انواع سابلیمینال و کاردبردهایشان

آشنایی با انواع سابلیمینال

برای اینکه با انواع سابلیمنال آشنا شویم ابتدا باید کلمه سابلیمینال را درک کنیم. در این مقاله با ما همراه شوید تا مرور مختصری بر مفهوم سابلیمنیال داشته باشیم و با انواع آن آشنا شویم.

سابلیمینال چیست؟

سابلیمینال در لغت به معنای زیر آستانه درک کردن است.

ابتدا باید با مفهوم آستانه مطلق آشنا شویم. آستانه مطلق پایین‌ترین سطح درکی است که ما می‌توانیم به طور آگاهانه از حواس هفتگانه خودمان استفاده کنیم. هرچیزی که حواس هفتگانه ما را به طور ناخودآگاه تحریک کند و زیر آستانه مطلق ما باشد با عنوان زیر آگاهی یا سابلیمینال شناخته می‌شود.

لازم به ذکر است که ما نمی‌توانیم به طور آگاهانه از چیزهایی که بر روی ناخودآگاهمان تاثیرگذارند آگاه شویم، حتی اگر با دقت به آن توجه کنیم.

عملکرد سابلیمینال

طبق نظریه روانشناسان از جمله فروید، ذهن به طور کلی به دوبخش خودآگاه و ناخودآگاه دسته‌بندی می‌شود. خودآگاه بخش اجرایی و قابل‌رویت عملکرد ما را در اختیار دارد و ناخودآگاه به طور غیر مستقیم کنترل عملکرد بخش خودآگاه را در اختیار دارد.

توانایی و قدرت ناخودآگاه به مراتب بیشتر از خودآگاه افراد است. سابلیمینال‌ها بدون اینکه خودآگاه ما را هوشیار کنند به ناخودآگاه ما نفوذ کرده و باعث ایجاد واکنش در آن می‌شوند.

انواع سابلیمینال

انواع سابلیمینال

سابلیمنال‌های بصری

سابلیمنال‌های شنیداری

سابلیمنال‌های بصری فرعی

سابلیمینال‌های بصری ثابت سابلیمینال‌های شنیداری معمول سابلیمینال‌های شنیداری معکوس

حال که با نحوه عملکرد سابلیمینال‌ها آشنا شدیم در ادامه به معرفی انواع سابلیمینال‌ می‌پردازیم.

همانطور که می‌دانید هر انسانی با حواس هفتگانه خود با دنیای پیرامون ارتباط برقرار می‌کند: بینیایی، شنوایی، لامسه، بویایی، چشایی، تعادل، حس حرارت، که البته تاثیرپذیری ادراکی ما غالبا از طریق حس بینایی و شنوایی اتفاق می‌افتد و بالطبع پیام‌های سابلیمینال دو حس را هدف خود قرار می‌دهند: بینایی و شنوایی.

سابلیمنال‌های بصری و شنیداری هر کدام به زیر مجموعه‌های خاص خود تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه به آنها می‌پردازم.

پیام‌های سابلیمینال بصری

دو نوع پیام بصری سابلیمنیال وجود دارد: سابلیمنال‌های بصری فرعی و سابلیمینال‌های بصری ثابت.

سابلیمینال‌های بصری فرعی

به نوعی از انواع سابلیمینال‌های بصری گویند که نشانه‌های بصری آنقدر سریع – معمولاً چند میلی ثانیه – پخش می‌شوند که بینندگان آنها را درک نمی‌کنند.

سابلیمنال‌های بصری ثابت

سابلیمینال‌های بصری ثابت معمولاً تصاویری ثابتند که نشانه‌ای به صورت غیر ملموس در تصویر جاسازی شده است و از دید ساده ما پنهان می‌شوند. از این نوع سابلیمنال‌ها بیشتر در تبلیغات چاپی استفاده می‌شود.

سابلیمنال‌های شنیداری

دو نوع پیام سابلیمینال شنیداری وجود دارد: سابلیمینال‌های شنیداری معمول و سابلیمینال‌های شنیداری معکوس.

سابلیمینال‌های شنیداری معمول

پیام‌های سابلیمینال‌های شنیداری معمل پیام‌هایی با حجم صدایی فوق‌العاده کم‌اند که با فایل‌های صوتی با صدای بلندتر تلفیق می‌شوند تا شنیده نشوند.

سابلیمنال‌های شنیداری معکوس

این نوع سابلیمینال‌های پیامی صوتی را به صورتی معکوس و وارونه از آخر به اول ضبط می‌کنند و به صورتی ارائه می‌دهند که پیام مورد نظر قابل تشخیص نیست.

اگر علاقه‌مند به نحوه ساخت انواع سابلیمینال‎‌ها هستید می‌توانید به مقاله ما با عنوان چگونه سابلیمینال را بسازیم؟ مراجعه کنید.

تا به اینجا با تقسیم‌بندی انواع سابلیمینال به لحاظ تاثیرگذاری بر حواس آشنا شدیم. در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع سایبلیمنال به لحاظ عملکرد آشنا شویم:

 انواع سایبلیمنال به لحاظ عملکرد

1. سابلیمنال خبری

با تکرار خبری به صورت مستقیم و غیر مستقیم قبل از وقوع آن، به صورت ناخودآگاه افراد را در مسیر هدف مورد نظر هدایت می‌کنند.

2. سابلیمنال رفتاری

فردی که قصد استفاده از سابلیمینال رفتاری را دارد، قبل از برخورد با فرد مورد نظرش در مورد رفتارهای مورد علایق آن فرد تحقیق می‌کند و با اجرای آن رفتارها اعتماد فرد مورد نظرش را جلب می‌کند

3. سابلیمینال گفتاری

این نوع از سابلیمینال عملکردی مانند سابلیمینال رفتاری دارد با این تفاوت که از گفتار به جای رفتار استفاده می‌شود.

4. سابلیمینال پیکری

این نوع از سابلیمینال با ساخت پیکره‌ پیامی خاص را به ذهن ناخودآگاه ما می‌فرستد. به ظاهر و به صورت آگاهانه شاید قادر به درک آن پیام نباشیم ولی پیام مورد نظر را ذهن ناخودآگاه ما درک خواهد کرد.

5. سابلیمینال نوستالژیک

این نوع سابلیمینال با استفاده و نشر مجدد مواردی که حس نوستالژیک را برای افراد دارند، پیام ناخودآگاهی را به افراد ارائه می‌دهد.

6. سابلیمینال ریتمیک

در این نوع سابلیمینال با استفاده از ریتیم، پیامی خاص به طور مرتب تکرار می‌شود. ریتم‌ها به راحتی در ذهن هر انسانی نقش می‌بندند و افراد با استفاده از ریتم، پیام‌ها را به ناخودآگاه افراد هدایت می‌کنند.

7. سابلیمینال موسیقیایی

این نوع سابلیمینال از همان ترفند سابلیمینال ریتمیک استفاده می‌کند با این تفاوت که در سابلیمینال ریتمیک حتما نیازی به حضور موسیقی نیست، ولی در سابلیمینال موسیقیایی حضور موسیقی الزامی است. از این رو این سابلیمینال تاثیرگذارتر خواهد بود.

8. سابلیمینال بنیانگر

در این نوع سابلیمینال از تضاد ارزش‌ها استفاده می‌شود. مثلا اگر برای افرادی که از سابلیمینال استفاده می‌کنند فقیر بودن یک ارزش است، افراد ثروتمند را در پیام‌های خود انسان‌های ریاکار و بدی جلوه می‌دهند. با این کار به طور ناخودآگاه ثروتمند بودن ضد ارزش و فقیر بودن ارزش جلوه خواهد کرد.

نتیجه

با توجه به مواردی که در بالا ارائه شد می‌توانیم از انواع سابلیمینال در جهت‌ رشد و برقرار کردن ارتباط با ضمیر ناخودآگاهمان استفاده کنیم.

از طرفی با آگاهی که در بالا به دست آوردیم مراقب باشیم افرد مختلف به منظورهای متفاوت تاثیر زیادی بر ما نگذارند. در اینجا قابل ذکر است که ممکن است افراد با قرار گرفتن در معرض سابلیمینال‌ها برای انجام کاری تحت قشار قرار بگیرند، ولی در نهایت تصمیم‌گیرنده خود اشخاص هستند و نه هیچ فرد دیگری!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد