چطور به زندگی اشتیاق پیدا کنیم و آن را افزایش دهیم

چطور به زندگی اشتیاق پیدا کنیم و آن را افزایش دهیم

اگرچه برخی از افراد به طور طبیعی با اشتیاق و انگیزه زندگی می‌کنند و به دنبال کارهای مورد علاقه خود می‌روند. اما برخی دیگر حال روحی خوبی ندارند و مدام با خود کلنجار می‌روند که چرا نمی‌توانم اشتیاق خود را به زندگی پیدا کنم؟

از نظر روانشناسان، این مسئله به این دلیل است که اشتیاق از قلب می‌آید، نه از مغز و ممکن است در اعماق وجود هر فردی دفن شده باشد. وقتی بتوان آن را پیدا کرد، طعم یک زندگی واقعی احساس خواهد شد. این همان چیزی است که در این مقاله در نظر گرفته شده است. در واقع، به شما یاد می‌دهد که چگونه اشتیاق خود را پیدا کنید و افزایش دهید.

اشتیاق و انگیزه چیست؟

قبل از اینکه شروع به یافتن اشتیاق کنیم، باید بفهمیم که اشتیاق و انگیزه واقعا به چه معناست. فرهنگ لغت، اشتیاق را به‌عنوان یک احساس قوی که به فرد قدرت ادامه مسیر و رسیدن به اهداف را می‌دهد، تعریف می‌کند. این احساس کمک می‌کند تا فرد بتواند با همه مشکلات و چالش‌های موجود بر سر راه‌ مبارزه کند و انرژی لازم برای سعی و تلاش بیشتر را پیدا کند.

برای فهم بهتر این مسئله، یک لحظه فکر کنید که آیا برای رفتن به سر کار هیجان‌زده هستید یا هر روز به اجبار می‌روید؟ در مورد کارهایی که خارج از محل کار انجام می‌دهید چطور؟ آیا اینها چیزهایی هستند که شما را هیجان‌زده می‌کنند یا کارهای عادی مانند استراحت در مقابل تلویزیون را فقط برای گذراندن وقت انجام می‌دهید؟

اشتیاق و انگیزه

همیشه به ما گفته‌اند که در زندگی شخصی و حرفه‌ای، به دنبال علایق خود باشید. چراکه علاقه زیاد به کاری باعث افزایش اشتیاق و انگیزه به انجام آن می‌شود. پس هر چه در زندگی اشتیاق بیشتری داشته باشید، شادتر خواهید بود. انجام کارهایی که به آنها علاقه دارید به شما انگیزه می‌دهد که تمام تلاش خود را بکنید و بهترین کار را انجام دهید.

به‌همین‌دلیل است که ارتباط مستقیمی بین کشف و توسعه علایق و دستیابی به رشد در حرفه و پیشرفت شخصی وجود دارد. مطمئنا علاقه‌مند بودن به کاری، شانس موفقیت شما در آن را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

انواع انگیزه و تعریف آنها

طبق اصول روانشناسی، به‌صورت کلی دو نوع انگیزه با عنوان انگیزه ذاتی و درونی و انگیزه بیرونی وجود دارد. در ادامه به جزئیات هرکدام اشاره خواهیم کرد.

انگیزه ذاتی و درونی

اساسا انگیزه درونی، از نیاز ذاتی انسان به شایسته و بهترین بودن نشات می‌گیرد و می‌تواند باعث افزایش رضایت فردی شود. بنابراین، زمانی به وجود می‌آید که شما برای رشد و پیشرفت، بخواهید و تصمیم بگیرید که به خواسته‌های خود در زندگی برسید.

به عنوان مثال، برای موفق شدن در شغل خود تصمیم بگیرید مهارت‌های جدیدتری کسب کنید یا برای بهبود آرامش ذهنی خود تصمیم بگیرید نحوه نواختن یک ساز را یاد بگیرید.

انگیزه بیرونی

اساسا انگیزه بیرونی از تلاش برای گرفتن پاداش و ممانعت از تنبیه شدن شکل می‌گیرد. در واقع برای به وجود آمدن این نوع انگیزه، شما توجهی به خواسته‌های خود نمی‌کنید و تحت تاثیر دیگران و طبق نظر آنها رفتار می‌کنید تا بتوانید رضایت آنها را جلب کنید.

به عنوان مثال، برای جلب توجه رییس، سعی می‌کنید هر روز سر موقع در محل کار حاضر شوید یا برای کسب رضایت همسر خود به باشگاه می‌روید.

جالب است بدانید که اشتیاق و انگیزه در اشکال مختلفی ظاهر می‌شوند و شما نمی‌توانید فقط نسبت به یک چیز اشتیاق داشته باشید. چندین نمونه از چیزهایی که اغلب افراد به آنها اشتیاق دارند شامل موارد زیر هستند.

هنرهای خلاق

بسیاری از افراد اشتیاق و انگیزه را در بیان خود از طریق راه‌های خلاقانه مانند نقاشی، نوشتن، عکاسی یا موسیقی پیدا می‌کنند.

ورزش و تناسب اندام

برخی از افراد علاقه زیادی به حفظ سلامت جسمانی خود دارند و سعی می‌کنند با انجام ورزش‌های گروهی یا شرکت در فعالیت‌های انفرادی مانند دویدن، دوچرخه سواری یا یوگا، انگیزه خود را به زندگی از دست ندهند.

مسافرت رفتن

مسافرت رفتن می‌تواند منجر به کسب تجربیات باورنکردنی و رشد شخصی شود و انگیزه به انجام کارهای دیگر را افزایش دهد.

کارهای داوطلبانه و بشردوستانه

نمی‌توان انکار کرد که بسیاری از افراد اشتیاق و انگیزه خود برای زندگی را در کمک به نیازمندان می‌یابند.

رشد شخصی

برخی از افراد عمیقا مشتاق رشد و بهبود وضعیت خود با تحصیل کردن در دانشگاه، شرکت در کارگاه‌ها و سمینارها و غیره هستند. چراکه رشد شخصی، اشتیاق و انگیزه به زندگی را افزایش می‌دهد.

فناوری و نوآوری

با پیشرفت‌های سریع دنیای امروز در فناوری، برخی از افراد انگیزه خود در زندگی را با کاوش در جدیدترین ابزارها، نرم‌افزارها و نوآوری‌ها بدست می‌آورند.

راه‌های افزایش اشتیاق و انگیزه در زندگی

اگر احساس می‌کنید که انگیزه کافی برای انجام حتی ساده‌ترین کارها را ندارید، توصیه می‌کنیم به راهکارها و تمرینات زیر که سبب افزایش اشتیاق به زندگی می‌شوند توجه کنید.

راه های افزایش اشتیاق و انگیزه در زندگی

۱. یک چشم‌اندازه شخصی ایجاد کنید

آنچه می‌خواهید در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود به دست آورید را بنویسید. این کار مانند یک قطب‌نما جهت مسیر را به شما نشان می‌دهد و کمک می‌کند اشتیاق و انگیزه لازم برای گرفتن تصمیمات مهم را پیدا کنید.

۲. ارزش‌ها و توانایی‌های خود را به یاد آورید

ارزش‌های شما تعیین‌کننده اهداف و اولویت‌های شخصی شما هستند. زیرا اغلب به‌عنوان یک شاخص عمل می‌کنند و تعیین می‌کنند که آیا زندگی و مسیر شغلی شما آنطورکه می‌خواهید پیش می‌روند یا خیر. پس برای کسب انگیزه، لازم است ارزش‌ها و توانایی‌های خود را درک کنید و به آنها اهمیت دهید.

۳. اهداف واقعی خود را پیدا کنید

برای یافتن و افزایش اشتیاق و انگیزه، توصیه می‌کنیم اهداف فرعی را حذف و اهداف اصلی را در اولویت قرار دهید. این کار مانع از هدر رفتن انرژی و مواجهه با مشکلات مختلف می‌شود.

مطالعه کنید: هدف چیست و چرا باید در زندگی هدف داشته باشیم؟!

۴. فهرستی از کارهایی که دوست دارید انجام دهید تهیه کنید

کارشناسان معتقدند که خودآگاهی و خودشناسی، گام مهمی به سوی کشف علایق است. پس برای افزایش اشتیاق و انگیزه در زندگی لازم است ابتدا کارهای مورد علاقه خود را شناسایی و سپس به سراغ انجام آنها بروید.

۵. چیزهایی که دوست ندارید را بشناسید

درک چیزهایی که دوست ندارید به اندازه کارهایی که دوست دارید، مهم است. این کار مانع از دلسردی می‌شود و انگیزه شما را افزایش می‌دهد.

۶. نقاط قوت و دستاوردهای خود را تصدیق کنید

برای افزایش اشتیاق و انگیزه در زندگی، لازم است نقاط قوت و دستاوردهای خود را بشناسید. زیرا این کار مانند یک پاداش، دلایل بیشتری برای دستیابی به اهداف و انجام کارهای بزرگتر به شما می‌دهد.

راه های افزایش انگیزه

۷. وقایع روزانه خود را بنویسید

این کار کمک می‌کند تا پیشرفت و رشد شخصی خود را پیگیری کنید. همچنین باعث می‌شود بدون هیچ‌گونه قضاوت یا باور محدودکننده‌ای از سوی دیگران، علایق واقعی خود را کشف کنید. ادامه این روند مطمئنا روی افزایش انگیزه شما به زندگی موثر است.

۸. تمرینات ذهن‌آگاهی انجام دهید

ذهن‌آگاهی به معنای پذیرش سلامتی و آگاهی از هر چیزی است که بدون قضاوت، تفکر بیش‌از‌حد یا تفسیر احساس می‌کنید و تجربه می‌کنید. انجام تمرینات آن به کمک ورزش‌هایی مانند یوگا، تای‌چی و غیره، به شما کمک می‌کند تا بیشتر با راهنمای وجود خود هماهنگ و به زندگی امیدوار شوید.

۹. از یک روانشناس راهنمایی بخواهید

وقتی به دنبال یافتن علایق و انگیزه‌های خود در زندگی هستید، وجود یک روانشناس حرفه‌ای می‌تواند کمک ارزشمندی باشد. زیرا روانشناس می‌تواند به شما کمک کند تا بار فشارهای روانی درونی و بیرونی را به حداقل برسانید.

۱۰. اطراف خود را با افراد باانگیزه پُر کنید

افرادی که علایقی مشابه شما دارند، مطمئنا به شما احساس اعتماد‌ به نفس و امنیت می‌دهند. پس برای رسیدن به اهداف خود، از افراد بی‌انگیزه دوری کنید.

سخن آخر

بنابراین اگر علاقه‌مند به داشتن یک زندگی پُربار هستید، باید اشتیاق و انگیزه خود به زندگی را پیدا کنید. این مسئله به‌صورت ناگهانی و خیلی سریع اتفاق نمی‌افتد. زیرا مستلزم درگیر شدن در انواع کارها است. مطمئنا مشورت با یک روانشناس باتجربه، اطلاعات دقیق‌تری در این زمینه در اختیار شما خواهد گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد