روش های تقویت عزت نفس در همسرتان

تقویت عزت نفس در همسرتان

عزت نفس، یک اصطلاح روان‌شناسی است که نامش تقریباً به گوش همه خورده است. یکی از رمزهای موفقیت افراد موفق و معروف، داشتن عزت نفس است. بسیاری از افراد از کمبود عزت نفس رنج می‌برند. بعضی از افراد نیز از کمبود عزت نفس در همسر خود گلایه دارند. این عزت نفس بر رابطه شما با همسرتان نیز تأثیر می‌گذارد.

این عزت نفس پایین اثرات مخرب بسیاری را در زندگی فرد ایجاد می‌کند. گاهی بسیاری از روابط به دلیل عزت نفس پایین یکی از طرفین، از هم می‌پاشد. رابطه‌ای طولانی‌تر و مطلوب‌تر خواهد بود که در آن هر دو نفر از عزت نفس بالایی برخوردار باشند.

ممکن است خود را کنار بکشید و بگویید که شریک زندگی من خود مسئول عزت نفس پایینش است و ربطی به من ندارد. در واقع زمانی که شریک زندگی شما درگیر یک مشکل باشد، پای شما نیز در میان است. شما به‌راحتی می‌توانید به افزایش عزت نفس همسر خود کمک کنید.

هنگامی که شخص اهمیت عزت نفس را در روابط خود بپذیرد، منطقی است که تلاش آگاهانه‌ای برای ایجاد یا تقویت عزت نفس خود و دیگران انجام دهد. در ادامه چند پیشنهاد برای افزایش رضایت و ثبات رابطه با ایجاد عزت نفس مثبت ارائه شده است.

شما می‌توانید با تقویت عزت نفس شریک زندگی‌تان، زندگی مشترک خود را نجات دهید. بسیاری از عشق‌ها قربانی این عزت نفس پایین می‌شوند و شما نباید به این راحتی اجازه قربانی شدن عشقتان را بدهید.

ما قصد داریم به شما کمک کنیم تا کیفیت زندگی مشترک خود را با تقویت عزت نفس شریک زندگی‌تان، افزایش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد افزایش عزت نفس در همسر خود با ما همراه باشید و مطالب را با دقت مطالعه کنید.

راه‌های تقویت عزت نفس شریک زندگی‌تان

شما نزدیک‌ترین فرد به همسرتان محسوب می‌شوید و به راحتی می‌توانید عزت نفس او را تقویت کنید. مطمئن باشید این کار اصلاً سخت نیست و فقط باید اراده کنید. از راه‌های تقویت عزت نفس در شریک زندگی‌تان می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. از شریک زندگی خود تعریف کنید.

چه چیزی را در بدن همسرتان دوست دارید که به آن توجه زیادی نمی‌کند یا به آن حساس است؟ ممکن است همسرتان چشم‌های درخشان، کک‌ومک‌های زیبا روی بینی یا لب‌های متقارن داشته باشد. به همسرتان بگویید چه چیزهایی را در مورد بدنش دوست دارید که حتی هرگز آن را جذاب نمی‌داند. گاهی اوقات افراد قسمتی از بدنشان را جذاب می‌دانند؛ اما شما آن را دوست دارید (مثلاً بینی کج یا گوش‌هایی که کمی بیرون زده‌اند). اگر این مسیر را طی کردید، مطمئن شوید که شریک زندگی شما آنچه را که می‌گویید به عنوان یک تعریف و تمجید واقعی تلقی می‌کند.

  1. همسرتان با پوشیدن چه چیزی خوب به نظر می‌رسد؟

آیا رنگ یا سبک لباسی وجود دارد که به طور خاص به همسر شما می‌آید و اغلب آن را می‌پوشد؟ اگر چنین چیزی وجود دارد، این مسئله را مطرح کنید. با این کار به تقویت عزت نفس شریک زندگی‌تان کمک کرده‌اید.

  1. از سلیقه همسرتان تعریف کنید.

آیا شریک زندگی شما واقعاً انتخاب‌های عالی انجام می‌دهد؟ آیا مبلمانی را که برای خانه شما انتخاب کرده یا رنگ آن را دوست دارید؟ آیا شریک زندگی شما فیلم‌های واقعاً خوبی را از نتفلیکس انتخاب می‌کند؟ به او بگویید: “می‌دانی چیست؟ تو واقعاً سلیقه‌ای عالی داری.”

 

راه‌های دیگر برای تقویت عزت نفس شریک زندگی‌تان

برای تقویت عزت نفس شریک زندگی‌تان باید از خود بپرسید که چگونه شریک زندگی‌تان باعث شده تا احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید؟ به شریکتان بگویید که چگونه به شما کمک کرده است که نسبت به خودتان احساس خوبی داشته باشید. سعی کنید از خانواده یا دوستان همسر خود تعریف کنید.

به‌عنوان‌مثال، «علی واقعاً شخص بزرگی است. تو دوست خوبی انتخاب کردی.» یا، «پدرت واقعاً زحمتکش است.» شما می‌توانید از حس شوخ طبعی یا سرگرم کننده بودن یا نحوه خندیدن همسر خود تعریف کنید. شریک زندگی شما از چه جهاتی در خوش گذرانی یا ابراز لذت خوب است؟ به همسرتان اطلاع دهید و مطمئن باشید که او در انجام این کار احساس راحتی بیشتری خواهد کرد. در واقع شما با این کارها عزت نفس همسر خود را تقویت کرده‌اید.

در واقع یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تقویت عزت نفس شریک زندگی‌تان، تعریف کردن از او است. شما می‌توانید از تمام ویژگی‌های مثبت او تعریف کنید. مطمئن باشید با این کار هم این ویژگی‌های مثبت و هم عزت نفس او افزایش خواهد یافت.

سرزنش و انتقاد مداوم عزت نفس همسرتان را پایین می‌آورد

شما می‌توانید با راهکارهایی که ارائه دادیم، به تقویت عزت نفس شریک زندگی‌تان کمک کنید. علاوه بر این شما باید بدانید که چه کارهایی مخرب عزت نفس همسر شما هستند. اگر دوست ندارید عزت نفس همسر شما کاهش پیدا نکند، از او انتقاد شدید نکنید.

انتقاد، قضاوت و سرزنش مداوم منجر به احساس شرم مزمن در فرد می‌شود. در حالی که برخی از جنبه‌های شرم انطباق‌پذیر هستند، مانند درک اینکه ما خطاپذیر هستیم و گاهی به کمک نیاز داریم، شرم بیش از حد منجر به کاهش عزت نفس می‌شود. این انتقادها باعث ایجاد احساس “ناقص بودن” می‌شود.

مهم است که شرم را از احساس گناه تشخیص دهیم. هر دو ممکن است ناشی از اشتباه کردن یا انجام کاری اشتباه باشند. جان برادشاو این تفاوت را این‌طور خلاصه کرد: احساس گناه به معنای “من کار اشتباهی انجام دادم” در حالی که احساس شرم به معنای “مشکلی در من وجود دارد” است. در حالی که احساس گناه مرتبط با یک رفتار خاص ممکن است منجر به اقدامات اصلاحی شود، شرم اغلب منجر به احساس بی کفایتی و در نتیجه کاهش عزت نفس می‌شود.

برای زوج‌هایی که با هم دعوا می‌کنند، عادت به انتقاد از یکدیگر غیرعادی نیست. «اگر این‌قدر خودخواه نبودی، در کارهای خانه بیشتر کمک می‌کردی!» بدتر از آن، «چه بلایی سرت آمده است؟! آیا بهتر از این کار بلد نیستی؟!» این‌ها همه جملاتی است که به شخصیت طرف مقابل و حس خود او ضربه می‌زند. این جملات معمولاً احساس شرم یا خجالت را برمی‌انگیزند و احتمالاً زخم‌های دوران کودکی ناشی از انتقادات والدین را تحریک می‌کنند. حتی اگر در کوتاه‌مدت از این نوع اظهار نظر به نتیجه‌ای که می‌خواهید برسید، ممکن است آسیب جدی به رابطه‌تان وارد کنید.

جمع بندی

عزت نفس مثبت برای سلامت روانی و توانایی فرد در برقراری ارتباط خوب با دیگران بسیار مهم است. تقویت عزت نفس فرد باعث افزایش رضایت در روابط و در نتیجه سلامت عاطفی همه اعضای خانواده می‌شود. پارادوکس عزت نفس سالم این است که ما به شخص دیگری نیاز داریم تا خود را ارزشمند بدانیم.

در واقع به همین سبب شما می‌توانید در تقویت عزت نفس شریک زندگی‌تان نقش بزرگی ایفا کنید. شما می‌توانید از ویژگی‌ها، کارها، توانمندی‌ها و هر چیز مثبتی که در همسر خود می‌بینید تعریف کنید. تعریف از همسرتان، بر عزت نفس او تأثیرات مثبتی می‌گذارد. سعی کنید از سرزنش همسر خود بپرهیزید. سرزنش و انتقاد یکی از مخرب‌ترین اعمالی است که یک انسان می‌تواند انجام دهد. با سرزنش، عزت نفس به شدت کاهش پیدا می‌کند.

ما در این محتوا سعی کردیم تا به طور کامل شما را با راه‌های تقویت عزت نفس شریک زندگی‌تان آشنا کنیم. این راه‌ها به شما کمک می‌کنند تا روابط بهتری با همسر خود داشته باشید. در واقع بین عزت نفس و روابط زوجین رابطه مستقیم وجود دارد. امیدوار هستیم که توانسته باشیم اطلاعاتی مفید، جدید، جامع و کامل در اختیار شما قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد