روانشناسی زنان و ذهن آگاهی

روانشناسی زنان و ذهن آگاهی چه رابطه ای با یکدیگر دارند؟

زنان و مردان با هم تفاوت های اساسی دارند. این جمله دیگر آنقدر تکراری شده که برای درک آن نیاز به توضیح بیشتری نیست. زن و مرد از دو جنس مختلف با روحیات متفاوت هستند.

مشکلاتی هم که برای هر کدام پیش می آید ممکن هست با هم تفاوت هایی را داشته باشند و امکان دارد بعضی از مشکلات آنها با یکدیگر شباهت هایی را هم داشته باشند.

در این مقاله قصد داریم تا با رواشناسی زنان آشنا شده و مشکلاتی که برای آنها پیش می آیند را به کمک ذهن آگاهی به بررسی آنها پرداخته و راه حل هایی را برای این نوع مشکلات پیدا کنیم.

ویژگی ها و مشکلات بانوان در رواشناسی زنان و حل کردن آنها با ذهن آگاهی

1-پیوند جویی بانوان:

روان‌شناسان می‌گویند اگر فقط یک فرق بین خانم ها و آقایان باشد این است که برای زن‌ها ارتباط برقرار کردن با دیگران مهم‌ترین چیز است و برای مردها استقلال و اقتدار. این‌که زن‌ها خیلی بیشتر به ارتباط با دیگران اهمیت می‌دهند، از همان کودکی شروع می‌شود. حتماً همه شما دیده‌اید دخترها عروسک را به‌عنوان اسباب‌بازی اصلی انتخاب و با آن ارتباط برقرار  می‌کنند. ‌روان‌شناس‌ها به این ویژگی بانوان «پیوند جو بودن» می‌گویند.

حال ممکن است این پیوند جویی برای بانوان مشکلاتی را به همراه داشته باشند.که مهم ترین آنها می تواند برای بانوانی باشد که نمی توانند ارتباط جدیدی را با کسی برقرار کنند.

ذهن آگاهی می تواند به بعضی از بانوانی که دچار مشکل برقراری ارتباط اجتماعی هستند کمک کند تا به راحتی بتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند.

مطالعه بیشتر: آموزش صفر تا صد قانون جذب

2-خوش صحبتی:

یکی دیگر از ویژگی های زنان در رواشناسی بانوان این است که آنها به راحتی می توانند با خوش صحبتی یا چرب زبانی ذهن هر کسی را به خود جذب کنند و دیگران پای صحبت آنان بنشینند.

اما مشکلی که در این بخش وجود دارد این است که بعضی از زنان بسیار پر صحبت هستند و این کار باعث می شود که مخاطب از صحبت ها و حرف های او فراری شود.

حال ذهن آگاهی با تمرینی که در این مورد برای چنین افراد پر صحبت در نظر گرفته این است که چنین افرای قبل از صحبت کردن با ذهنی کاملا آرام مشغول به تفکر شوند تا خلاصه و چکیده سخنان خود را انتخاب کنند و در موقع صحبت کردن از همان نکات از قبل انتخاب شده استفاده کرده تا بتوانند به راحتی و به صورت خلاصه سخنان خود را ارائه کنند به طوری که با این سخنان مخاطب در جای خود میخ کوب شوند.

3-افکار منفی و داشتن شک زیاد:

یکی از خصوصیات زنان داشتن شک بیش از حد و افکار منفی می باشد.برای مثال بعضی از بانوان خیلی به همسران خود شک دارند و دائما رفتار آنها را تحت نظر می گیرند تا رفتاری خطا از همسرانشان سر نزند.این شک و تفکر منفی خیلی مضر می باشد چون ممکن است همین افکار مضر و منفی در آینده به زندگی آنها آسیب برساند.

تدبیر ذهن آگاهی در مورد این افکار منفی این می باشد که این دسته از بانوان باید روزانه در موقعی که ذهن آنها راحت تر و بهتر تفکرمی کنند مشغول به تفکر در مورد افکار منفی خود شوند و به نتایج و عواقب آن فکر کنند تا راه حلی برای این مشکل پیدا کرده تا این شک ها و تفکرات منفی بیش از حد را کنار گذاشته تا باعث آسیب زدن به زندگی خود و خانواده خود نشوند.

آنها باید ریشه اصلی این تفکرات منفی را پیدا کرده و ریشه این شک های بی مورد را بسوزانند.

4-حسادت بانوان:

این را شنیده اید که اکثر بانوان نسبت به یکدیگر حسود هستند.اما این حسادت هیچ نتیجه ای در بر نخواهد داشت.برای مثال اگر زنی به همسایه خود در مورد موضوعی مانند ماشین حسادت کند نتیجه ای جز پایین آوردن عزت نفس خود نخواهد داشت و ممکن است دوستی بین آنها هم از بین رود.

یک جمله قدیمی هست که می گوید:”حسود حسود هرگز نیاسود”.این جمله بیانگر این است که بانوان و افراد حسود هیچ نتیجه ای جز پشیمانی برای آنها در بر نخواهد داشت.

ذهن آگاهی در این مورد به بانوان کمک می کند و می گوید:بهتر است شما به دیگران هیچ حسادتی را نشان ندهید و به جای حسادت کردن با کمی تفکر و تعقل به وسایل و امکانات بیشتر خود فکر کنید.این تفکر باعث می شود که شما از این کار دست برداشته و هیچ اهمیتی در این موضوعات ساده به وسایل و…دیگران ندهید.

مطالعه بیشتر: صفر تا صد قانون جذب زنان + 5 تکنیک کاربردی

5-استرس و احساسات منفی در بانوان:

ایده‌ی مدیریت کردن احساسات منفی ایده‌ی پیچیده‌ای است.مدیریت کردن به‌معنای نادیده گرفتن این احساسات نیست، تلاش برای نادیده گرفتن آنها معمولا باعث نتیجه‌ی معکوس می‌شود.

همچنین معنای مدیریت کردن این نیست که اجازه دهید این احساسات منفی روابط و زندگی شما را نابود کنند.

مدیریت کردن احساسات منفی بیشتر به‌معنای پذیرفتن این واقعیت است که ما آنها را احساس می‌کنیم.بانوان باید این را در نظر داشته باشند که با این کار روحیه خود را خراب کرده و دیگر نمی توانند تمرکز داشته باشند و شکست های زیادی را متحمل خواهند شد.

آنها به جای اینکه در موقع آرامش و تفکر خود به فکر حل کردن مشکلات و چاره جویی برای آنها باشند،باید این مشکلات را در گام اول به بعد موکول کنند و در این هنگام به پردازش افکار و احساسات مثبت و شادی بخش بپردازند تا روحیه آنها شاد و تفکر آن ها آزاد شود.

اما اگر در صورتی که آنها نمی توانند با افکار مثبت خود در مقابل افکار منفی بایستند ذهن آگاهی در این مورد پیشنهاد می دهد تا آنها به کارها و فعالیت هایی که علاقه مند هستند بپردازند تا ذهن خود را از این مشکلات و افکار منفی دور سازند.

این روش قطعا کار ساز خواهد بود و شما می توانید از افکار منفی خود کمی فاصله گرفته و آرامش نسبی را برای خود ایجاد نمایید.

اکثر روانشناسان بر این باورند که تمامی مشکلاتی که مربوط به احساسات و تفکران بانوان می شود همه سرچشمه داشتن شک و فکر بد می باشد.اما این مشکلات به راحتی با تکنیک های مختلف قابل حل شدن است که ذهن آگاهی راه حل تمامی این مشکلات را در تفکر و تعقل می داند و سفارش می کند که تفکر عمیق در مورد هر مشکلی و نگاه کردن خوشبینانه به آن می تواند به راحتی پاسخ تمامی این چالش برای بانوان باشد. پس سعی کنید ذهن آگاهی را به عنوان راه حلی برای مشکلات در نظر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد