غلبه بر خجالت زدگی

غلبه بر خجالت زدگی

این مقاله در مورد  خجالتی بودن و غلبه بر خجالت زدگی با چند توصیه کارا و موثر در موقعیت های مختلف است. در این مقاله توضیح خواهیم داد که چرا نباید خجالتی باشید و توصیه های عملی برای خلاص شدن از شر این ویژگی شخصیتی به شما می دهیم.

چطور بفهمم که فرد خجالتی هستم یانه؟

خجالتی بودن ویژگی است که زندگی صاحبش را پیچیده می کند. فردی که نمی خواهد با کسی صحبت کند، از موضع خود دفاع نمی کند، ترجیح می دهد جلوی جمعیت صحبت نکند و در پشت صحنه بماند. خجالتی بودن اغلب مردم را از زندگی باز می دارد و تمام نقاط قوت شخصیت آن ها را خنثی می کند.

مثلا غلبه بر ترس از سخنرانی در جمع وقتی در مقابل مخاطبان می ایستید و گزارشی می خوانید یا از پروژه خود دفاع می کنید. احساس می کنید ناشی از شک و تردید به خود است. شما تمایل دارید هر حرف و عمل خود را کنترل کنید.

غلبه بر خجالت زدگی با چند توصیه کارا و موثر؟آیا واقعا این کار ممکن است؟

تشخیص وجود یک مشکل اولین و مهمترین قدم در حل آن است. به خجالتی بودن خود اعتراف کنید. به یاد داشته باشید که شما همیشه با همکاران خود، افرادی که درست مثل شما هستند، صحبت می کنید و نه با ملکه بریتانیا. هیچ کس شما را مسخره نمی کند و به خاطر کاستی های جزئی شما را مجازات نمی کند.

به جای اینکه با به خاطر سپردن یک اشتباه (مثلاً اشتباه تلفظی) خود را ناراحت کنید، چشمان خود را به سمت مخاطب معطوف کنید. فردی را پیدا کنید که با او دوستی گرمی دارید و حرف خود را به او بگویید تا زمانی که احساس کنید می توانید خود را کنترل کنید.

اگر غلبه به خجالتی بودن  برای شما تبدیل به یک هنجار شده است، حتی در ارتباطات عادی روزمره با مردم، اگر از انجام مصاحبه های شغلی می ترسید، سعی کنید از راه های زیر برای غلبه بر خجالتی بودن خود استفاده کنید: به آگهی های تبلیغاتی تماس بگیرید. نیازی نیست چیزی بخرید، فقط علاقه نشان دهید و چند سوال بپرسید. قبل از هر تماس مهم، با یک دوست تماس بگیرید، احساس مثبت کنید.

برای اینکه از غریبه ها نترسید با آنها صحبت کنید. در خیابان راهنمایی بخواهید، “روز خوبی داشته باشید!” گفتن، و ممنون!”. با کودکان ارتباط برقرار کنید، آنها مستقیم ترین موجودات کیهان هستند. و در نهایت، مهمترین چیز، به نقاط قوت پنهان خود ایمان داشته باشید. باور به اینکه آماده حرکت کوه هستید، نگرش شما را نسبت به دنیا تغییر می دهد و آن را کمتر تهاجمی می کند. و به یاد داشته باشید که در ابتدا همه با دیگران با حسن نیت رفتار می کنند، بنابراین شما چیزی برای خجالت یا حتی ترس ندارید.

چرا باید از شر خجالتی بودن خلاص شوید ؟

آیا خجالتی بودن خوب است ؟ واقعیت این است که خجالت زدگی بسیار نامطلوب و علاوه بر این، یک رفتار کاملا نامناسب است که حتما باید آن را کنار بگذارید. این رفتار نامناسب است زیرا ما را از هیچ چیز بدی محافظت نمی کند و به هیچ وجه کمکی به ما  نمی کند.

خجالتی بودن فقط امکانات ما را محدود می کند و سایر ویژگی های شخصیتی مضر را در ما ایجاد می کند مثل: شک به خود، ضعف شخصیت، حساسیت به نفوذ دیگران. افراد خجالتی به راحتی قابل سلطه هستند زیرا می ترسند در موقعیت های خود محکم بایستند، از نظرات خود دفاع کنند و در مقابل شخصیت قوی تر خجالتی هستند و اجازه می دهند که شخصیت دومی اراده خود را بر آنها تحمیل کند.

خجالتی بودن بر دیگران تاثیر منفی میگذارد خجالتی بودن شما باعث طرد غریزی و آگاهانه دیگران می شود. علاوه بر این، ممکن است در بهترین حالت به نظر شما برسد که بسیار حساس، مهربان و ملایم هستید. در بدترین حالت، شخصی از خجالتی بودن شما سوء استفاده می کند یا با شما نامهربانی می کند زیرا قبلاً به خود نشان داده اید که می توانید چنین رفتاری را تحمل کنید. ادب تعارف آمیز، نرمش بیش از حد در برقراری ارتباط، نادیده گرفتن موضوعات ناراحت کننده اما مهم در مکالمه، از شما فردی مطمئن و مستقل نمی سازد.

نباید کمبودهای خود را فضیلت فرض کنید. خجالتی بودن رفتار بدی است، مانع شما می شود و مشکلات زیادی را سر راهتان قرار می دهد. درادامه نحوه غلبه بر خجالت زدگی با چند توصیه کارا و موثر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

توصیه هایی در مورد خجالتی بودن 

خجالتی بودن فقط یک احساس است و برای اینکه این کار ترک کنید، باید بیاموزید که خجالتی بودن را فقط به عنوان یک پدیده در دنیای عاطفی، واکنش بدن خود به یک موقعیت بیرونی، احساس معمول ناراحتی روحی، بشناسید. قبل از انجام تزریق در برابر هر عفونتی، می‌دانید که باید تزریق شود. شما فرار نمیکنید و از دکتر پنهان نمی شوید زیرا سلامتی شما در خطر است و در این مورد هم باید کمی صبور باشید.

مبارزه با خجالتی بودن ممکن است دشوار باشد زیرا شما آن را نه به عنوان احساسی که در یک موقعیت ناخوشایند تجربه می کنید، بلکه به عنوان زنجیره ای از پدیده های بیرونی در نظر میگیرید: اگر من خنده دار به نظر میرسم، چگونه به نظر میرسم و… این رویدادهای بیرونی به موانعی در راه رسیدن به اهداف شما تبدیل می شوند

توصیه دیگری که در بحث  غلبه بر خجالت زدگی  وجود دارد این است که شما باید از شر افکار غیر ضروری خلاص شوید، با هدف خود سازگار شوید اغلب اوقات، وقتی لازم است بلند شویم و کاری را انجام دهیم، افکارمان همچون دشمنان ما، مثل سدی در مقابل ما هستند. بنابراین، روی هدف خود تمرکز کنید و همه چیز را از ذهن خود دور کنید.

مورد دیگری که در بحث  غلبه بر خجالت زدگی وجود دارد این است که شما باید از شر ادب بیش از حد و عبارات مقدماتی خلاص شوید، اعتماد به نفس داشته باشید لازم نیست در مکالمات مودب تر از آن چیزی باشید که شرایط اقتضا می کند. از جملات بیش از حد مودبانه مانند «ببخشید، لطفاً، اما لطفاً و… » اجتناب کنید. شما نباید احساس کنید که مردم با پاسخ به سوال شما یا انجام درخواست شما خدمات بزرگی به شما می کنند.

توصیه دیگری که در بحث  غلبه بر خجالت زدگی وجود دارد این است که شما باید همیشه سریع به اصل مطلب برسید، اما نه خیلی ناگهانی. برای انجام این کار، از قبل برای یک مکالمه مهم آماده شوید که چه چیزی بگویید. داشتن اعتماد به نفس، یا حداقل نشان دادن این اعتماد به نفس، بسیار تاثیر گذار است. به دیگران دلیلی ندهید که فکر کنند به خودتان شک دارید. البته که این بدان معنا نیست که شما باید مغرور و بی ادب باشید.

نکته دیگری که در بحث  غلبه بر خجالت زدگی وجود دارد این است که اگر به طور ناگهانی، همه چیز آنطور که انتظار داشتید پیش نرفت. مثلا شاید در یک جلسه آنقدر که دوست داشتید احساس اعتماد به نفس نمی کردید، حرف اشتباهی زدید و حالا خجالت می کشید. خودتان را با این موضوع آزار ندهید، فقط به خودتان بگویید که به کار روی خودتان ادامه می دهید و یاد بگیرید که احساساتی را که در همه شرایط سخت ایجاد می شود ادامه ندهید. نیازی به شرم و زاری نیست، به یاد داشته باشید، خجالت زدگی فقط یک احساس ناخوشایند است که باید تحمل کرد و یک پدیده درونی است نه بیرونی و بنابراین باید بر اساس آن درک شود.

کلام آخر

با شروع  غلبه بر خجالت زدگی در نگاه اول، به دستاوردهای زیادی خواهید رسید. فقط باید کار روی خود را شروع کرد و اولین موفقیت ها را در این زمینه به دست آورد، زیرا افق های جدیدی از خودسازی که قبلاً هیچ تصوری از آن نداشتید بلافاصله برای شما باز می شود. امیدوارم، این واقعیت برای اکثر خوانندگان من آشکار شود موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد