بررسی مضرات ذهن آگاهی

مضرات ذهن آگاهی

در این مقاله قصد داریم درباره مضرات ذهن آگاهی، برداشت اشتباه و موقعیت هایی که ممکن است ذهن آگاهی برایتان مفید نباشد صحبت کنیم. ذهن آگاهی دارای دو بخش اصلی آگاهی و پذیرش است. آگاهی شامل نظارت بر اتفاقات و تجربیات شخصی و پذیرش شامل پذیرفتن تجربیات و اتفاقات بدون قضاوت است. بین دو مولفه ی آگاهی و پذیرش باید ارتباطی قوی وجود داشته باشد. بطوریکه هنگام مواجه فرد با اتفاقات و تغییرات ناگهانی، ارتباطی مثبت بین این دو مولفه و تمایلات شخص وجود داشته باشد. گاهی در تمرینات ذهن اگاهی علاوه بر اینکه این دو مولفه با هم در ارتباط نیستند، بلکه با یکدیگر در تضاد نیز می باشند. سودمند بودن ذهن آگاهی، زمانی که بدانیم چه زمانی وچگونه باعث آسیب به ما می شود ارزشمند خواهد بود.

مضرات ذهن آگاهی و راهکارهای آن

از جمله تحقیقات انجام شده بر روی مضرات ذهن آگاهی مقاله ای از ویلوبی بریتون، استادیار دانشگاه براون، با عنوان ذهن مبالغه گر است. او به این نتیجه رسید که، روشهای شناختی ضعیف مرتبط با ذهن آگاهی و اطلاعات نادرست می تواند منجر به راهنمایی نادرست، آسیب و ناامیدی افراد شود. او معتقد است که افراد متخصص ذهن آگاهی، باید با داده های ایمن و اثر گذار خود آگاهی، با توجه به مزایا و معایب آن اقدام کنند.

با وجود اینکه ذهن آگاهی، راهی برای حل کردن مشکلات روزمره و رها شدن از استرس و اضطراب معرفی شده است. اما تحقیقات نشان می دهد ذهن آگاهی علاوه بر مزایای بسیاری که دارد دارای معایبی نیز هست. برای مثال افرادی که برای کاهش استرس های کوتاه مدت از روش ذهن آگاهی استفاده می کنند، ممکن است نتوانند عوامل استرس زا را در بلند مدت کنترل کنند، زیرا تمایلی به فکر کردن درباره ی مشکلات زندگی و روبه رو شدن با آن ندارند.

توجه به عواملی که میتواند باعث مضرات ذهن آگاهی شود اهمیت ویژه ای دارد، مثلا انجام تمرینهای ذهن آگاهی به مقداری معین باعث بهبود خواب فرد میشود، اما در صورت مدت زمان بیشتر خواب را مختل میکند. زیاده روی نکردن در انجام این تمرینات اصل دیگری در ایجاد محدودیت میباشد. با بررسی مولفه های آگاهی و پذیرش، محققان دریافتند اگر افراد بدون دانش کافی، آموزش و تمرین درگیر ذهن آگاهی شوند، از توانایی این افراد در مقابله با چالشهای زندگی کاسته میشود.

با توجه به اینکه ذهن آگاهی مستلزم تمرکز در لحظه ی حال است، اگر بدون آموزش اینکار انجام شود ممکن است باعث بروز هیجانات منفی و نشانه های روانی شود. بنابراین اینکار نیازمند آموزش اصولی میباشد. زیاده روی نکردن در انجام این تمرینات اصل دیگری در ذهن آگاهی میباشد. گاهی هدف ذهن آگاهی مواجه افراد با مشکلات و مسائل دشوار است، اما در بعضی افراد اینکار موجب بیشتر شدن مشکلات و آسیب رساندن به آنها میشود. تحقیقات پژوهشگران نشان میدهد آگاهی بدون پذیرش، نتایجی منفی در بر دارد. افرادی که تجربیات خود را با نگرشی قضاوت کننده انجام میدهند دچار بیشترین میزان اضطراب، استرس و بی ثبات بودن در هیجان میشوند. درتحقیقات دیگری مشخص شد که افرادی که با داوری تمرینات ذهن آگاهی را انجام میدادند بیشتر از دیگران دچار نشخوار ذهنی، نگرانی و افسردگی و پریشان حالی بودند.

بطور کلی ذهن آگاهی در بعضی افراد میتواند پیامدهایی مانند اضطراب،افسردگی،کاهش انگیزه ،تضعیف یادگیری ذهنی،مسئولیت پذیری کمتر و تمایل نداشتن به اصلاح اشتباهات را در پی داشته باشد. با بررسی تحقیقات درباره ی مولفه های آگاهی و پذیرش، محققان دریافتند اگر افراد بدون دانش کافی

ذهن آگاهی چیست؟

ذهن آگاهی یا مدیتیشن فرایندی روانشناختی است که در اصلاح اشتباهات ناخودآگاه، کنترل اراده به کمک مراقبت و زیر نظر گرفتن افکار و احساسات در زمان حال متمرکز است. ذهن آگاهی از طریق راههای مختلف مدیتیشن،  به افراد می آموزد که با ایجاد رفتار و افکار مثبت و جایگزین کردن آن با افکار منفی در لحظه احساسات خود را مدیریت کنند.

استفاده از ذهن آگاهی برای نگاه کردن به مسائل به صورت بیطرفانه، روی نگاه و درک ما نسبت به خودمان و محیط اطرافمان تاثیر زیادی دارد. ذهن آگاهی به ما کمک میکند هنگام مواجه شدن با یک مشکل به جای نشان دادن واکنشی سریع و غیر معقول، گزینه های مختلف را بررسی کرده و راه حلی معقول را انتخاب کنیم. از اثرات مفید ذهن آگاهی میتوان درمان اعتیاد، افسردگی، درد مزمن، اختلالات اضطرابی و شخصیت، اختلالات خواب، اختلالات علائم جسمی،کاهش استرس و… رانام برد‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد