برای شناخت خودتان به این سوالات پاسخ دهید:

تا زمانی که خودتان را به‌خوبی نشناسید نمی‌توانید جهان و دیگر انسان‌ها را به‌خوبی بشناسید.

بیشتر ما نمی‌دانیم که واقعاً چه کسی هستیم و با توانایی‌هایی که داریم به چگونه انسانی مبدل خواهیم شد. در یک زمان با تمام وجود خواهان دستیابی به هدفی خاص هستیم و ساعتی بعد هدفمان را تغییر می‌دهیم و دیگر تمایلی به دستیابی به هدف اولمان نداریم.

شناخت ما از خود آن‌قدر محدود است که هنوز نمی‌دانیم اعتمادبه‌نفس پایین و کاذب چه تفاوتی با یکدیگر دارند و به همین دلیل است که گاهی برای جلب توجه یا برای اینکه به دیگران ثابت کنیم اعتمادبه‌نفس خوبی داریم دچار اعتمادبه‌نفس کاذب و دروغین می‌شویم. تا زمانی که به‌خوبی خود و اهدافمان را در زندگی نشناسیم؛ نمی‌توانیم به شادی واقعی و دائمی دست یابیم زیرا مدام احساس سردرگمی و بی هدفی می‌کنیم. باید خود و توانایی‌هایمان را به‌خوبی بشناسیم و بدانیم از زندگی چه می‌خواهیم و یا چه نقشی در زندگی داریم و برای دیگران تا چه میزان اهمیت داریم.

گاهی اوقات اگر بتوانیم از خودمان سؤالات دقیقی بپرسیم می‌توانیم به پاسخ‌های درستی دست پیدا کنیم که این پاسخ‌ها اهداف  ما را در زندگی تعیین می‌کنند.

مطالعه بیشتر: آموزش صفر تا صد قانون جذب [ وبینار 💯 رایگان ]

شما که هستید؟

چه چیزی باعث شده است که شما شخصیتی خاص و منحصربه‌فرد باشید؟ در این سیاره هیچ انسان دیگری وجود ندارد که  دقیقاً و از تمام جهات مانند شما باشد. برای یک دقیقه دیگر به اینکه چه کمبودهایی دارید، آرزو می‌کنید چه فردی باشید، دیگران از شما چه انتظاری دارند و یا شما از آن‌ها چه انتظاراتی دارید فکر نکنید و فقط سعی کنید دریابید کدام ویژگی و خصوصیات، شما را از دیگر افراد متمایز کرده است؟ سعی کنید خود واقعیتان را پیدا کنید و به او احترام بگذارید.

دیگران شما را چگونه می‌بینند؟

آیا دیگران شما را به شکل همین شخصیت خاصی که هستید می‌بینند؟ آیا از توانایی‌های منحصربه‌فرد شما قدردانی می‌کنند؟ اگر پاسخ منفی است به نظر شما علت چیست؟

چگونه می‌توانید این وضعیت را تغییر دهید؟

شاید بتوانید پاسختان را در این جمله معروف بیابید که ما خودمان را بر اساس آنچه احساس می‌کنیم و توانایی و شایستگی‌اش را داریم قضاوت می‌کنیم در حالی که دیگران ما را بر اساس آنچه تاکنون انجام داده‌ایم قضاوت می‌کنند. چگونه می‌توانید فاصله میان فردی که می‌توانید باشید و فردی که اکنون هستید را پر کنید؟ هر اقدامی که برای پر کردن این خلأ مورد نیاز است انجام دهید تا بتوانید به بهترین فردی که می­توانید باشید تبدیل شوید.

 اگر نیاز مالی نداشته باشید چگونه اوقات فراغت خود را سپری می‌کنید؟

کتاب می‌نویسید؟ سعی می‌کنید خواننده شوید؟ یک باغ زیبا می‌سازید؟ وقت بیشتری برای خانواده‌تان صرف می‌کنید؟ کمی وقت بگذارید و مدتی رؤیابافی کنید. از این وضعیت در ذهنتان تصویرسازی کنید و بعد به دنیای واقعی بازگردید. برای نزدیک شدن به دنیایی که در ذهنتان ساخته‌اید چه کارهایی باید انجام دهید؟ اگر می‌توانید حتی در حد یک قدم خودتان را به آن نزدیک کنید.

زمانی که در ذهنتان تصویری داشته باشید و برای نزدیک شدن به آن تصویر تلاش کنید جهان هم به شما کمک می‌کند که آن تصویر را به واقعیت تبدیل کنید.

مطالعه کنید: قانون ارتعاش به زبان ساده

برای چه چیزی در زندگی‌تان بسیار خوشحال و سپاسگزار هستید؟

اگر با دیدن این سؤال فوراً پاسخی به ذهنتان نرسید باید نوع نگرشتان به زندگی را تغییر دهید همواره این جمله را به یاد داشته باشید: «گریه می‌کردم چون کفش نداشتم اما ناگهان مردی را دیدم که اصلاً پا نداشت!»

اگر فردا بمیرید آیا از شیوه ایی که زندگی کردید راضی خواهید بود؟

ناامید نباشید و نترسید اما هر روز ممکن است آخرین روز زندگی باشد آیا در این مدت به گونه ای زندگی کرده‌اید که خاطره خوبی از خودتان برجای بگذارید؟ آیا افرادی را که از شما عذرخواهی کرده‌اند بخشیده‌اید؟ خودتان را از بیرون ببینید نظرتان در مورد این فرد چیست؟

از دیدن فیلم و خواندن کتاب خسته نمی‌شوید؟

شما بیشتر به افراد، وقایع، فیلم و کتاب‌هایی علاقه‌مند می‌شوید که نکات بیشتری در مورد شخصیت و زندگی واقعی شما می‌گویند و یا موقعیتی را به تصویر می‌کشند که شما دوست دارید در آن موقعیت‌ها باشید اگر این موقعیت‌ها مثبت و سازنده هستند سعی کنید به آن‌ها نزدیک‌تر شوید.

دوستان و دشمنان شما چه کسانی هستند؟

اگر با تمام افرادی که آن‌ها را می‌شناسید در یک قایق در حال غرق شدن باشید و شما بتوانید تنها ده نفر را نجات دهید آن ده نفر چه کسانی هستند؟

بیشتر ما نمی‌دانیم مهم‌ترین افراد زندگی‌مان چه کسانی هستند درحالی که مدام از اطرافیانمان گله می‌کنیم که چرا آن قدر که از آن‌ها انتظار داریم به ما اهمیت نمی‌دهند.

اگر امروز آخرین روز عمرتان باشد بیشتر از همه دلتنگ چه کسی می‌شوید؟

سعی کنید از امروز قدر او را بیشتر بدانید و به او بیشتر محبت کنید به گونه ایی زندگی کنید که وقتی کسی به یاد شما می‌افتد لبخند بر لبانش بنشیند.

اگر بتوانید از میان افرادی که آن‌ها را می‌شناسید یک نفر را ناپدید کنید آن فرد کیست؟

با این فرد چه مشکلی دارید که نمی‌توانید حضور او را تحمل کنید؟ در حد خودتان سعی کنید مشکلاتتان را با او حل کنید تا خودتان به آرامش برسید و از زندگی‌تان بیشتر لذت ببرید.

آیا اطمینان دارید که در این اختلاف شما مقصر نیستید؟ شاید شما بتوانید کاری کنید که شرایط بهتر شود.

در آینده به چگونه فردی تبدیل خواهید شد؟

آیا امروز در مقایسه با سال گذشته یا ده سال قبل به فرد بهتری تبدیل شده‌اید؟ یکی از مهم‌ترین دلایل مشکلات ما این است که دائماً بدترین لحظات زندگی‌مان را با بهترین لحظات زندگی دیگران مقایسه کرده و بعد احساس بدبختی می‌کنیم.

تنها راه رهایی از این وضعیت مقایسه نکردن خود با دیگران و یا حداقل تغییر شیوه خود برای این مقایسه است. برای بهتر شدن تلاش کنید اما خودتان را با دیگران مقایسه نکنید چرا که  مقایسه کردن انرژی شما را هدر می‌دهد.

تصمیم‌گیری در مورد مسائل مهم زندگی شما بر عهده چه کسی است؟

تصمیم‌گیرنده اصلی در زندگی شما، رئیس زندگی شماست. به نظر بسیاری از ما ساده­تر است که تصمیم‌گیری‌های مهم را بر عهده افراد دیگری بگذاریم به این ترتیب مسئولیت اشتباهات نیز به گردن آن‌ها خواهد بود. اگر مدام با خودتان می‌گویید که خوشحال نیستم چون ……… بهتر است در تصمیم‌گیری‌هایتان تجدیدنظر کنید تا بتوانید مسیر کلی زندگی‌تان را تغییر دهید.

زمانی که به پیر شدن فکر می‌کنید چه چیزی بیشتر از همه شما را می‌ترساند؟

از اینکه ظاهرتان پیر شود می‌ترسید؟چنین ترسی درست مانند این است که از غروب آفتاب بترسید چرا باید مسئله‌ای که وقوع آن حتمی است و با ایجاد کمی تغییر در نگرشمان می‌تواند به تصویر زیبایی تبدیل شود بترسیم؟ آیا از وضعیت مالی نه چندان خوب و یا تنهایی در دوران پیری می‌ترسید؟ اگر چنین ترسی دارید باید از اکنون کاری کنید که دوران پیری زیبایی داشته باشید برای سال‌های پیری پشتوانه مالی محکمی بسازید. مراقب بدنتان باشید تا در پیری بیمار و رنجور نباشید.

از هم‌اکنون نگران پیر شدن نباشید از زندگی کنونی‌تان لذت ببرید و خوب زندگی کنید و مطمئن باشید اگر چنین کنید هرگز افسوس این سال‌ها را نمی‌خورید و از لحظات پیری لذت می‌برید.

خوب دوست عزیزم بعد از خواندن این مقاله می‌خواهید چه کنید؟

 

3 دیدگاه برای “برای شناخت خودتان به این سوالات پاسخ دهید:

  1. معصومه دهقان گفته:

    سلام استاد عزیزم
    میخواهم بیشتر از قبل و استوار تر تو مسیر و راهی که هستم و شما راهنما و استاد بی نظیر آن هستید ادامه بدم .و سپاسگذارم از شما و ممنونم از اینکه هستید و خدا رو شکر میکنم به خاطر بودن شما و حضور خودم در این خانواده

  2. ناهید دهقان گفته:

    سلام
    تمام مسائل مطرح شده دراین مقاله درمورد دیدگاه من صدق می کند واز راهکارهای مفیدتان که کاربردی هست،تشکر میگردد

  3. sadegh گفته:

    سلام استاد عزیز
    مقاله فوق‌العاده‌ای بود. ممنون که برای آگاهی ما وقت می‌گذارید. امیدوارم شاگرد خوبی باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد