سخنرانی متقاعد کننده چیست؟

همانطور که از عنوان محتوا پیدا است ما می خواهیم در مورد این که سخنرانی متقاعد کننده چیست و ویژگی های آن صحبت کنیم. پیش از هر چیز لازم است بیان کنیم این سخنرانی چیست و چه تعریفی دارد. اولین و مهمترین هدف در سخنرانی های متقاعد کننده قانع کردن مخاطب و شنوندگان است. در واقع سخنران تلاش می کند با توجه به قواعد و ویژگی های تعریف شده در سخنرانی متقاعد کننده مخاطبین را برای پذیرش سخنان خود متقاعد کند. در طول انجام سخنرانی، سخنران می بایست مخاطب خود را وادار و یا قانع به پذیرش سخنان خود نماید. پذیرش پیام سخنران از سوی مخاطبان و شنوندگان لزوما به صورت کامل انجام نخواهد گرفت. مخاطب می تواند با توجه به توانایی گوینده و علاقمندی خود همه یا بخشی از مباحث مطروحه را بپذیرد. تا پایان این محتوا ما را همراهی کنید تا در مورد سخنرانی متقاعد کننده اطلاعات بیشتری به شما ارائه دهیم.

سخنرانی متقاعد کننده چیست؟

ما در بالا توضیح دادیم منظور از سخنرانی متقاعد کننده، قانع کردن مخاطب برای همه یا بخشی از سخنان گوینده است. به این نکته باید توجه داشت که همه افراد و مخاطبان را نمی توان با یک شیوه و اصول خاص به پذیرش یک موضوع وادار نمود. گوینده ای که از سخنرانی متقاعد کننده استفاده می کند زمانی متوجه نتیجه مثبت این امر خواهد شد که مخاطبان در پایان سخنرانی در صدد اندیشیدن به موضوع مطروحه باشند. بنابراین اگر در پایان سخنرانی انجام شده، شنوندگان برای استدلال و تجزیه بحث اقدام کنند نشان از موفق بودن فرایند سخنرانی است.

اجزای سخنرانی های متقاعد کننده

پس از این که معنا و مفهوم سخنرانی متقاعد کننده را بیان کردیم اکنون نوبت به ذکر اجزای این سخنرانی می رسد. به طور کلی سخنرانی های متقاعد کننده طبق نظر ارسطو دارای سه جز اساسی و اصلی است.

  • اتوس
  • لوگوس
  • پاتوس

مهمترین بخش سخنرانی متقاعد کننده اتوس یا اخلاق است. دو مورد دیگر یعنی منطق و احساسات برای ایجاد استدلال در سخنرانی مورد استفاده قرار می گیرند. اتوس یا اخلاق را می توان با استفاده از شگردهای مختلف به مخاطب تحمیل کرد. در نهایت این مخاطب است که بر اساس درک و تفکر خود اخلاق گوینده را مورد سنجش قرار می دهد. به طور کلی پذیرش سخنان گوینده زمانی اتفاق می افتد که مخاطب او را یک منبع موثق و معتبر برای آن موضوع بداند. در صورتی که این امر صورت نگیرد مخاطب نمی تواند خود را مجاب به پذیرش و استدلال سخنان گوینده کند.

لوگوس یا منطق در سخنرانی متقاعد کننده به نحوه استفاده از استدلال ها و تجزیه و تحلیل های موجود اشاره دارد. در واقع گوینده مجموعه اطلاعات در دسترس خود را با تجزیه و تحلیل های منطقی برای مخاطب ارائه می دهد. منظور از استدلال منطقی، استدلالی است که با سند و مدرک همراه باشد. از جمله این سخنان می توان به سخنان ارائه شده در دادگاه های کیفری، خانواده و غیره اشاره کرد.

پاتوس یا استفاده از احساسات در سخنرانی متقاعد کننده به امید و انگیزه اشاره دارد. در این روش از برانگیختن احساسات انسانی در جهت متقاعد کردن مخاطب بهره می برند. به طور مثال با برانگیختن احساس رعب و وحشت و ترس مانع پیشرفت رقبا خواهند شد. همچنین با بیان کلمات و ایجاد شور و شوق ملی گرایی یک امر کوچک و بی ارزش بزرگ و مهم تلقی می توان کرد. استفاده از این جز در امور سیاسی بسیار مورد توجه است.

اهداف سخنرانی متقاعد کننده

سخنرانی متقاعد کننده دارای سه هدف مشخص و مجزا است. این سه هدف عبارتند از: متقاعد کردن، برانگیختن و تهییج کردن. منظور از تهییج کردن مخاطب، ایجاد شور و نشاط است. در واقع گوینده به گونه ای سخنان خود را مدیریت می کند که موجب همسو شدن و هم باور شدن مخاطب با خود شود. این هدف موجب همراه شدن مخاطب با سخنران از طریق کنترل هیجان آن ها می شود. این مورد در سخنرانی هایی که ریشه مذهبی و دینی دارند بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

گاها سخنران می خواهد مخاطبان را برای پذیرش دیدگاه خود متقاعد کند. در این صورت می بایست هدف خود را قانع کردن شنوندگان بداند. در این سخنرانی گوینده لازم است تلاش خود را برای قانع کردن مخاطبان خود به کار گیرد. تا در نهایت باور و عقیده او را بپذیرند. در این نوع سخنرانی گوینده قصد دارد علاوه بر قبولاندن عقیده خود به مخاطب، آن دسته از مخاطبانی را که با عقیده او مخالف هستند را نیز متقاعد کند. در واقع گروه اول مخاطبین با شنیدن سخنرانی متقاعد کننده فرد مورد نظر بر عقیده خود مصمم خواهند شد. در حالی که گروه دوم در خصوص تغییر نظر در خصوص موضوع مورد نظر قانع خواهند شد.

برانگیختن در سخنرانی متقاعد کننده متفاوت از دو مورد ذکر شده در بالا است. در این حالت گوینده قصد دارد شنوندگان خود را به انجام کاری وادار کند. گوینده این کار را به وسیله برانگیختن احساسات آن ها انجام خواهد داد. استفاده از این شگرد در انتخابات بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. نامزدهای انتخاباتی با برانگیختن حس قومی گرایی، ملی گرایی و امثالهم مخاطبین را وادار به رای گیری خواهند کرد.

تفاوت سخنرانی متقاعد کننده با انواع دیگر سخنرانی

نزدیک ترین سخنرانی به سخنرانی متقاعد کننده، سخنرانی آموزشی است. در حالی که تفاوت های اساسی نیز بین این دو مقوله وجود دارد. در سخنرانی آموزشی گوینده قصد دارد مجموعه ایا از اطلاعات را به صورت حقیقی و بدون سو گیری در اختیار مخاطبین خود قرار دهد. در حالی که در سخنرانی متقاعد کننده گوینده در تلاش است، به هر قیمتی که شده مخاطب را با خود همراه و همسو کند. بنابراین مهمترین تفاوت این دو نوع سخنرانی در هدف آن ها است. با این حساب بر اساس درک حقیقت و تلاش برای تغییر عقاید می توان متوجه تغییر در هدف این دو نوع سخنرانی شد.

برای متقاعد کردن مخاطب لازم است از دو دیدگاه روانشناسی بهره برد. این دو دیدگاه بیان می کنند چگونه می توان مردم را تحت تاثیر و تحت نفوذ قرار داد.

مثال هایی از سخنرانی متقاعد کننده

یک سخنرانی متقاعد کننده دارای ویژگی هایی از قبیل زیر است.

  • جذابیت
  • قدرت و تسلط
  • تایید مخاطب
  • تعهد
  • عمل متقابل

همانطور که میدانید هدف سخنرانی متقاعد کننده تغییر دیدگاه مخاطب است. یکی از سخنرانی های متقاعد کننده مربوط به آیزنهاور رئیس جمهور سابق ایالات متحده است. او در سخنرانی خود عقاید موجود در خصوص هزینه های انجام شده برای تامین تسلیحات را تغییر داد. عنوان این سخنرانی احتمال صلح می باشد. یکی دیگر از سخنرانی های متقاعد کننده، سخنرانی دکتر محمد مصدق در دادگاه بین المللی لاهه در جریان ملی شدن صنعت نفت است. همچنین سخنرانی مارتین لوتر یکی از انواع سخنرانی های متقاعد کننده است. عنوان این سخنرانی رویایی دارم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد