اعتماد به نفس

آيا مي‌دانيد اعتماد به نفس چيست؟!

آيا به توانایی‌ها و استعدادهای خود، در به سرانجام رسانيدن کارها، به‌طور موفقیت‌آمیز اعتماد و باور داريد؟!

آيا مي‌دانيد اعتمادِ به نفس، نقش بسيار مهمي، در توسعه و پیشرفت و موفقیت‌های یک فرد ایفا می‌کند؟!

آيا تصميم داريد به ارتقاء اعتماد به نفس‌تان كمك كنيد؟!

اعتماد به نفس چیست

واژه “اعتماد” به تنهایی به معنای میزان اطمینانی است که به نحوه رفتار و عملکرد دیگران دارید و تعامل خود را بر این اساس با آنها تنظیم می‌کنید.
واژه اعتماد به نفس(Self Confidence) میزان اطمینانی است که به خودتان در به سرانجام رساندن کارها دارید. “اعتماد به نفس” و “موفقیت” لازم و ملزوم یکدیگرند یعنی اعتماد به نفس موفقیت را به وجود می آورد و کسب موفقیت اعتماد به‌ نفس را ارتقا می دهد.

اگر تا به حال باری به هر جهت زندگی کرده‌اید و از درجا زدن و عدم رشد و پیشرفت در زندگی خسته شده‌اید و ضعف اعتماد بنفس شما را کلافه کرده و درصدد ایجاد تغییراتی در متن زندگی خود هستید، پایه و اساس خویشتن و اولین چیزهایی را که باید تقویت کنید، عزت نفس و اعتماد به نفس است.

عزت نفس به معنای میزان ارزش‌گذاری و احترام گذاری شما بر روی خودتان است و حاصل و برآیند آن سنگ بنای زیرین شخصیت شماست، که هر چقدر این فونداسیون و اسکلت‌بندی قویتر باشد، خروجی و کیفیت زندگی فرد بالاتر خواهد بود و متناسب با آن، شخصیت‌تان و نوع اندیشه و باورهایتان شکل می‌گیرد و در مرتبه بعدی اهمیت موضوع اعتماد به نفس است که بشدت متاثر از عزت نفس است و به عقبه شما بر می‌گردد. احتمالا در گذشته، توسط والدین و یا در مدرسه توسط دوستان و یا آموزگاران، برچسب‌هایی به شما زده‌اند مثل:” تنبل”،” دست و پاچلفتی”،” هیچ وقت نمی‌توانی کاری را به درستی انجام دهی”و…

بدون شک این‌گونه واژه‌ها و یا جملات به “اعتماد به نفس” شما صدمه زده است و احتمالاً از شما یک شخصیت منفعل ساخته است که علاقه‌ای به انجام کاری ندارید، به خاطر اینکه احساس می‌کنید توان انجام هیچ کاری را، ندارید؛ از حضور در جمع واهمه دارید و قادر نیستید تا حقیقت وجودی‌تان را آشکار کنید و همیشه از بابت این موضوعات در رنج و عذاب هستید.

فقدان اعتماد به نفس، تمامی جنبه‌های زندگی شما را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد و کارآئی‌تان را پایین آورده و امکان بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها و ذخایر وجودی‌تان را از بین می‌برد. هرچقدر، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، امکان رسیدن به موفقیت‌های بزرگ‌تر، بیشتر است. با اعتماد به نفس و احساس توانمندی نگرانی‌ها و ترس‌ها رنگ می‌بازند.

مطالعه بشتر: اعتماد به نفس در راه اهداف

 

چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم؟!

در واقع اعتماد به نفس فقط باور داشتن به عزت نفس است. فقط باید اعتقاد، باور، ایمان به عزت نفس در وجود خودت داشته باشی. وقتی شما باور داشته باشید که خداوند صفات وجودی خودش را در وجود شما، به عنوان اشرف مخلوقات به ودیعه گذاشته است و با این وجود، قادر هستی با تمسک به نیروی عظیمی که در درون تو نهاده شده است، زمین و آسمان را به تسخیر درآوری؛ امکان دست‌زدن به اعمال شجاعانه و در دل ترس‌ها رفتن و از لایه امن خویش خارج شدن آسان‌تر می‌شود.

وقتی شما به آن قدرت عظیم و نیرویی که در شما به امانت گذاشته شده ایمان داشته باشید، قدرت و جسارت “من می‌توانم”، در شما شکل می‌گیرد و عضله‌های تصمیم‌گیری‌تان قوی‌تر می‌شود و خود را شایسته بهترین نعمت‌ها و موهبت‌های الهی می‌دانید و در راستای دسترسی به آنها با اعتماد به نفس به جلو می‌روید و قدرت ریسک‌پذیری شما افزایش می‌یابد و احساس می‌کنید که بر اوضاع مسلط هستید و مانعی جلودار شما نیست.

شما به توانایی‌ها و شایستگی‌های خود ایمان دارید و این اعتماد به نفس کافی در شما باعث وزین‌تر شدن موفقیت هایتان خواهد شد و هر روز شاهد توسعه و پیشرفت ابعاد مختلف زندگی‌تان خواهید بود.

کاری که شما باید انجام دهید این است که، این قدرت عظیم را در درون خود فعال کنید. برای این رخداد نیاز به یکسری آگاهی در حوزه روانشناختی خود دارید تا بیشتر به توانمندی‌های ذاتی خودتان واقف شوید و بتوانید به کمک یک مربی روان‌درمانگر بر ذهنیت گذشته خود فائق آیید و قادر شوید، با نور آگاهی، افق تازه‌ای، به روی زندگی خود بگشایید.

باید زیر نظر یک مربی کاردان در این حوزه هر روز زمانی را اختصاص داده و روی خودتان کار کنید تا در اثر تمرین و ممارست، عادت‌ها و باورهای جدیدی را که منجر به پیشرفت و توسعه جهات مختلف زندگی‌تان می‌شوند را، در خود بپرورانید و از نتایج آن در ارتقاء کیفیت زندگی‌تان بهره‌مند شوید.

همزمان که اعتماد به نفس شما تقویت می‌شود، متناسب با آن در اثر کسب شایستگی لازم، کیفیت زندگی‌تان نیز ارتقا یافته و موفقیت‌های بی‌شماری را لمس خواهید کرد که تا اینجای زندگی خبری از آنها در دنیای بیرونی شما نبود؛ همزمان که بر روی رشد و پرورش و غنی‌سازی درونی خود و افزایش اعتماد به نفس‌تان کار می‌کنید، میوه و ثمرات آن را در دنیای بیرون و دور و اطراف خود، شاهد و نظاره‌گر خواهید بود.

خودتان تفاوت گذشته و حال خود را به گونه‌ای ملموس متوجه خواهید شد؛ و زندگی صورت زیباتری از خود را به شما نشان خواهد داد و شما دیگر، آن آدم درمانده و مستاصل نیستید، بلکه از چنان شور و نشاطی سرشار هستید که، سخت‌ترین کارها برای شما آسان و ممکن می‌شود و بزرگترین موانع از نظر‌تان کوچک و بی‌اثر می‌شوند.

چرا که اندازه شما از اندازه آن مشکلات، فراتر رفته است و اعتماد به نفس‌تان به قدری تقویت شده است که با برخورد با موانع و مشکلات ذره‌ای از عزم و اراده‌تان در به سرانجام رساندن کارها کاسته نمی‌شود و به عبارتی اراده‌تان، خلل‌ناپذیر می‌شود. تاثیر کلامتان بیشتر شده و شخصیتی با نفوذ‌تر و تاثیرگذارتر پیدا می‌کنید و دنیای شما مطابق با درجات شایستگی که در حال اکتساب آن هستید تغییر می‌کند و هر چقدر شکوفاتر می‌شوید.

میزان رضایت شما از خودتان بیشتر خواهد شد؛ و از وجودتان و آثاری که در حال خلق آن هستید و از میزان نبوغ و خلاقیت جدید خود و راهکارهای تازه‌ای که برای حل مسائل ارائه می‌دهید به وجد می‌آیید؛ و به درخشندگی چشمان‌تان افزوده می‌شود.

احساس ارزشمندی می‌کنید و از منظر دیگران جذاب و قابل احترام و تحسین برانگیز می‌شوید و اینها همه از معجزات افزایش و تقویت اعتماد به نفس است که در وجود شما اتفاق افتاده است. بعد از این، دیگر ضعیف عمل نمی‌کنید و احساس ضعف باعث نمی‌شود که خودتان را مدام سرزنش کنید و در مقایسه با دیگران خودتان را دست‌کم بگیرید. حال، حرفی برای گفتن دارید و سرتان راست است و قامت‌تان کشیده و سینه‌تان ستبر است و کلامتان اقتدار دارد.

الان شما یاد گرفته‌اید که آنچه در گذشته اتفاق افتاده و به اعتماد به نفستان صدمه وارد ساخته را، به ورطه فراموشی بسپارید و خاطراتش را محو کنید، تا جلوی عملکرد امروزتان را نگیرد. ممکن است در مقطعی از زمان، خانواده، مدرسه، دوستان و یا جامعه‌ای که فرهنگ مناسب نداشته باشد و از لحاظ رفتاری، رشد نکرده، با حرفهایی به ظاهر بی‌اهمیت، زخم‌های کاری بر روی روح و روان شما وارد کرده باشند و اعتماد به نفستان را از بین برده باشند، به گونه‌ای که در بزرگسالی هم علی‌رغم فراموشی آن خاطره‌ها، از صدمات آن در امان نیستید.

اما خبر خوب این است که من، اعظم صادقیان، مشاور و روان درمانگر با توجه به رنج فزاینده‌ای که از بابت فقدان اعتماد به نفس در بین مراجعانم شاهد آن هستم، تصمیم گرفتم با طراحی دوره‌ای به عنوان دوره اعتماد به نفس، کلیدی‌ترین ابزار رسیدن به موفقیت های روز افزون را در اختیار شما عزیزان قرار دهم.

1 دیدگاه برای “اعتماد به نفس

  1. محبوبه رحمانی گفته:

    وقتی اعتماد به نفس داشته باشید ترس کمتر سراغ انسان میاد وقتی توانایی ها وشایستگی هایمان زیاد بشود موفقیت بهرسراغمون میاد وپرقدرتر ادامه میدهیم ودر شغل خودمون موفق تر عمل میکنیم وقتی اعتمادبه نفس مون قوی کار کنیم در برابر مشکلات با اراده قوی تری عمل میکنیم ممنونم از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد