آشنایی با فن بیان و بهبود آن

آشنایی با فن بیان و بهبود آن

اگر در حال ارائه یک سخنرانی مهم در محل کار، در جمعی یا ملاقات با یک مدیر استخدام برای یک مصاحبه شغلی باشید، داشتن دیکشنری خوب و فن بیان عالی باعث بهبود توانایی شما برای ارتباط با مخاطبانتان خواهد بود. این مفید است که یاد بگیرید چگونه به وضوح با دیگران صحبت کنید تا بتوانید در محل کار تاثیر مثبتی بگذارید. یادگیری تمرین‎ها و روش‌های بهبود بیان ‎ به شما در بهبود گفتار و افزایش اعتماد به نفس کمک می‌کند. در این مقاله به تعریف فن بیان می‎پردازیم، فواید بهبود آن را توضیح می‎دهیم و نکاتی را برای بهبود کیفیت گفتار ارائه می‎دهیم.

تمرینات فن بیان

دیکشنری فن بیان این است که یک گوینده چگونه کلمات خود را هنگام صحبت کردن بیان می‎کند. دیکشنری خوب با استفاده از تلفظ، لحن و واضح بودن کلمات گفتاری را تضمین می‎کند. با بهبود گفتار خود، می‏توانید کیفیت گفتار خود را افزایش دهید که درک و تعامل شما را برای دیگران آسان‏تر می‏کند. بهبود بیان می‎تواند به زمان و تمرین نیاز داشته باشد. در اینجا چندین نکته برای بهبود فن بیان با تمرینات مختلف وجود دارد که به شما کمک می‎کند کیفیت گفتار خود را افزایش دهید:

  1. پیچاندن زبان را تمرین کنید!

چرخاندن زبان در فن بیان رشته‌ای از کلمات است که از الگوهایی از صداهای مشابه استفاده می‌کنند که برای تولید آنها به جایگذاری متفاوت زبان شما نیاز است. پیچاندن زبان می‎تواند به شما کمک کند تا یاد بگیرید که صداهای پیچیده را بیان کنید و از شما می‎خواهد هنگام صحبت روی هر صدا تمرکز کنید. به عنوان یک تمرین روزانه، ممکن است تمرین پیچاندن زبان را انجام دهید. وقتی تمرین می‌کنید، وقت خود را برای یادگیری بهتر صرف کنید و در حین تولید هر صدا، توجه داشته باشید که زبانتان در کجای دهانتان قرار دارد.

  1. با صدای بلند بخوانید!

وقتی کتاب یا مقاله ای را می‎خوانید، کلمات را با صدای بلند برای خود بگویید و بر نحوه صدای خود، تلفظ آسان کلمات و هر کلمه یا عبارتی که شما را به چالش می‎کشد تمرکز کنید. این می‎تواند یک راه عالی برای تمرین صحبت کردن بدون مخاطب باشد. خواندن با صدای بلند می‎تواند یک استراتژی مفید باشد، زیرا ممکن است تمرکز بر نحوه گفتن مطالب در زمانی که به آنچه که باید فکر نمی‎کنید، راحت‎تر باشد.

  1. سرعت خود را مدیریت کنید!

در فن بیان، مراقب بیان کلمات خود باشید. برخی از افراد ممکن است زمانی که عصبی می‎شوند سریعتر صحبت کنند که ممکن است درک گفتار آنها را برای دیگران سخت‎تر کند. به سرعت گفتار خود توجه کنید و سرعت خود را کم کنید تا قبل از گفتن کلمه بعدی، هر کلمه را کامل کنید. با کاهش سرعت، به مخاطبان خود کمک می‎کنید تا هر کلمه را بهتر بشنوند و به طور کامل آن را درک کنند.

  1. حرکات دهان را اغراق آمیز کنید!

در فن بیان برای کمک به درک اینکه چگونه حرکات زبان، لب و فک بر گفتار شما تأثیر می‎گذارد، تمرین کنید که یک جمله، عبارت یا کلمه را در حین حرکت دادن دهان خود به روش‎های مختلف تکرار کنید. ممکن است برای شما مفید باشد که این تمرین را جلوی آینه امتحان کنید. یک جمله یا عبارت را انتخاب کنید و چندین بار آن را تکرار کنید. سعی کنید آن را با حرکات اغراق آمیز دهان یا در حالی که به سختی دهان خود را حرکت می‎دهید بیان کنید. به نحوه تغییر صداها بسته به نحوه حرکت دهان خود توجه کنید.

  1. از تمرینات فن بیان برای تقویت عضلات صورت خود استفاده کنید!

گاهی اوقات، ضعف در عضلات صورت می‎تواند در نحوه صحبت شما اختلال ایجاد کند. ممکن است تمریناتی را انجام دهید که عضلات دهان و فک شما را تقویت می‎کند. در صورتی که نیاز به ارائه طولانی داشته باشید، استفاده از این تمرینات ممکن است کمک کننده باشد. درست مانند هر عضله دیگری، ماهیچه‎هایی که برای گفتار استفاده می‎شوند ممکن است هنگام استفاده از آنها خسته شوند که ممکن است وضوح صحبت شما را در طول یک صحبت طولانی کاهش دهد. برای اطمینان از اینکه صحبت کردن شما در یک سخنرانی طولانی یا ارائه واضح باشد، باید عضلات صورت خود را از طریق ورزش تقویت کنید.

  1. تنفس خود را کنترل کنید!

در فن بیان کنترل نفس خوب برای واضح صحبت کردن مهم است. بسیاری از مجریان حرفه‎ای، خواننده‎ها و حتی بازیگران، تکنیک‎های تنفسی خاصی را برای بهبود کنترل تنفس خود روی صحنه تمرین می‎کنند. تمرینی برای تست تنفس وجود دارد که اگر آن را انجام دهید نشان می‌دهد که عمیق نفس می‌کشید که ممکن است به شما کمک کند با صدای کامل صحبت کنید.

 

تکنیک‎های فن بیان

در بررسی تکنیک‎های موثر برای فن بیان موارد زیر ارائه شده است که به شرح زیر است:

  • از سخنرانان خوب تقلید کنید!

استراتژی دیگر برای بهبود فن بیان، تماشای نحوه صحبت دیگران است. برخی از سخنرانان عالی ممکن است سیاستمداران و افراد مشهور یا … باشند. گوینده ای را انتخاب کنید که در ارائه سخنرانی موثر باشد و صحبت کردن آنها را بررسی کنید. به تنفس، لحن، سرعت و رفتار آنها توجه کنید. شما ممکن است یک کلیپ یا یک قطعه از سخنرانی آنها را انتخاب کنید و تقلید از آن را تمرین کنید. سعی کنید لحن و تکنیک‎های آنها را کپی کنید و در مورد ویژگی‎هایی که آنها را به یک سخنران موثر تبدیل می‎کند فکر کنید. با شناسایی ویژگی‌هایی که دیگر سخنرانان را مؤثر می‌سازند، می‌توانید این مهارت‌ها را در تعاملات خود تمرین کنید.

  • از قبل آماده شوید!

هنگامی که احساس اعتماد به نفس دارید و برای ارائه، سخنرانی یا مصاحبه آماده هستید، ممکن است از دیکشنری و فن بیان بهتری استفاده کنید. احساس راحتی با محتوای مطالب خود ممکن است به شما این امکان را بدهد که تمرکز بیشتری روی ارائه خود داشته باشید. قبل از ارائه، با نوشتن یادداشت برای سخنرانی و تمرین خود یا در مقابل خانواده، دوستان و همسالان خود آماده شوید. شما می‎توانید با تحقیق در مورد کسب و کاری که امیدوارید در آن کار کنید و تمرین پاسخ‎های خود به سوالات رایج مصاحبه، برای مراسم آماده شوید.

  • ضبط صدا مهمترین کار است!

اگر می‌خواهید در جهت فن بیان خود گام بردارید از ضبط صدا غافل نشوید. شنیدن صدای ضبط شده خودتان باعث می‌شود هر بار با اعتماد به نفس بیشتری پیش بروید. صدای ضبط شده را گوش کنید تا نقاط قوت صحبت کردن و زمینه‎های بهبود فن بیان را شناسایی کنید. این استراتژی ‎ به شما کمک می‌کند تا الگوها و عاداتی را در گفتار شخصی خود پیدا کنید که می‎توانید از طریق تمرین به آنها بپردازید. در عصر دیجیتال، مهارت‎های ارتباطی ضروری‎تر شده است.  امروزه کاربران و کارمندان باید بیاموزند که چگونه به طور مؤثر اطلاعات را از طریق ایمیل، جلسات زوم و رسانه‎های اجتماعی و همچنین حضوری مبادله کنند. البته اگر می‎خواهند با پویایی کار در حال تغییر همراه باشند. بنابراین، آیا می‎خواهید مهارت‎های ارتباطی خود را بهبود ببخشید و آنها را به گونه‌ای به تصویر بکشید که برای شما شغلی ایجاد کند؟ لازم است به موارد ذکر شده در زیر توجه کنید.

بهترین کتابهای فن بیان

در حقیقت، امروزه ما در عصری زندگی می‏کنیم که دیجیتالی شده است. لذا خواندن کتاب‏های موثر برای فن بیان می‏تواند در بهبود صحبت و نحوه بیان شما تاثیرگذار باشد. بهترین کتاب‎های موثر در این حوزه عبارتند از:

  • معرفی کتاب نقشه راه سخنرانی که نوشته احمد دباغیان است می‌تواند مفید باشد.
  • کتاب خودآموز سخنرانی که نوشته آماندا ویکرز است.
  • کتاب اصول سخنرانی و فن بیان به روش تد که نوشته کریس اندرسون (مدیر عامل تد) است.
  • کتاب صحبت در جمع به زبان ساده که نوشته لوری روزاکیس اتس می‌باشد.
  • کتاب آیین سخنرانی اثر دیل کارنگی که نویسنده آن همین فرد ذکر شده است.
  • کتاب سخنرانی موفق که نویسنده آن برایان تریسی است.
  • کتاب 33 گام تا یک سخنرانی خیلی خوب که نویسنده آن دیوید بکت است.

روشهای تقویت فن بیان

برای داشتن فن بیان عالی، استفاده از روش‎های موثر در این حوزه بسیار کمک کننده است. در زیر روش‎های موثر بیان شده است:

  1.  تعریف خودمان در وسیع ترین معنای ممکن

به دلیل باورهای محدود کننده، ما اغلب خودمان را به روشی محدود تعریف می‎کنیم. ما فکر می‎کنیم که فقط مجموعه خاصی از مهارت‎ها و نقاط قوت داریم. ما زندگی خود را بر اساس یک تفکر محدود استوار می‎کنیم و این به نوبه خود تجربیات ما را محدود می‎کند. اما واقعیت این است که ما می‌توانیم خودمان را دوباره تعریف کنیم و این اغلب با کشف ایده‌های جدید، روش‌های جدید تفکر و تجربیات جدید شروع می‌شود. به عنوان مثال، نمی‎توانم به شما بگویم که چند وقت یکبار وارد مکالمه ای می‎شوم که حول محور خلاقیت‎ می‎چرخد.  مشکل این است که ما خلاقیت را با هنرمندان، نوازندگان، ترانه سراها و غیره مرتبط می‎کنیم. اما واقعیت این است اگر بتوانیم راه حل‎هایی برای مشکلات منحصر به فرد خود در فن بیان پیدا کنیم، خلاق هستیم.

خلاقیت در اطراف ما وجود دارد، اما برای خیلی‌ها نامرئی می‌ماند، در دید آشکار پنهان است، زیرا خودمان را شرطی کرده‌ایم که فقط در چند مکان به دنبال آن بگردیم. اگر کمی سخت‌تر نگاه کنید، مکان‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید از آنها ایده‌های جدیدی برای بهبود کار خود بگیرید.

  1.  خودشناسی را توسعه دهید!

گاهی اوقات لازم است بایستیم، مکث کنیم و به زندگی خود فکر کنیم. ما باید به درون نگاه کنیم و خودمان را کشف کنیم. با درک بهتر خود، آمادگی بیشتری برای کشف آنچه از زندگی داریم، خواهیم داشت. این به ما احساس جهت گیری بیشتری در زندگی می‎دهد و ما با هدف، حرکت و عمل خواهیم کرد.  شاید هیچ چیز بیشتر از احساس هدف به بهبود در فن بیان خود کمک نمی‎کند.  در اینجا چند چیز وجود دارد که می توانید کشف کنید:

نقاط قوت اصلی شما چیست؟

در مبحث فن بیان می‌توان گفت؛ گاهی اوقات چیزهایی وجود دارند که ما به طور طبیعی در آنها مهارت داریم، حتی از آن آگاه نیستیم. شاید این مهارت‎های ارتباطی ما باشد. شاید این توانایی حل مسئله ما باشد. شروع به کاوش در مواردی کنید که ذاتاً در آنها مهارت دارید و اگر به کمک نیاز دارید، از خانواده و دوستان بپرسید.

احساسات شما چیست؟

من معتقدم که در هر کاری می‎توانیم اشتیاق پیدا کنیم. مسئله فقط این است که چگونه به آن موضوع نزدیک شویم. اگر با نگرش منفی به آن نزدیک شویم، به احتمال زیاد از آن لذت نخواهیم برد. راهی عالی برای شروع کاوش در فن بیان و علایق خود، سعی در به یاد آوردن لحظاتی است که احساس می‎کردید زنده هستید. به فید فیسبوک خود نگاهی بیندازید. چه محتوایی را به اشتراک می‎گذارید؟ موضوعات رایج چیست؟ چه کلماتی شخصیت شما را توصیف می‎کنند؟ کلماتی که شما را توصیف می‎کنند، بنویسید. چقدر به آن‎ها اهمیت می‎دهید؟ این یکی دیگر از تکنیک‌های کاوش عمیق در نحوه فن بیان شما است. باز هم از خانواده و دوستان کمک بخواهید.

ارزش های شما چیست؟

ارزش‎ها مهم هستند تا زمانی که بر اساس ارزش‎های خود تصمیم می گیریم، لذا احساس شادی و رضایت بیشتری می‎کنیم.

 

ثبت نام در دوره فن بیان مهرآفرین ( اعظم صادقیان)

برای بهبود فن بیان و نحوه عالی صحبت کردن خود بهتر است در دوره بیان مهرآفرین(اعظم صادقیان) شرکت کنید. جهت ثبت نام لازم است به این سایت مراجعه کنید تا در مورد چگونگی ثبت نام، به شما اطلاعاتی داده شود. می‎توانید با ثبت نام در دوره فن بیان مهرآفرین از دوره اعظم صادقیان به خوبی استفاده کنید.

چگونه فن بیان خوبی داشته باشیم؟

برای اینکه فن بیان خوبی داشته باشید، لازم است مراحل زیر را بررسی کنید:

  • گفتن حقیقت را تمرین کنید!

اغلب ما از موقعیت‎های مختلف دور می شویم و احساس می‎کنیم که باید این کار را تکرار کنیم. این باعث می‌شود نتوانیم به خوبی احساسات خود را بیان کنیم. این ممکن است به دلیل عدم تمایل به آسیب رساندن به فرد، ترس از درگیری یا عدم اعتماد به نفس باشد. صرف نظر از دلیل، ما اغلب پس از آن خودمان را مورد شماتت قرار می‎دهیم. در این شرایط، خود را به چالش بکشید تا آزادانه و بدون ترس صحبت کنید. این به تمرین نیاز دارد. اما هر چه بیشتر این کار را انجام دهید، آسان‎تر می‎شود. این کار را یک بار، دو بار، سپس سه بار انجام دهید تا در نهایت تبدیل به یک عادت خوب در شما شود. این امر بعد از گذشت چند ماه تبدیل به یک سبک زندگی می‎شود.

  • رها کردن افکار مردم

مانند گفتن حقیقت، این امر هم نیاز به تمرین دارد. آنچه ما در مورد آن صحبت می‎کنیم این است که چگونه ما اغلب کارهای خاصی را انجام نمی‎دهیم. به عنوان مثال؛ کارهایی که برای ما مهم هستند را مورد بررسی قرار نمی‌دهیم، زیرا ما به فکر دیگران اهمیت می‎دهیم. سخنرانی در جمع به شما کمک می‎کند فن بیان خود را تقویت کنید و در نحوه صحبت خود تغییراتی ایجاد کنید.‌

  • در تمرینات خلاقانه شرکت کنید!

سعی کنید به منظور بهبود فن بیان خود، در تمرینات خلاقانه شرکت کنید، زیرا ارزش آن را در زندگی خود می‎بینید. به عنوان مثال، از طریق نوشتن، بهبود قابل توجهی را در ارتباط خود با مردم مشاهده می‎کنید. این یعنی افزایش اعتماد به نفس! در نهایت، نوشتن راهی فوق العاده برای کشف احساسات، بیان احساسات و یادگیری چیزهایی در مورد خودمان است.

بهترین اساتید فن بیان اینستاگرام

بهترین اساتید فن بیان اینستاگرام عبارتند از:

  • محمدپیام بهرام پور: سخنران مهارت‎های ارتباطی
  • علیرضا سخنوران: بهترین سخنران فن بیان
  • فریبا علومی یزدی: بانوی سخنران صدا و سیما
  • مهدی صادقلو: بهترین استاد فن بیان
  • بابک بهمن خواه: استاد موفقیت در فن بیان

علاوه بر این، می‎توانید با ثبت نام در دوره فن بیان مهرآفرین از دوره فن بیان اعظم صادقیان به خوبی استفاده کنید.

آموزش فن بیان برای کودکان

آموزش فن بیان برای کودکان می‎تواند مجموعه مهارت‎های آن‎ها را افزایش دهد

  1. افزایش اعتماد به نفس

وقتی نسبت به صدای صحبت کردن خود احساس خوبی دارید، ممکن است هنگام بیان ایده‏ها، ملاقات با افراد جدید و برقراری ارتباط با دیگران اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. این می‌تواند به شما انگیزه دهد که ریسک کنید یا با چالش‌ها مقابله کنید و در عین حال رضایت شما را افزایش دهد.

  1. ارتباط با دیگران

احساس اعتماد به نفس در صدای صحبت کردن شما ممکن است انگیزه شما را برای برقراری ارتباط بیشتر با دیگران ایجاد کند. دیکشنری و فن بیان خوب به شما کمک می‎کند تا ایده‎ها، نگرانی‎ها و انتظارات خود را به طور واضح و موثر برای مخاطبان توضیح دهید. شفافیت ارتباطات فوایدی دارد که برای کودکان بسیار حائز اهمیت است.

  1. ایجاد اولین تاثیر مثبت

صحبت کردن با لحن خوب ممکن است به کودک شما کمک کند اولین تاثیر خوبی در مخاطبان خود داشته باشید. وقتی واضح و با لحن مناسب صحبت می‎کنید، ممکن است به دیگران کمک کند که شما را فردی مطمئن، آگاه و قابل اعتماد بدانند. استفاده از فن بیان خوب ممکن است به شما کمک کند ایده‏های خود را به وضوح، کارآمد و موثر برای هم سن و سالان خود بیان کنید.

بازیهای تقویت کننده فن بیان کودکان

بازی‎های تقویت کننده فن بیان کودکان تاثیر بسزایی در نحوه ارتباطات آنان خواهد داشت. این بازی‌ها شامل:

  • بازی حدس شی
  • بازی ربط کلمات
  • بازی داستان سرایی
  • بازی گزارشگری
  • بازی نقش آفرینی

نکات فن بیان در برخورد با مشتری

در فن بیان، برای اینکه ارتباط بهتری با مشتریان خود داشته باشید بهتر است نکات زیر را توجه کنید:

1.نحوه گوش دادن مناسب

2.قطع نکردن صحبت مشتری

3.استفاده از نام شخص در حین صحبت

4.استفاده از کلمات قابل فهم و درک

5.ارتباط مثبت با مشتری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد