روش بالا بردن اعتماد به نفس در جمع

افزایش اعتماد به نفس در جمع

همه ما با حس درونی اعتماد به نفس متولد نمی‌شویم و این ویژگی تا حد زیادی خودساخته است. به‌همین‌دلیل، بسیاری از تجربیات شخصی می‌توانند باعث کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس بشوند. خوشبختانه با پیشرفت علم روانشناسی، راهکارهایی برای بالا بردن اعتماد به نفس در جمع یا محیط خصوصی یافت شده است.

از نظر روانشناسان، کسی که از اعتماد به نفس کافی برخوردار است، کاری را انجام می‌دهد که فکر می‌کند درست است، حاضر است ریسک کند، اشتباهات خود را می‌پذیرد و از آنها درس می‌گیرد و نسبت به بسیاری از اهداف خود خوشبین است.

این خصوصیات عالی باعث می‌شوند که وی در زمانی‌که برای رهبری، ارائه یک سخنرانی، معرفی دستاوردهای خود یا حضور در یک مهمانی در مقابل جمع قرار می‌گیرد، احساس حقارت نکند و با قدرت ذهنی و جسمی کافی ظاهر شود. در ادامه به اطلاعات کاملی در زمینه بالا بردن اعتماد به نفس در جمع اشاره خواهیم کرد.

داشتن اعتماد به نفس در جمع چه اهمیتی دارد؟!

تصور کنید که در یک جمع دوستانه یا خانوادگی قرار گرفته‌اید و می‌خواهید نظر مخالفی را ابراز کنید. در همین لحظه احساس می‌کنید که ضربان قلب شما در حال بالا رفتن است. اکسیژن کافی برای نفس کشیدن ندارید، گلو شما خشک شده است و توان صحبت کردن ندارد. بخشی از این علائم نشانه اعتماد به نفس پایین شما است و در صورت عدم بهبودی، پیامدهایی مانند جمع‌گریزی دارد.

پس اگر می خواهید مسائل و مشکلات خود را با قدرت عمل بیشتری رفع کنید و در ارتباط با مردم به‌خصوص همکاران و نزدیکان خود به موفقیت‌های بهتری دست پیدا کنید، لازم است روی بالا بردن اعتماد به نفس در جمع کار کنید.

تجربه نشان داده است که داشتن اعتماد به نفس در جمع، در جلب اعتماد دیگران نیز موثر است. بدین‌شکل، می‌توانید نقش کارآمدتری در زمینه روابط کاری و اجتماعی خود ایفا کنید. به ‌مرور این مسئله باعث بهبود شرایط جسمی و روحی شما نیز می‌شود.

راه‌‌های افزایش اعتماد به نفس در جمع

با توجه به ضرورت بالا بردن اعتماد به نفس در جمع به منظور بهبود روابط اجتماعی و حفظ سلامت روان، در ادامه به راهکارهایی در این زمینه اشاره خواهیم کرد.

راه های افزایش اعتماد به نفس در جمع

اجتناب از سرزنش مداوم خود

سرزنش مداوم، دشمن اعتماد به نفس است. پس اگر احساس کردید وضعیت خوبی ندارید، به‌جای تخریب به فکر بهبود باشید. از نقاط قوت خود لیستی تهیه کنید و مدام آن را مرور کنید.

پرهیز از مقایسه خود با دیگران

اینکه برخی از افراد در جمع اعتماد به نفس بیشتری دارند، نباید باعث تحقیر شما شود. پس دست از مقایسه خود با بقیه بردارید و با یک روانشناس حرفه‌ای برای بالا بردن اعتماد به نفس در جمع مشورت کنید.

تظاهر به داشتن اعتماد به نفس

شاید برای شما مسخره به نظر برسد، اما یکی از راهکارهای ابتدایی برای بالا بردن اعتماد به نفس در جمع، تظاهر به داشتن اعتماد به نفس است. تجربه نشان داده است که این کار مانند یک تمرین است و به ‌مرور باعث بروز تغییرات رفتاری می‌شود.

تظاهر به داشتن اعتماد به نفس در جمع

حفظ تماس چشمی با اطرافیان

اگر قرار است در یک جمع صحبت کنید یا دستاوردهای خود را عرضه کنید، از تماس چشمی با مخاطبین و لبخند زدن به آنها هراس نداشته باشید. حتی می‌توانید از قبل این روش را در مقابل آینه تمرین کنید.

اهمیت دادن به ظاهر خود

اگرچه اعتماد به نفس یک ویژگی رفتاری است، اما بهتر است بدانید که ظاهر شما روی آن موثر است. مطمئنا اگر خوش‌تیپ نباشید و به تمیز بودن ظاهر خود اهمیت ندهید، دیگران دید خوبی نسبت به شما نخواهند داشت و حتی ممکن است از پذیرش شما سر باز بزنند. به ‌مرور این مسئله باعث کاهش اعتماد به نفس در جمع خواهد شد.

تمرین نه گفتن

از اینکه لازم است گاهی اوقات به دیگران نه بگویید، نترسید. این کار به‌ مرور به افزایش اعتماد به نفس شما در جمع نیز کمک می‌کند.

الگو گرفتن از انسان‌های موفق

داشتن اعتماد به نفس در جمع، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که برای موفق شدن به آن نیاز دارید. پس بهتر است از امروز به رفتار و کردار کسانی‌که به‌عنوان یک انسان با اعتماد به نفس بالا و موفق می‌شناسید، دقت کنید. مطمئنا نحوه صحبت کردن، زبان بدن و واکنش‌های آنها در موقعیت‌های اضطراری می‌تواند الگوی خوبی برای شما باشد.

راه افزایش اعتماد به نفس در جمع

برنامه‌ریزی کردن برای رسیدن به اهداف شخصی

نسبت به اهدافی‌که برای آنها برنامه‌ریزی کرده‌اید، پایبند باشید. این کار حس ارزشمندی را در وجود شما تقویت می‌کند و به تدریج با ظهور دستاوردها باعث بالا بردن اعتماد به نفس در جمع می‌شود.

مطالعه کتاب و شنیدن سخنان انگیزشی

اگر به فکر افزایش اعتماد به نفس خود در جمع هستید، از خواندن کتاب‌های مفید و گوش دادن به نوارها و سخنرانی‌های انگیزشی غافل نشوید. این کار به حدی موثر است که نتایج آن باعث بهبود روابط شخصی شما نیز می‌شود.

انجام یک پروژه کاری بزرگ و مهم

اگر مدتی است که سر خودتان را با پروژه‌های کوچک و بی‌اهمیت سرگرم کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم برای بالا بردن اعتماد به نفس در جمع، به فکر انجام یک پروژه بزرگتر و پیچیده‌تر باشید. مطمئنا این کار به مرور حال و هوای ذهنی شما را دگرگون می‌کند.

مطالعه کنید: راه های افزایش اعتماد به نفس

سخن آخر

بنابراین، بالا بردن اعتماد به نفس در جمع مسئله پیچیده‌ای نیست و به‌راحتی با رعایت چند نکته اساسی می‌توانید آن را محقق کنید. البته مشورت با یک روانشناس متبحر و باتجربه نیز کمک زیادی به شما در این زمینه خواهد کرد. این فرصت عالی را از دست ندهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد