استفاده از قانون کارما و 5 اصل بنیادین آن+مثال

چگونه از قانون کارما استفاده کنیم

حتما شما هم تا به حال به استفاده از قانون کارما فکر کرده‌اید، قانونی که در کنار قانون جذب این روزها حرف آن همه جا به گوش می‌رسد. اما قانون کارما واقعا چیست و چطور می‌توان از آن استفاده کرد؟

این روزها استفاده از قانون کارما در مرکز توجه است

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید دید که کارما چیست؟ کارما در زبان سانسکریت به معنای کار، کنش و عمل است. در آیین هندو کارما را می‌توان مترادف کردار و اعمال اخلاقی هر فردی معنا کرد. کارما به زبان ساده به ما می‌گوید که هر عمل مجموعه‌ای از پیامدها را در این زندگی و زندگی بعدی ما دارد. بر این اساس کردارها ذاتاً پیامدهای خوب یا بدی دارند که نمی‌توان از آن‌ها گریخت.

به شکل ساده باید گفت که کارما همان قانون علت و معلولی که در دبیرستان کمی با آن آشنا شدیم. باورمندان به کارما در واقع به قدرت اراده انسان باور دارند و معتقدند زندگی انسان محصول اعمال او است، نه سرنوشت و تقدیر.

تعریف کارما یا آنطور که امروز گفته می‌شود قانون کارما به شکل دقیق کمی دشوار است. مکاتب مختلف هندشناسی تعاریف متفاوتی را برای این مفهوم از متون باستانی هند استخراج می‌کنند و شما با تعاریف متفاوتی رو‌به‌رو می‌شوید . این تعاریف گاه اصول متفاوتی از یک دیگر ارائه می‌دهند.

پس در استفاده از قانون کارما این نکته را مدنظر داشته باشید که کارما را از کدام پنجره و برمبنای کدام تعاریف آموخته‌اید. این مسئله تاثیر قابل‌توجهی روی نگاه شما نسبت به کارما دارد. برای مثال بد نیست نگاهی به تعریف بودا از کارما داشته باشیم.

بودا کارما را مترادف انگیزه و نیت می‌پنداشت. او در جواب کسانی که می‌پرسیدند کارما چیست؟ می‌گفت کارما انگیزه است. در نتیجه بودا تنها اعمال ما را زیر سلطه کارما نمی‌دید، بلکه معتقد بود اندیشه و افکار ما نیز از قانون کارما پیروی می‌کند.

بودا شش انگیزه را محرک هر عملی می‌داند که در دو دسته سه تایی قرار دارند و آینه یک دیگرند. حسن نیت یا مهربانی، دلسوزی و همدردی و سخاوت انگیزه‌های نیک و سوء نیت یا خشم، ستمگری و بی‌ رحمی، حرص و طمع انگیزه‌های شر را تشکیل می‌دهند.

با این تفاوت‌ها طبیعی است که استفاده از قانون کارما بر مبنای نگاه بودا، نگاه هندی یا دیگر نگاه‌ها با هم تفاوت‌هایی داشته باشد.

مثالی برای استفاده از قانون کارما

حالا که کمی با معنای کارما آشنا شدیم بد نیست نگاهی به موارد استفاده از قانون کارما بکنیم. بر اساس اصول اساسی کارما همه‌ی رخدادهای زندگی شما محصول تصمیم‌هایی است که خودتان می‌گیرید.

به زبان ساده اگر در مشکلات زندگی دیگران دست یاری به سمت آن‌ها دراز کردید، کسی هم در مشکلات زندگی شما به داد شما خواهد رسید. اگر به کسی نیکی کنید، کس دیگری به شما نیکی می‌کند. اگر برای نجات دادن یک بچه تلاش کنید، کسی برای نجات شما تلاش خواهد کرد.

استفاده از قانون کارما وابسته به اراده انسان است

چگونه از قانون کارما استفاده کنیم

باید گفت که قانون کارما درست مثل بومرنگ است و عمل شما را بازتاب می‌دهد. در واقع کارما همان ضرب‌المثل فارسی است که می‌گوید: از هر دست بدهی از همان دست خواهی گرفت!

البته باید توجه داشته باشید که در سخن و اعمال خود افراط نکنید.  در سال 1999 گلن هودل- یک مربی فوتبال شاغل در لیگ انگلیس- با اظهارات عجیب خود باعث جریحه‌دار شدن احساسات معلولین شد. وی که به تناسخ و کارما اعتقاد داشت گفت: دلیل ناتوانی‌ها و معلولیت‌های جسمی و ذهنی مادرزادی، کارمایی است که دامن این افراد را گرفته است. این اظهارات باعث جنجال‌های بسیار و اخراج این مربی شد.

نگاهی کوتاه به 5 قانون مهم کارما

برای استفاده از قانون کارما پیش از هر چیزی باید قوانین آن را بشناسیم، قوانین که فهم کارما را آسان و استفاده از آن را ممکن می‌کند. در ادامه با هم پنج قانون کلیدی کارما را مرور می‌کنیم.

قانون اول: قانون بزرگ استفاده از قانون کارما

اولین و مهم‌ترین قانون کارما که بسیاری کارما را با آن می‌شناسند. هر کاری بکنید نتیجه آن به شما باز می‌گردد.

قانون دوم: قانون خلقت

این قانون بر مبنای ضدیت کارما با سرنوشت و تقدیر است. قانون خلقت می‌گوید که  به جای آن‌که منتظر یک اتفاق جادویی باشید، باید برای ساختن آن اقدام کنید.

قانون سوم: قانون رشد و تواضع

به جای تمرکز روی چیزهای دیگر روی خودتان تمرکز کنید. تلاش کنید از خودتان مراقبت کنید و باعث رشد ابعاد مختلف شخصیت خودتان شوید.

قانون چهارم: قانون مسئولیت استفاده از قانون کارما

مسئول هر اتفاقی در زندگی شما خودتان هستید. تقدیر، سرنوشت و چیزهایی شبیه آن بی‌اهمیت است. این شما هستید که آینده را رقم می‌زنید.

قانون پنجم: قانون وصل

هر چیزی در گذشته و آینده به امروز شما متصل است، به این ترتیب تمام اتفاقات زندگی شما به هم‌دیگر ربط دارد و هیچ چیز بی‌اهمیت نیست.

حالا وقت استفاده از قانون کارما است

حالا که با کلیت قانون کارما آشنا شدید می‌توانید به فکر استفاده از آن باشید، اما چند نکته ساده را به خاطر بسپارید:

قانون کارما بسیار گسترده‌تر از چیزی است که اکنون با آن آشنا شدید؛

مثل آن مربی انگلیسی نباشید و در استفاده از قانون کارما میانه‌رو باشید؛

فکر نکنید تنها با استفاده از قانون کارما تمام مشکلات شما حل می‌شود؛

در نهایت هر وقت خواستید تسلیم سرنوشت شوید قانون کارما را به خاطر بیاورید.

خاطرتان باشد استفاده از قانون کارما قرار نیست همه چیز را تغییر دهد، بلکه قرار است پنجره‌ای برای یک نگاه تازه به زندگی باشد. با کارما شما بار دیگر به اراده انسان باور پیدا می‌کنید و دقت بیشتری در اعمال خود به خرج می‌دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد