قانون جذب در نهج البلاغه

در این مطلب قصد داریم بررسی کنیم که آیا از قانون جذب در نهج البلاغه نیز صحبت شده است؟ لازم است از منظر دینی به قانون جذب نگاه کنیم. همان طور که میدانید نهج البلاغه یکی از مهمترین کتابهای مذهبی مسلمانان است که دریای گستردهای از اطلاعات را در خود جای داده است. قانون جذب نیز مبحثی است که سالهاست همهی مرم جهان از آن صحبت میکنند و به آن معتقدند. آیا فکر میکنید این قانون در کلام امیر المؤمنین نیز آمده است؟

در ادامه قانون جذب را به طور خلاصه تعریف میکنیم و خواهیم گفت که آیا ردی از این قانون در کلام امیر المؤمنین یا همان نهج البلاغه دیده میشود یا نه؟ در صورت وجود قانون جذب در نهج البلاغه، میتوان به این نتیجه رسید که قانون جذب واقعی است و اگر بر روی آن در زندگی تمرکز کنیم، به نتایج متعجب کنندهای خواهیم رسید.

 

قانون جذب در نهج البلاغه

اگر پیش از این در مورد قانون جذب مطالعه کرده باشید، میدانید که یکی از فرمولهای موفقیت و جذب ثروت در زندگی است. در این قانون گفته میشود که اگر بر روی هدفی در ذهنتان تمرکز کنید، شبکههای خاصی در مغز شما برای رسیدن به آن هدف به وجود میآید. همین باعث میشود که راحتتر از آن چه فکر میکنید به هدفتان برسید. البته این کار نیاز به تمرین و مداومت دارد.

به عنوان مثال، میتوان به بندبازی اشاره کرد که با تمرین مداوم، سعی دارد تعادل خود را بر روی طناب حفظ کند. اگر از نظر زیست شناسی به این موضوع نگاه کنیم، خواهیم دید که هیچ شکی در وجود این قانون نیست.

زمانی که هدفی را انتخاب میکنید، نسبت به آن مشغله ذهنی پیدا میکنید و به طور ناخودآگاه، ذهنتان برای رسیدن به آن هدف، تمام نیرو و تلاش خود را به کار میگیرد. البته تا حد بسیار زیادی همه چیز به حال و هوای درونی شما و افکار مثبت و منفی خودتان بستگی دارد. در اسلام در این مورد که به باید در فکر و عمل استمرار داشته باشیم، صحبتهای زیادی شده است که در این جا به طور دقیق به بررسی قانون جذب در نهج البلاغه میپردازیم.

جالب است که سالهای پیش، قبل از آن که صحبتهای متعددی در این باره شود، امیرالمؤمنین در کتاب خود به گونهای قانون جذب را توضیح داده است که در حال حاضر به عنوان یکی از جذابترین قوانین دنیا به حساب میآید.

مجموعه مهرآفرین، دوره قانون جذب کاربردی را برای شما تهیه کرده است که می‌توانید توضیحات آن را ملاحظه کنید.

 

قانون جذب از نظر امام علی (ع)

بنابر تفسیرهایی که تاکنون انجام شده است، گفته می‌شود که قانون جذب در نامهای که امام علی به فرزند بزرگشان امام حسن نوشته شده است، به چشم میخورد. برخی از پژوهشگران دینی به این بخش از کتاب نهج البلاغه استناد میکنند و میگویند که وجود قانون جذب کاملاً اثبات شده است. بد نیست بدانید بزرگان دینی اسلام نیز از این قانون در زندگی استفاده میکردند.

قانون جذب در نهج البلاغه به طور کامل و با جزئیات بیان شده است. بنابراین میتوان به این نتیجه رسید که صحبتهای امیرالمؤمنین به قانون جذب اشاره دارد. در قسمتی از کتاب با توجه به احادیث و صحبتهای امام علی، قانون جذب کاملاً آشکار است که در ادامه به بررسی آن میپردازیم.

پیش از آن که به این موضوع بپردازیم، لازم است یادآور شویم که براساس قانون جذب، حس مثبت و منفی که درونتان قرار دارد و باورهای عمیقی که نسبت به خودتان داشته باشید، تا حد بسیار زیادی در جذب خواسته هایتان با توجه به قانون جذب تأثیرگذار است. حال تصور کنید براساس کلام خداوند و امام علی نیز چنین قانونی اثبات شده باشید. این جاست که نور امیدواری برای همیشه در دلهایمان زنده میماند.

 

قانون جذب درنهج البلاغه (نامه 13)؛ بخش اول

مطالعه و بررسی این نامه نه تنها کمک میکند با کلام امیرالمؤمنین و پندهای او بیشتر آشنا شویم، بلکه به ما کمک میکند از جهان هستی نیز به بهترین درک ممکن برسیم.

امام علی در بخشی از کتاب به رحمت خدای متعال اشاره میکند و میفرماید:

آگاه باش، پروردگاری که گنجهای زمین و آسمان در دستان اوست به تو اجازه میدهد هر آن چه که به عنوان هدف در ذهن داری درخواست کنی و باید بدانی که اجابت درخواست تو نیز در دستان خداوند است. از خداوند متعادل درخواست کنید تا به شما ببخشد، رحمت خداوند را درخواست نمایید تا به شما ببخشاید.

حضرت علی در ابتدای نامه به قدرت پروردگار اشاره میکند. میفرمایند که تمام ثروتهای زمین و آسمان در دستان پروردگار است. خدای مهربان اجازهی درخواست کردن از خودش را به همه ی ما انسانها داده است. در ادامه ی این مطلب نیز میفرمایند که خداوند انسان را به خواسته اش خواهد رساند.

با توجه به این سخنان امام علی در نهج البلاغه، میتوان گفت هر کس که خواستهای داشته باشد و نیاز و خواسته خود را بیان کند، خداوند به یاری او خواهد آمد و درخواست او را اجابت میکند.

این عبارات بالا را میتوان به عنوان تعریف دیگری از قانون جذب دانست. قانون جذب در نهج البلاغه نیز همان اصل اولیه را در بر دارد. اصلی که میگوید انسانها آن چه که در ذهن دارند را درخواست کنند تا در نهایت به آنها داده شود.

شاید تاکنون شنیده باشید که خداوند به افرادی که درخواستهای جاه طلبانه ای دارند، نعمت های بیشتری عطا میکند. در واقع اگر از خداوند کم طلب کنیم، به معنای آن است که به طور واقعی و از ته وجودمان به قدرت و بخشندگی خداوند باور نداریم.

 

قانون جذب در نهج البلاغه (نامه 13)؛ بخش دوم

و خداوند کسی را بین تو و خودش قرار نداده است تا فاصله و حجاب ایجاد کند. خداوند تو را مجبور نکرده است که به واسطه یا شفیعی پناه ببری.

در اطرافمان افراد بسیار زیادی را میبینیم که بین خود و خداوند، واسطه ای قرار میدهند. بیشتر این افراد به خاطر اشتباهاتی که در گذشته انجام دادهاند، خود را کم ارزش میدانند و معمولاً این گونه میگویند که تو نزد خداوند عزیزتری، تو بگو هوای ما را هم داشته باشد.

در ادامه‌ی نامه گفته میشود:

خداوند در توبه را نیز در صورت ارتکاب به گناه نبسته است. شتابی در کیفر تو نداشته و در بازگشت و توبه را بر تو عیب نگرفته است. در جایی که رسوایی سزاوار تو بوده است، تو را رسوا نساخته و شرایط سنگینی را برای بازگشت تو مطرح نکرده است.

همچنین در بخش دیگری که در رابطه با قانون جذب است، فرموده است:

چیزهایی را از گنجینه ی رحمت خداوند درخواست کن که کسی غیر از او نمیتواند عطا کند. درخواست هایی مانند عمر بیشتر، گشایش در روزی، تندرستی بدن. کلیدهای گنجینه خداوند در دستان تو قرار دارد. اوست که به تو اجازهی دعا کردن داده است، پس هر زمان که اراده کنی میتوانی درهای نعمت را با دعا بگشایی تا ببینی که باران رحمت الهی بر تو میبارد.

این بخش از نامه کاملاً تأیید کننده قانون جذب در نهج البلاغه است. گفته شده است که قدرت بینظیری از طرف خداوند در وجود ما قرار دارد. تنها لازم است به این قدرت باور داشته باشیم تا در نهایت به هر چیزی که میخواهیم برسیم.

 

 بررسی بیشتر قانون جذب در کلام خداوند و حضرت علی

در حدیثی، امام علی میفرمایند:

در مورد امور زندگی خود فکر کن، آرامش خود را حفظ کن به خدا توکل داشته باش<. پس از آن که آستین های خود را بالا بزنی، دستهای خداوند را خواهی دید<. دستهایی که زودتر از تو شروع به کار کرده اند<.

از منظر دینی، این حدیث نیز اثبات کنندهی قانون جذب است. همان طور که میدانید و در قانون جذب در نهج البلاغه هم ذکر شد، خداوند است که سرپرستی کائنات را برعهده دارد. کائنات به خواست خداوند به خواسته های ما پاسخ میدهند و کمک میکنند که مسیر رسیدن به اهداف هموارتر شود.

امیرالمؤمنین بارها به این مورد اشاره کردهاند که اگر خواسته هایمان را از خدا بخواهیم و به رحمت و قدرت او باور داشته باشیم، پیش از آن که خودمان اقدام به انجام کاری کنیم، خدوند برای یاری رساندن به ما حاضر شده است.

در آیه ی 60 سورهی غافر در نهج البلاغه میخوانیم:

رَبّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ

و پروردگار شما فرموده است: مرا بخوانید تا اجابتتان کنم.

این آیه از قرآن نیز اشاره به قانون جذب دارد. آیا اثبات و تضمینی بزرگتر از این هست که خداوند میفرمایند: هر آن چه از من بخواهید به شما خواهم داد.

جمع‌بندی

چه قدر زیباست کلام امام علی (ع) که در مورد قانون جذب در نهج البلاغه میفرمایند: خداوند صاحب همه چیز است و کسی جز او نمیتواند چیزی به ما ببخشد. میتوان از مطالبی که ذکر شد به این صورت نتیجه گیری کرد: تفاوتی نمیکند هدف ما چه چیزی باشد و چه در سر داشته باشیم، مهم این است هر آن چه که میخواهیم را از خود او طلب کنیم و به رحمت و قدرت خداوند اعتقاد کاملی داشته باشیم.

خواهیم دید که درونمان پر از حس و حال مثبت خواهد شد و حتی گاهی اوقات به گونه ای در مسیر رسیدن به اهدافمان قرار میگیریم که هیچ‌گاه تصور رسیدن به آن را به این راحتی نداشته ایم. دانستید که قانون جذب در نهج البلاغه به وضوح دیده میشود. قانونی که بارها به تمام جهانیان ثابت شده است، سالیان پیش توسط کلام امام علی (ع) در نهج البلاغه به زیباترین شکل ممکن به آن اشاره شده است.

1 دیدگاه برای “قانون جذب در نهج البلاغه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد