زبان بدن افراد با اعتماد به نفس

زبان بدن افراد با اعتماد به نفس

آیا می‌دانستید که 55 درصد از ارتباطات ما غیرکلامی هستند و تنها 7% از ارتباطات ما وابسته به بیان کلمات هستند؟ بنابراین، نمی‌توان تاثیر زبان بدن را نادیده گرفت. در زمینه رابطه اعتماد به نفس و زبان بدن، ثابت شده است که اگر بدانید چگونه با اعتماد به نفس به نظر برسید، مردم بیشتر تمایل دارند به شما توجه کنند و احترامی را که سزاوار آن هستید را نشان دهند.

در مقابل، اگر ناراحت و مضطرب به نظر برسید، ممکن است مردم سریعا شما را نادیده بگیرند یا بی‌اعتبار کنند. به‌همین‌دلیل، بسیار مهم است که یاد بگیرید چگونه با اعتماد به نفس ظاهر شوید، حتی زمانی‌که چنین احساسی ندارید. در ادامه قصد داریم شما را با مهم‌ترین نشانه‌های زبان بدن افراد با اعتماد به نفس آشنا کنیم تا از آنها الگو بگیرید.

۱۵ نمونه از زبان بدن افراد با اعتماد به نفس

بسیاری بر این باورند که اگر با اعتماد به نفس به دنیا نیامده‌اند، خوش‌شانس نیستند. اما از نظر کارشناسان، این باور دور از واقعیت است. حتی اگر احساس اعتماد به نفس ندارید، تمرین زبان بدن افراد با اعتماد به نفس می‌تواند عزت نفس شما را افزایش دهد و به شما کمک کند احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید. نمونه‌هایی از زبان بدن افراد با اعتماد به نفس شامل حفظ تماس چشمی، صاف ایستادن، بی‌قراری نکردن و انعکاس حرکات دیگران است.

افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) و سایر شرایط سلامت روان، اغلب برای تعامل با دیگران اعتماد به نفس کمی دارند. درحالی‌که از نظر متخصصان روانشناسی و روانپزشکی، هرکسی می‌تواند اعتماد به نفس خود را با اطمینان از اینکه زبان بدن او پیام مثبتی را منتقل می‌کند، افزایش دهد.

پیشنهاد می‌کنیم ژست‌ها و حرکات زیر را تمرین کنید تا حس اعتماد به نفس شما تقویت شود. همانطورکه تمرین می‌کنید، متوجه خواهید شد که به‌مرور در موقعیت‌های اجتماعی جایگاه بهتری پیدا میکنید.

مطالعه کنید: راه‌های افزایش اعتماد به نفس

۱. شانه‌های خود را بالا بگیرید و صاف بایستید

خمیده ایستادن، نشان‌دهنده عدم اعتماد به نفس و صداقت است. در این شرایط، شخصی‌که با او صحبت می‌کنید ممکن است فکر کند که شما بی‌ادب یا ناراحت هستید. برای تمرین زبان بدن افراد با اعتماد به نفس، لازم است هنگام صحبت کردن با دیگران، صاف بایستید، کمی شانه‌های خود را به سمت عقب فشار دهید و قفسه‌سینه خود را به سمت جلو متمایل کنید.

زبان بدن افراد با اعتماد به نفس چگونه است

۲. خود را بی‌قرار نشان ندهید

بی‌قراری نشانه آشکاری از اضطراب و عصبی بودن است. آیا تا به حال به زبان بدن گویندگان خبر حرفه‌ای توجه کرده‌اید؟ آنها هرگز صورت خود را لمس نمی‌کنند، یقه پیراهن خود را مرتب نمی‌کنند، لباس خود را نمی‌کشند و با جواهرات خود بازی نمی‌کنند. چراکه آموزش دیده‌اند به‌گونه‌ای رفتار کنند که شما آنچه را که می‌گویند باور کنید.

حرکات عصبی، مانند تکان دادن زانو یا ضربه زدن با انگشتان روی میز، توجهات را از آنچه می‌گویید دور می‌کند و تمرکز دیگران را بر پیام شما دشوار می‌کند. بدین‌شکل، اقتدار و اعتماد به نفس شما تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

۳. ارتباط چشمی برقرار کنید

تماس چشمی یکی از قوی‌ترین اشکال زبان بدن افراد با اعتماد به نفس است. بهتر است هنگام صحبت کردن یا سخنرانی، قانون 20-80 را دنبال کنید. یعنی در 80 درصد مواقع چشمان شما با مخاطب همراهی کند و در 20 درصد مواقع چشمان شما در حال پرسه زدن برای تصمیم‌گیری باشد. این کار کمک می‌کند تا مخاطب احساس کند که شما به آنچه می‌گویید علاقه‌مند هستید. در نهایت شما را فردی دلسوز و با اعتماد به نفس جلوه می‌دهد.

۴. محکم دست بدهید

کسانی‌که می‌خواهند با اعتماد به نفس به نظر برسند، می‌دانند که پرانرژی و محکم دست دادن می‌تواند زمینه تعامل آنها با فرد دیگر را فراهم کند. بهترین نحوه دست دادن بدین‌شکل است که شما دست خود را در حالت عمودی درحالی‌که انگشتان خود را در کنار هم قرار می‌دهید و شست شما به حالت ایستاده است به طرف مقابل دراز کنید. اگر دست شما از همان ابتدا به حالت افقی باشد، ممکن است حس تسلیم بودن یا بی‌حوصلگی را القا کند.

اگر این حرکت به‌درستی انجام شود، نشان می‌دهد که شما کاملا متعهد به صحبت کردن با آن شخص هستید. فقط مطمئن شوید که انگشتان شما نهایتا کف و مچ دست طرف مقابل را لمس می‌کنند، زیرا ممکن است فرد احساس معذب بودن کند.

زبان بدن فرد با اعتماد به نفس بالا

۵. با آسودگی راه بروید

نحوه راه رفتن شما می‌تواند نشان دهد که عصبی، خوشحال یا ناراحت هستید و همچنین آرام هستید یا عجله دارید. کسانی‌که تند راه می‌روند و دست‌های خود را محکم روی بدن خود نگه می‌دارند، عصبی و نسبت به خود نامطمئن به نظر می‌رسند.

به‌همین‌دلیل، برای اینکه با اعتماد به نفس راه بروید لازم است که به‌آرامی درحالی‌که بازوهای خود را در کناره‌ها تحت کنترل دارید، حرکت کنید. همچنین آماده باشید به‌محض مواجهه با دیگران به‌خوبی دست بدهید. توجه به این مورد از زبان بدن افراد با اعتماد به نفس، دیگران را به سمت شما می‌کشاند.

۶. سر خود را بالا بگیرید

هنگام راه رفتن یا صحبت کردن، به زمین نگاه نکنید و طبق زبان بدن افراد با اعتماد به نفس سرتان رو به بالا باشد. بالا نگهداشتن سر و برقراری تماس چشمی با مخاطب، نشان‌دهنده محبت و اعتماد به نفس زیاد و اجتماعی بودن شما است.

۷. از قرار دادن دست‌های خود در جیب خودداری کنید

اگرچه ممکن است وسوسه‌انگیز باشد که دستان خود را در جیب شلوار یا کت فرو کنید، به‌خصوص اگر نگران لرزش آنها هستید. اما انجام این کار باعث می‌شود مضطرب‌تر و با اعتماد به نفس کمتری به نظر برسید.

۸. سرعت انجام حرکات خود را کم کنید

حرکات سریع دست یا حتی با سرعت راه رفتن، شما را مضطرب‌تر نشان می‌دهند. بهتر است طبق زبان بدن افراد با اعتماد به نفس، در عین حفظ سیگنال‌های دیگر مانند تماس چشمی و وضعیت مناسب بدن، سرعت انجام حرکات طبیعی خود را کم کنید.

زبان بدن افراد با اعتماد به نفس

۹. قدم‌های بزرگتر بردارید

همزمان با کاهش سرعت، لازم است هنگام راه رفتن گام‌های بلندتری بردارید. افراد با اعتماد به نفس با اقتدار قدم برمی‌دارند. انجام این کار باعث می‌شود کمتر احساس اضطراب کنید. همچنین نشان می‌دهد که شما از بودن در این فضا نمی‌ترسید.

۱۰. مراقب دست‌های خود باشید

در هنگام صحبت کردن، از حرکت دادن بیش‌ازحد دست‌ها و لمس بی‌دلیل صورت یا گردن خود پرهیز کنید. زیرا نشان می‌دهند که شما احساس اضطراب یا ترس می‌کنید. اصولا افراد با اعتماد به نفس تمایلی به انجام این نوع حرکات ندارند.

۱۱. انعکاس زبان بدن دیگران باشید

این کار که به‌عنوان اثر آفتاب‌پرست شناخته می‌شود، همان تمایل به تقلید حرکات دیگران به‌صورت خودآگاه یا ناخودآگاه است. مشخص شده است که می‌تواند تأثیر مثبتی بر روابط اجتماعی داشته باشد و باعث می‌شود که دیگران به شما توجه کنند و احساس بهتری نسبت به شما داشته باشند.

در واقع، انعکاس زبان بدن شخص دیگری نشان می‌دهد که شما به او توجه می‌کنید که می‌تواند باعث درک و تقویت یک رابطه شود. وقتی این پیوند را درک می‌کنید، ممکن است احساس راحتی و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

۱۲. آهسته و واضح صحبت کنید

معمولا اگر مضطرب یا عصبی باشید، تمایل دارید خیلی سریع صحبت کنید تا گفتگو زودتر به پایان برسد. این مسئله خلاف زبان بدن افراد با اعتماد به نفس است. پس سعی کنید، همیشه آهسته و واضح صحبت کنید.

۱۳. بر احساسات خود مسلط شوید

اگر اجازه دهید ناراحتی‌های کوچک زندگی، شما را عصبانی کنند یا مدام با ترس زندگی کنید، اعتماد به نفس شما تحت تأثیر قرار می‌گیرد و دچار ناامیدی می‌شوید. شما به‌راحتی با فریب دادن مغز و کنترل احساسات می‌توانید زبان بدن افراد با اعتماد به نفس را تقلید کنید.

۱۴. به باورهای خود توجه کنید

هنگامی‌که نسبت به خود و توانایی‌های خود اطمینان دارید، بسیار آسان‌تر است که یاد بگیرید چگونه خود را با اعتماد به نفس نشان دهید. پس برای تمرین زبان بدن افراد با اعتماد به نفس، لازم است باورهای قوی را در مورد خود اتخاذ کنید.

۱۵. از دیگران الگو بگیرید

شما می‌توانید با الگوبرداری، زبان بدن افراد با اعتماد به نفس را تقلید کنید. این شخص می‌تواند فرد مشهوری باشد که در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنید یا فردی در جامعه باشد که شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

زبان بدن مردان و زنان با اعتماد به نفس

تجربه نشان داده است که به طور کلی زبان بدن مردان و زنان با اعتماد به نفس مشابه است و نهایتا ممکن است در برخی از موارد جزئی با یکدیگر تفاوت داشته باشند. به عنوان مثال:

زبان بدن زنان و مردان با اعتماد به نفس

  • زنان در برقراری تماس چشمی و خوب گوش دادن، تسلط بیشتری دارند.
  • وقتی مردی سر تکان می‌دهد، اغلب به این معنی است که او موافق است. اما وقتی زنی سر تکان می‌دهد، ممکن است موافق نباشد اما گوینده را تشویق کند که ادامه دهد.
  • زبان بدن زنان معمولا به‌دلیل وجود حرکاتی مانند لبخند زدن، تکان دادن سر و خم شدن رو به جلو، گرمتر و همدلانه‌تر است.
  • زنان برخلاف مردان، به‌گونه‌ای می‌ایستند یا می‌نشینند که فضای کمتری اشغال کنند.
  • مردان هنگام صحبت کردن، دامنه صوتی عمیق‌تری دارند. به‌همین‌دلیل، اطرافیان کمتر متوجه استرس آن‌ها می‌شوند.
  • مردانی‌که به‌خوبی یکدیگر را نمی‌شناسند، نسبت به زنانی‌که به‌تازگی همدیگر را ملاقات کرده‌اند، فاصله بیشتری را بین خود حفظ می‌کنند.

مطالعه کنید: زنان با اعتماد به نفس چگونه رفتار می‌کنند؟

سخن آخر

بنابراین، هنگامی‌که بتوانید زبان بدن افراد با اعتماد به نفس را در وجود خود نهادینه کنید، عادات روزانه شما نیز تغییر می‌کنند. مطمئنا مشورت با یک روانشناس حرفه‌ای، اطلاعات دقیق‌تری در این زمینه در اختیار شما خواهد گذاشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد