مقاله اعتماد به نفس عالی بود👌 خداقوت به شما 👌ومن با خوندن اون متوجه شدم که در تمام کارها وجود اون ضروری است وچقدر ما نیاز داریم که تو این حوزه روی خودمون اساسی کار کنیم
    من مشتاق شروع وبینار هستم🙏🏻

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد