بررسی کارما در ادیان مختلف

قانون کارما در ادیان مختلف

زندگی قانون کنش و واکنش است! این قانون در هر جایی از زندگی بشر خود را نشان می‌دهد. احتمالاً شما هم بارها ضرب‌المثل‌هایی مانند «هر چه کنی به خود کنی چه خوب کنی چه بد کنی» یا «زندگی انعکاس کارهای ماست» و مثال‌هایی از این قبیل را شنیده‌اید.

واژه کارما نیز به گونه‌ای کامل این قانون را در زندگی بشر و طبیعت قانونمند خداوند نشان می‌دهد. کارما می‌گوید: هر عملی که انجام دهی به صورت یک انرژی به طبیعت ارسال شده و در زمان و مکان تعیین شده از طرف کائنات به سوی تو برمی‌گردد.

یعنی هر عملی یک عکس‌العمل در پی دارد. چه از نظر اخلاقی چه دینی و منطقی، کارما چندان دور از انتظار نیست و در هر جامعه و نگرش دینی به گونه‌ای خاص خود را نشان می‌دهد. در این مقاله قصد داریم تا بیشتر در مورد  کارما در ادیان مختلف صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

کارما در ادیان مختلف و اعتقاد به آن

در هر دینی ارزش‌های اخلاقی گنجانده شده است. انسان همیشه در انتهای تفکرات خود،  منافع و کیفیت زندگی را هم در نظر می‌گیرد. شاید علت بازدارندگی قوی که اعتقاد به کارما برای عمل نادرست به همراه دارد، همین نگرش منفعت‌طلبی و فرار از سختی در زندگی است.

کارما می‌گوید چه رفتار خوبی داشته باشید چه بد، روزی به شما برمی‌گردد. این قانون طبیعت و کارما در ادیان مختلف با لفظ‌ها و واژه‌های مختلفی بیان شده است. حتی در اشعار شاعران بزرگ نیز ردی از کارما دیده می‌شود. به قول مولانا:

این جهان کوه است و فعل ما ندا /  سوی ما آید ندا‌ها را صدا / گرچه دیوار افکند سایهء دراز / بازگردد سوی او‌ آن سایه باز

قانون کارما

کارما در هندوئیسم

در بحث کارما در ادیان مختلف، بهتر است از منشأ واژه کارما شروع کنیم. در اصل بیشترین اعتقاد به کارما در هندوئیسم است و منشأ آن نیز به همین دین برمی‌گردد. آنها اعتقاد دارند که روح در زندگی‌های مختلفی گرفتار شده است و تا روح از تمایلات نفسانی خود دست نکشد آزاد و رها نمی‌شود. از طرفی اعتقاد دارند گاهی کارمای زندگی قبلی آنهاست که در این زندگی جدید دامن‌گیرشان شده است.

کارما در مسیحیت

یکی دیگر از ادیان مهم در جهان، دین مسیحیت است که بر پایه اعتقاد به خداوند و حضرت مسیح بنا نهاده شده است. در اصل می‌توان گفت قانون کارما در ادیان مختلف از جمله مسیحیت دیده می‌شود. در این دین هم اعتقاد بر این است که کارما وجود دارد و انسان نتیجه عملش را می‌بیند؛ اما قانون بخشایش هم در کنار کارما قرار داده شده است. یعنی می‌توان با فعال کردن بخشایش در درون انسان و طبیعت، اثر کارمای منفی را از بین برد و از برگشت انرژی منفی به زندگی فرد جلوگیری نمود.

برای درک بهتر این مقاله توسعه می شود ابتدا مقاله کارما چیست؟ و همین طور مقاله نقد کارما  را مطالعه کنید .

کارما در ادیان مختلف و یهودیت

کارما به زبانی دیگر نیز در دین یهود دیده می‌شود. در دین یهود هم ذکر شده است که هر عملی عکس‌العملی را به همراه دارد. خواه این عمل خوب باشد یا بد! حال در دین یهود اعتقاد بر این است که در روز بخشش گناهان یا یوم الکیپور، می‌توان قضاوت خداوند را تغییر داد و روند زندگی را دگرگون کرد.

کارما در جینیسم

کارما در ادیان مختلف بررسی شد، جینیسم هم به عنوان یکی از ادیان شرقی خود را با الفاظی کوانتومی نشان می‌دهد. در این دین معتقدند که کارما و نتیجه عمل انسان همانند یک ماده اتمی و ذراتی واقعی خود را به روح انسان گره می‌زنند. این دین معتقد است که تا زمانی کارما روی دوش روح باشد، فرد در حیات‌های مکرر سرگردان خواهد ماند.

از طرفی ویژگی‌های منفی که روح دارد مانند حرص و طمع یا غرور و … باعث می‌شود تا کارما تمایل بیشتری به چسبیدن به آن داشته باشد. پیروان این دین معتقدند برای این که گرفتار اثرات منفی رفتار خود بر اساس کارما نشوند، میانه‌رو باشند و به هیچ موجود زنده‌ای مگر برای دفاع از خود آسیب نزنند.

قانون کارما و اسلام

 قانون کارما و اسلام

کارما در ادیان مختلف با کمی تغییر در معنای اصیل آن وجود دارد. اسلام به عنوان کامل‌ترین دین از نظر مسلمانان، توانسته است بشر را در مسیر سعادت دنیوی و اخروی هدایت کند. در دین اسلام هم نتیجه اعمال خوب و بد انسان به خوبی مورد توجه قرار گرفته است. با این تفاوت که این احتمال وجود دارد تا برخی از نتایج اعمال در این دنیا به سراغ فرد نیاید و عقوبت و بازخواست آن در سرای دیگر و دیار آخرت به انسان برگردد.

پس کارما از نظر اسلام هم وجود دارد ولی همه آن ممکن است در دنیا نباشد. از طرفی مفهوم بخشش و مغفرت نیز در اسلام وجود دارد. گاهی انسان از سر ناآگاهی و غفلت دست به کاری می‌زند که بعد پشیمانی به سراغش می‌آید. در این مواقع هم با طلب مغفرت از پروردگار و گاهی جبران خساراتی که وارد کرده است، می‌تواند کارما سوزی کند و انرژی منفی را که از کار خود به طبیعت فرستاده است، خنثی کند.

[irp posts=”134530″ name=”نقد قانون کارما [هر آنچه که باید بدانید]”]

نتیجه و جمع‌بندی کارما درادیان مختلف

با توجه به مثال‌هایی که از کارما در ادیان مختلف زده شد، می‌توان این گونه برداشت کرد که نتیجه و عقوبت یا پاداش اعمال در تمامی دین‌ها وجود دارد. گاهی با نام جزای عمل گاهی با نام کارما و گاهی هم در قضیه تناسخ خود را نشان می‌دهد.

در دین‌هایی که بر پایه خداپرستی بنا نهاده شده‌اند مانند اسلام، مسیحیت و یهودیت، استفاده از قدرت بخشایش خداوند و طلب مغفرت، مسیر جبران را برای انسان باز گذاشته است. در ادیان هندوئیسم و شرقی این اعتقاد وجود ندارد و بدون شک باید نتیجه عمل در این دنیا یا در زندگی بعدی فرد دیده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد