ترس از صحبت کردن در جمع

در دنیای امروز، یکی از کلیدهای موفقیت آدمی، کسب آگاهی از هنر صحبت کردن می باشد. مشکلی که، بسیاری از ما با آن مواجه هستیم، ترس از صحبت کردن در جمع می باشد. چه بسا، شاید ما به تکنیک های سخنرانی و گفتگو نیز آگاه باشیم.

اما، در جمع، اعتماد به نفس صحبت و یا اظهار نظر خود را نداشته باشیم. در وهله ی نخست، باید بدانید که این موضوع، احساسی کاملا طبیعی است و گلوسوفوبیا نامیده می شود. گلوسوفوبیا، ترس از سخنرانی، یا به عبارتی همان ترس از صحبت کردن در جمع می باشد، که می تواند باعث ایجاد احساس اضطراب و گاها تعریق و تپش قلب گردد.

البته، گلوسوفوبیا یک بیماری به شمار نمی آید، بلکه تنها به شرایطی اطلاق میگردد، که قرار است موضوعی را برای تعدادی از افراد شرح دهیم و دچار اضطراب شده ایم. از این روی، هیچ گونه جای نگرانی وجود نداشته و تنها با بهره گیری از تمرین و راهکارهایی می توان بر این ترس غلبه نمود.

ترس از صحبت کردن در جمع

چرا دچار ترس از صحبت کردن در جمع می شویم؟

پیش از اقدام به اجرای هرگونه راهکاری، بسیار مهم است که فرد دلیل ترس از صحبت کردن در جمع را در درون خود شناسایی کند. اصلی ترین دلیل این ترس، به خود فرد و توقعات کاذبی بر می گردد، که وی از خود دارد. ریشه این انتظارات می تواند با دوران کودکی و نحوه تربیتی هر شخص مرتبط باشد.

اما، کمال گرایی نیز می تواند، یکی دیگر از دلایل به وجود آورنده اختلال گلوسوفوبیا باشد. چرا که فرد، همواره از ناکافی بودن می ترسد و خود را مورد قضاوت قرار می دهد. در این میان، برخی از رفتارهای فردی نیز به این ترس دامن می زنند، که در ادامه به تحلیل آنها می پردازیم.

ترس از صحبت کردن در جمع

رفتارهای فردی موثر در عدم موفقیت در سخنرانی

  • خودگویی های منفی:

یکی از بزرگترین مشکلاتی که برای همه ی ما پیش آمده است، تصور بدترین و منفی ترین حالت خودمان می باشد. بدین معنا که، به اندازه ای راجع به اتفاقاتی که شاید هرگز رخ ندهند، تصویرسازی می کنیم، که گویی ذهن آن ها را می پذیرد. برای مثال، کسانی که خود را در حین صحبت کردن در جمع با خیل عظیمی از تپق، لرزش صدا و یا فراموشی بیان بخشی از سخنرانی تصور می کنند، اکثر مواقع این اتفاق برای آن ها می افتد.

  • عدم حضور کافی در اجتماع:

آنچه که این روزها، بیش از پیش شاهد آن می باشیم، کمرنگ شدن برقراری ارتباط با دیگر افراد جامعه است. تجربه ی صحبت کردن و تعامل با افراد جدید، تاثیر شگرفی در غلبه بر ترس از صحبت کردن در جمع دارد. البته، این تعامل می بایست با عزت نفس صورت بگیرد. چرا که تمرینی برای سخنرانی برای جمعی از افراد محسوب می گردد.

  • عدم داشتن برنامه ریزی دقیق:

صحبت کردن در جمع نیز، همچون هر مهارت دیگری نیاز به تمرین و ممارست دارد. تمرین بیشتر، رابطه ی مستقیمی با افزایش تسلط در سخنرانی و به مراتب کاهش ترس از صحبت کردن در جمع دارد. در نتیجه، اگر یک سخنرانی مهمی در پیش دارید، پیش از آن برنامه ریزی کنید.

  • عدم داشتن روابط دوستانه قوی:

اعتماد به نفس، یکی از مهمترین عامل ها، برای غلبه بر ترس از صحبت کردن در جمع می باشد. این امر، مستلزم داشتن روابط دوستانه سالم و قوی می باشد. چرا که، حمایت دوستانی همدل و صادق، تاثیر چشمگیری در افزایش عزت نفس و کاهش اضطراب فرد دارد. به عبارتی، حضور در یک جمع کوچک، می تواند مقدمه ای برای حضور در جمع های بزرگتر باشد.

ترس از صحبت کردن در جمع

راهکارهایی مهم برای غلبه بر ترس از صحبت کردن در جمع

شما، با به کارگیری چند راهکار ساده، اما تاثیرگذار، می توانید به راحتی برای سخنرانی در یک جمع کوچک دوستانه، محل کار و یا یک همایش بزرگ آماده شوید. برخی از این راهکارها عبارتند از:

شروع خوب:

شروع هر کاری، اعم از سخنرانی، برنامه ریزی، سفر و… مهمترین بخش آن فعالیت می باشد. در این راستا، برای غلبه بر ترس از صحبت کردن در جمع نیز، باید با صدایی رسا و مقتدر کلام خود را آغاز نمایید. چرا که، یک شروع پر انرژی، موجب افزایش اعتماد به نفس گوینده شده و روند سخنرانی را جذاب تر می کند.

مراقبه و ورزش مستمر:

سخنرانی در جمع، علاوه بر آمادگی ذهنی، به آمادگی جسمانی نیز، نیاز دارد. از این روی، ورزش و مراقبه، راهکارهایی ایده آل برای غلبه بر استرس و آرامش ذهن و جسم می باشند. داشتن خواب کافی نیز، از این قاعده مستثنی نبوده و تاثیر آن را در طولانی مدت مشاهده خواهید کرد.

تمرین فن بیان:

این روزها، شاهد کتاب، مقاله و ویدیوهای متعددی در زمینه آموزش فن بیان می باشیم. تمامی این مجموعه ها، یاری رسان هایی برای مقابله با ترس از صحبت کردن در جمع می باشند. با مطالعه و به کارگیری آن ها، می توان ابتدا برای جمع های کوچک و با تعداد کم، و در آینده برای جمع های بزرگترِ صد یا هزاران نفره بدون هیچ گونه ترس و نگرانی سخنرانی نمود.

مقابله با کم رویی:

اگر شما هم جز افرادی هستید که از ترس قضاوت دیگران، دست از انجام کارهای مورد علاقه تان می کشید، توصیه می کنیم از همین حالا، در جهت مقابله با این ترس کاذب و کشنده، بکوشید. برای مثال، از آواز خواندن در جمع و پوشیدن لباسی که دوستش دارید، امتناع نکنید. همین تمرین های کوچک، می توانند ترس از صحبت کردن در جمع را نیز کمتر و کمتر کنند.

ترس از صحبت کردن در جمع

آیا راهکارهای مذکور، برای مقابله با ترس از صحبت در جمع کافی هستند؟

اگر با استفاده از راهکارهای بالا، توانستید به ترس از صحبت کردن در جمع غلبه کنید و حتی از پس یک سخنرانی مهم هم برآمدید، باید بدانید که تنها یک قدم به هدف خود نزدیک شده اید و این پایان ماجرا نیست. چرا که، هیچ تمرینی بدون استمرار، شما را به نتیجه غایی نمی رساند. در ادامه، به بیان راهکارهایی می پردازیم که بعد از به دست آوردن اولین موفقیت، شما را در ادامه راه یاری می کنند.

تمرین مثبت اندیشی:

همانگونه که اندیشه های منفی، پس از مدتی در باور ذهن جای می گیرند، افکار مثبت نیز اندک اندک جای خود را در ذهن باز می کنند. تنها کافی است، هر چه ویژگی مثبت در یک رویداد برای شما اتفاق می افتد را، بر روی کاغذ یادداشت کنید و گاهی آن ها را دوره کنید. بدین ترتیب، افکار منفی ذهن با افکار مثبت جایگزین می شوند و کم کم تغییر را حس می کنید.

فراموشی خاطرات ناخوشایند:

گاهی خاطره ی بد حاصل از یک سخنرانی ناموفق، به ترس از صحبت کردن در جمع دامن می زند. از این روی، تلاش کنید، آن خاطره را در ذهن خود ویرایش کنید و تنها به عنوان یک تجربه به آن نگاه کنید. در این شرایط ذهن به طور ناخودآگاه، از اشتباهات پیشین درس گرفته و از تکرار مجدد آنها می پرهیزد.

برنامه ریزی:

برنامه ریزی، یکی از آیتم های بسیار حیاتی می باشد. بنابراین، هرگز و در هیچ مرحله ای نباید از آن غافل شد. حتی اگر سالهاست، که به عنوان یک سخنران فعالیت می کنید، باز هم برنامه ریزی پیش از شروع هر سخنرانی، از ملزومات اجتناب ناپذیر این کار می باشد.

ترس از صحبت کردن در جمع

جمع بندی

بزرگترین کلید غلبه بر ترس از صحبت کردن در جمع کنترل سطح استرس می باشد. اضطراب و هیجان، عکس العمل های طبیعی بدن، در شرایطی مثل سخنرانی، ارائه کنفرانس، رانندگی و… می باشند. اما، مهم این است، که ما به جای فرار کردن، نحوه برخورد و کنترل اضطراب خود را یاد بگیریم. به یاد داشته باشید، شما قرار نیست بی نقص باشید. تمامی انسان های موفق دنیا، از قدم های کوچک شروع کرده اند و با تمرین و پشتکار اهداف خود را محقق نموده اند.

مدیریت ترس از صحبت کردن در جمع، نه تنها موجب می گردد تا تصویر خوبی از شما در ذهن مخاطبانتان شکل بگیرد. بلکه، با بالا بردن اعتماد به نفس و خودباوری، زمینه ای برای کسب دیگر موفقیت ها خواهد بود. چرا که، شما نسبت به توانایی های خود آگاه شده و با جسارت بیشتری به سمت شروع کارهای تازه می روید. از شکست های خود درس می گیرید، نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی می کنید و در نهایت تبدیل به فردی خواهید شد، که همیشه آرزوی آن را داشته اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد