با ذهن آگاهی در روانشناسی از زندگی لذت ببرید!

ذهن آگاهی در روانشناسی

زندگی در سراسر مراحل خود سختی ها و مشکلاتی دارد که ممکن است در این مسیر ما را ناامید، افسرده و ناراحت کند. اما در بین این مشکلات و سختی ها پیش آمده ما باید سلامت ذهن و روان خود را حفظ کنیم و به جنگ با مشکلات پیش آمده برویم. ذهن آگاهی در روانشناسی یکی از راهکارهای موثر برای آگاهی در لحظه و لذت بردن از آن است.

اغلب، برای همه ی ما پیش آمده است که در حال انجام یک کار و یا مطالعه باشیم ناخودآگاه ذهن ما به سوی دیگری برود این به این معنی است که ذهن ما در جای دیگری است و به لحظه حال توجه ندارد. ذهن آگاهی در روانشناسی به معنای زندگی کردن در لحظه حال بدون فکر کردن به گذشته و چیزهای قدیمی و حتی آینده بدون قضاوت کردن خود می باشد.

این روز ها ذهن آگاهی  توسط روانشناسان در حل برخی از مشکلات نظیر اضطراب، اعتیاد، کاهش اضطراب و افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با انجام این راهکار، روان در راستای سلامت بیشتری قرار می‌گیرد و توانایی ذهن آگاهی بیشتر می‌شود. ما منشا رفتار های خود را عقل می‌دانیم. بنابراین، اگر خواستار تغییری در رفتار خود می باشیم باید تغییراتی به عملکرد مغز خود بدهیم.

تمرین هایی برای داشتن ذهن آگاهی

با ما همراه باشید که در ادامه می‌خواهیم به بررسی روش هایی برای داشتن ذهن آگاهی بپردازیم.

تمرین تنفس:

تمرین نفس را میتوانید در هر زمان و مکانی که قرار دارید به صورت نشسته یا ایستاده انجام دهید. برای انجام این روش نیاز دارید به مدت یک الی چند دقیقه در جایی بنشینید هوا را از محیط به بینی و سپس ریه های خود وارد نمایید و از دهان خارج نمایید.

در زمان انجام این حرکت به احتمال زیاد افکاری به سراغ شما خواهند آمد بنابراین در این زمان تلاشی برای جلوگیری و کنترل آن نکنید و به تنفس خود ادامه دهید. برای شروع تمرین تنفس از مدت زمان کم استفاده کنید. سپس پس از انجام مکرر این کار و تمرین، مدت زمان آن را طولانی تر کنید.

مشاهده:

مشاهده کردن، یکی از لذت های زیبایی است که اگر آگاهانه و با دقت انجام شود در تمرین ذهن آگاهی به ما بسیار کمک خواهد کرد. برای انجام این روش کافیست یک شی،گل و یا منظره ای را به دلخواه خود انتخاب نمایید و برای چند دقیقه با دقت به آن فکر و توجه نمایید. با انجام تمرین مشاهده می‌توانید یاد بگیرید به چیزهایی که در اطرافتان قرار گرفته بیشتر دقت و توجه نمایید.

گوش دادن:

یکی دیگر از لذت های ما گوش دادن می باشد. ما در طی روز انواع و اقسام صدا ها صحبت، موزیک، صدای گریه نوزاد و … را می شنویم. اما گوش دادن آگاهانه یکی دیگر از راهکار های ذهن آگاهی  است که به ما یاد می دهد چطور گوش بدهیم و بدون قضاوت کردن فکر کنیم. به عنوان مثال ما به یک سری از موزیک ها گوش نمی دهیم چرا که با گوش دادن آن ممکن است یاد آور خاطره ای بد و یا جدایی بشویم. اما برای اینکه گوش دادن آگاهانه را یاد بگیرید آهنگی را پلی کنید که تا به حال آن را نشنیده اید.

بدون اینکه به متن آهنگ فکر کنید صداها را از هم بیرون بکشید و هر بار روی لحن یا ساز خواننده متمرکز شوید. انجام این تمرین در ابتدا کار سختی خواهد بود و ممکن است ذهن شما به سوی دیگری منحرف بشود اما با چند بار تمرین می توانید در این کار حرفه ای بشوید.

هوشیاری:

انجام این تمرین ها به منظور افزایش آگاهی توصیه می‌شود. به کارهایی فکر کنید که در طول روز بیشتر از یک بار انجام می‌دهید به عنوان مثال چک کردن گوشی، غذا خوردن، راه رفتن و غیره. زمانی که راه می روید لحظه ای بایستید و به جایی که قرار گرفته اید و پاهایی که شما را برای انجام این کار یاری می‌کند توجه کنید و قدردان باشید.

تامل کنید و بیندیشید

 آیا تا به حال به هنگام کار کردن به خود کار به غیر از شروع و تمام شدن آن فکر کرده اید ؟ اکثر ما در حین انجام هر کاری از جمله جارو کشیدن، نوشتن تکالیف، غذا درست کردن و …بیش از این که به مراحل آن فکر کنیم به تمام شدن آن فکر میکنیم. سعی کنید که تلاش کنید و به جای فکر کردن به پایان کار به حرکت انگشتان خود، دستان توجه کنید. ببینید که برای انجام این ‌کار از چه قسمت هایی کمک می‌گیرید. تامل کردن یکی از روش های سخت و شیرین  ذهن آگاهی  است که با تمرین کردن آن می‌توانید مسیر ذهن آگاهی خود را تقویت نمایید.

قدردانی:

قدردانی کردن روشی برای جمع‌بندی راهکار های ذهنی است که باعث یادآوری خوبی ها به ما می‌شود. برای داشتن خط خودش بهتر است به توانایی خود برای انجام این کار از خود قدردانی کنید. تمامی این موارد راهکارهایی برای ذهن آگاهی در روانشناسی بود که با انجام و تمرین مکرر می‌توانید در آن موفق شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد