اهمیت علاقه به شغل

همه ما دوست داریم به یک شغل خوب برسیم و درآمد خوبی داشته باشیم. در واقع شغل و کسب درآمد یکی از اهداف مهم افراد است. بسیاری از ما بدون اینکه به مسئله علاقه توجه کنیم، به سمت شغل‌های مختلف می‌رویم. گاهی تنها هدف ما کسب درآمد است و این هدف چنان چشم ما را کور می‌کند که مسئله علاقه را فراموش می‌کنیم. بعدها احساس می‌کنیم که دیگر توانایی ادامه کار را نداریم و دچار فرسودگی زودرس می‌شویم. به نظر شما مشکل کجای کار است؟

اگر همه ما از اهمیت علاقه به شغل مطلع باشیم، هیچ وقت چنین مسائلی را تجربه نخواهیم کرد. زمانی که شما به یک شغل علاقه دارید، احساس خستگی و فرسودگی نمی‌کنید. لذت بردن از یک کار باعث ایجاد شادابی در وجود شما می‌شود. در واقع زمانی که به یک شغل علاقه داشته باشید، فردی شاداب‌تر و موفق‌تر خواهید بود.

مسئله اهمیت علاقه به شغل، مسئله‌ای نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت، در نتیجه بهتر است علایق خود را شناسایی کرده و همسو با آن‌ها حرکت کنید. چنان چه علاقه‌مند هستید در مورد این موضوع مهم اطلاعات بیشتری کسب کنید، می‌توانید با ما همراه شوید.

چرا علاقه در شغل و موفقیت شغلی تأثیر دارد؟

علاقه یکی از فاکتورهای مهم است که شما باید قبل از انتخاب شغل آن را ارزیابی کنید. افرادی که به شغل خود علاقه دارند به مراتب از افراد بی علاقه به شغل موفق‌تر هستند. این مسئله اهمیت علاقه به شغل را به وضوح نشان می‌دهد. در واقع علاقه در شغل و هر چیزی اهمیت دارد. علاقه در هر مسئله‌ای مثل یک چراغ یا نور عمل می‌کند. این علاقه می‌تواند شما را از تاریکی خلاص کند و به سمت روشنایی ببرد. چه کسی دوست ندارد موفق شود یا چه کسی می‌خواهد در تاریکی بماند؟ مسلم است که همه ما دوست داریم به فردی موفق تبدیل شویم.

علاقه داشتن به شغل
شکل 1. علاقه یکی از فاکتورهای مهم است که شما باید قبل از انتخاب شغل آن را ارزیابی کنید.

برای موفقیت شغلی بهتر است اول علاقه خود را بیابید. این علاقه انگیزه شما برای ادامه کار است. جالب است بدانید که طبق تحقیقات انجام شده تنها 20 درصد از افراد به شغل خود علاقه دارند. اگر شما هم دوست دارید جزو این 20 درصد باشید، بهتر است تنبلی را کنار بگذارید و علاقه خود را کشف کنید.

چگونه متوجه علاقه به کار و شغل شویم ؟

دانستن این که ما به شغل خود علاقه داریم یا نه، چندان کار دشواری نیست. در واقع همه ما می‌دانیم علاقه چیست و به خوبی می‌توانیم آن را تشخیص دهیم. علاقه به کار و شغل، یک سری علامت‌های مشخصی دارد. این علامت‌ها یا در اصطلاح علائم عبارت‌اند از:

  1. هر روز صبح با علاقه از خواب بیدار می‌شویم و برای شروع روز کاری خود شوق داریم.
  2. کارهای خود را با شوق انجام می‌دهیم و دیر احساس خستگی می‌کنیم.
  3. دوست نداریم از محیط کار دور شویم و برای ترک کار به دنبال بهانه نیستیم.
  4. کار ما به عنوان یک تفریح محسوب می‌شود و به هیچ عنوان از آن شکایت نمی‌کنیم.

اگر شما این 4 مورد را در خود دارید، تبریک می‌گوییم؛ زیرا شما با موفقیت فاصله زیادی ندارید. در هر حال اگر بی انصاف نباشیم افرادی که به شغل خود علاقه دارند افراد موفقی محسوب می‌شوند. به عبارتی یافتن شغلی که به آن علاقه داریم یک موفقیت محسوب می‌شود. موفقیت بزرگ‌تر تداوم آن علاقه است.

بی علاقه بودن به شغل
شکل 2.  ما در بسیاری از موارد از اهمیت علاقه به شغل غافل می‌شویم.

نشانه‌های بی علاقه بودن به شغل

مسلم است که بسیاری از ما هنوز شغل مورد علاقه خود را نیافته‌ایم. در واقع یکی از علت‌های این مسئله سهل انگاری در یافتن علاقه است. ما در بسیاری از موارد از اهمیت علاقه به شغل غافل می‌شویم و با این کار نابودی آینده شغلی خود را کلید می‌زنیم. اگر شما از علائم زیر برخوردار هستید بهتر است فکری به حال خود بکنید و به دنبال علاقه‌تان بروید.

  1. زود خسته می‌شویم و هیچ لذتی از انجام کار نمی‌بریم.
  2. در شغل خود درجا می‌زنیم و پیشرفت نمی‌کنیم.
  3. انگیزه‌ای برای پیشرفت نداریم و انجام کار به یک روتین خسته کننده تبدیل شده است.
  4. استرس و افکار منفی ما را آزار می‌دهند و کیفیت زندگی ما شدت افت می‌کند.

اگر به خودتان علاقه دارید نباید از اهمیت علاقه به شغل غافل شوید. علاقه در سلامت روان شما نیز تأثیر می‌گذارد.

فاکتورهای طلایی و تأثیر گذار در انتخاب شغل

زمانی که شما تصمیم به انتخاب شغل می‌گیرید، سه فاکتور مهم مطرح می‌شود. این فاکتورها بیان کننده میزان موفقیت شغلی شما در شغل مورد نظر هستند. این فاکتورها عبارت‌اند از:

  1. درآمد مناسب
  2. استعداد
  3. علاقه

این سه فاکتور مکمل هم هستند و شما را به سمت موفقیت شغلی هدایت می‌کنند. مهم‌ترین عامل در میان این عوامل طلایی، علاقه است که به آن اشاره کردیم. زمانی که مسئله علاقه مطرح شود، درآمد تا حدودی کم‌رنگ می‌شود. البته لازم به ذکر است که اگر توانایی یا استعداد در کار را نداشته باشید، احتمال ادامه همکاری با شما وجود ندارد.

علاقه به شغل
شکل 3. علاقه شما تعیین کننده میزان موفقیت شغلی است.

نکات مهم برای به دست آوردن شغل مورد علاقه

گاهی برای رسیدن به یک شغل خوب باید تلاش کنید. نشستن و فکر کردن به این که بله من به آن شغل علاقه دارم پس به دستش می‌آورم بیهوده است. برای هر چیزی باید تلاش کرد. برای اینکه بتوانید شغل مورد علاقه خود را به دست آورید باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. لیستی از مهارت‌های خود تهیه کنید.
  2. در اینترنت به دنبال موقعیت‌های شغلی باشید.
  3. در مورد شغل‌های مختلف تحقیق کنید.
  4. یک رزومه عالی برای خود تهیه کنید.
  5. اگر شغل مورد نظر و مورد علاقه شما دارای مصاحبه است، حتماً خود را آماده کنید.

جمع‌بندی

اهمیت علاقه به شغل مسئله‌ای نیست که بتوان از کنار آن به راحتی رد شد. علاقه شما تعیین کننده میزان موفقیت شغلی است. در واقع آینده شما به این مسئله وابسته است. اگر برای رفتن به سرکار بی میل هستید شما به آن شغل علاقه ندارید و اگر از انجام کار لذت می‌برید شما به آن کار علاقه‌مند هستید. درآمد مناسب، استعداد و علاقه سه ضلع اصلی موفقیت شغلی شما محسوب می‌شوند و نباید نسبت به این سه عامل بی اهمیت باشید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده و اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد